• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hobby Van Exclusive, åsikter?

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025
Har sett att det finns en del här som har Hobby Van bilar.
Vi sneglar på den långa versionen 500 GESC med långbäddar, DL eller TL, årsmodell nyare än -07.
Fendt har ju en identisk modell K500, vad kan skilja där?

Vill höra om ni har några åsikter, för och nackdelar med dessa.

Mvh Tuzzan

F

F.d. 53012

Guest
Sv: Hobby Van Exclusive, åsikter?

Kolla på tråden ovenför om Tumbo Fritid och Hobby om det kan ge någon vägledning. Annars tycker jag Hobby gör väldigt fina inredningar och även exteriört aptitliga. Skulle kunna köpa en själv eftersom dom skiljer sig från övriga märken och så även Fendt men med annan design.

Senast redigerad av en moderator:

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025

Ja, jag tycker nog också att dom sticker ut lite med utseende och planlösning.

Lite erfarenheter av er som har en Hobby med enkelsängar, men även av annat fabrikat, skulle jag sätta värde på.

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Vi hade en Hobby toskana exlusive 690 och bytte den mot en Dethleffs i vinter.
Hobbyn upplevdes som trång inuti efter en tids användning.

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025

Hej Tuzzan
Vi har en Hobby Van T500 GFCS, den korta med tvärbädden bak.. vi är helnöjda med bilen mest p.g.a dess smidighet. vi har inte upplevt att det är trångt inne (inte än ialla fall)
Har bl.a åkt genom Europa ner till Kroatien 3 vuxna (2 Vuxna och sonen på 17... ) vi var borta 3 veckor och det har funkat alldeles utmärkt. vi har visserligen campat i alla år både med husvagn och en tidigare husbil så vi är väl ganska vana.. Men bilen för övrigt är vi mer än nöjda med Lättkörd, går billigt, får plats på en "vanlig" P-ruta, sen tycker vi Hobbyn är snygg dessutom... fastnade direkt när vi bara skulle titta på hur modellen såg ut...
Vi kan varmt rekomendera denna modellen...
ring eller maila gärna om du vill veta mer av en som gillar Hobby´n...

ha det
mvh Claes
HusbilsBjörk

Senast ändrad:

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025

Mest positvt tror jag!

Toscana 690 verkade trång, hmm, hur trångt är det då i en Van 500?
Dom ser ju faktiskt lite trånga ut även på deras egna vidvinkelbilder!

Nu lutar det över åt en fullbred bil, antagligen Toscana 690 GESC, sängarna är hela 84 cm breda och så är den ju så himla snygg med den infällda markisen osv...
Blir lite sämre med smidigheten i stan och på skogsfisketuren, svårt att få alla önskemål i samma bil!

Penti:
Vad fick du lasta i Toscanan?

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Lite fakta om Toskanan från bilregistret:

Skattevikt, kg: 4000
Tjänstevikt, kg: 3646
Totalvikt, kg: 4000
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1000
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 5000
Max lastvikt, kg: 354

Senast ändrad:
F

F.d. 5458

Guest

Gillar Hobby generellt! Tycker att dem oftast har den där mysiga känslan som man vill ha, ingen steril tråkig intredning där inte utan brukar vara väldigt mysigt inne i bil.

Hobby-Van

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
1640
Medlemskap
2025

Vi är också väldigt nöjda med vår Hobby-Van. Det vi uppskattar är det stora garaget där vi får plats med våra Mountain-Bike. En annan avgörande faktor var att den var fullt utrustad från början så man slapp alla tillägg och att vänta flera månader på leverans. Vi uppskattar ocskå att det finns värmepanna Truma kombi med elpatron. Sen är det en liten och smidig bil med personbilskänsla - trevlig att köra och det går till och med att göra omkörningar om man så vill. Vi har varit både söder ut i Italien och norrut i finska lappmarken.

Toppen