• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hobby T650 Långbäddad Bra?

F

F.d. 55665

Guest
Hej

Mobilen i Borås erbjuder en ny Hobby T 650 med långbäddar, 2012:a för 499.000. Detta låter väldigt bra. Det som stör lite är att det finns så väldigt lite begagnat. I på tyska mobil.de bara 4 st totalt (alla årsmodeller) och I Sverige bara 2 på blocket.

Vet någon om det var något särskilt med denna modellen? Kan det möjligen vara lastkapaciteten, har sett att en av dom svenska är reggad för 3800 (vi måste ha 3500 kg). Skall kolla upp vikterna bättre men kanske vet någon här?

Tacksam för alla tankar om denna bil som låter rätt vettig annars.

Martin

F

F.d. 29841

Guest
Sv: Hobby T650 Långbäddad Bra?

Hej
Du kan väl iallafall ha den på sommaren.Då har du inte så mycket kläder med dig.
Är den en lågbäddad?
/Vidhem

K

Kurt & Birgitta

Guest

Hej Martin. Jag har kollat en Hobby Toscana D 650 med an totalvikt på 3500kg. Den står hos en handlare. Den har en tjänstevikt på 3210kg,alltså 290kg kvar. Har du reg nr. gå in på transportstyrelsen och kolla. MVH. Kurt.

F

F.d. 55456

Guest

Vi var och tittade på en i Ängelholm för ett år sedan och slogs av att det i den bilen var förvånansvärt dåligt med stuvutrymme, den vi tittade på hade hygenutrymmet längst bak och låga enkelsängar. Men som sagt mycket lite plats att stuva saker.
MVH Bjarne
:mh4:

F

F.d. 55665

Guest

Tack för era synpunkter, vi tittade mer noga på den idag. Garaget var helt OK, genomgående med c:a 70 cm höjd, i vår smak en optimal sänghöjd (slår inte i taket men ändå bra garage). Men kvalitén i övrigt "sådär". En ny bil med klisterremsor för skarvar som redan torkat och släpper, plastdraperi i dusch i en liten ring som kommer att klistras när man duschar (eller risketarar att ge fuktskador på kringliggande trä).

Lastkapacitet i kilo hade räckt för två medelårders personer med hund men utan
surfbrädor och annan sportutrustning.

Alltid en avvägning "value for money". För rätt köpare säkerligen en väldigt korrekt prissatt bil.

Nåväl, vår tanke var från början att hyra tre gånger, och istället för att släppa den (lätt gjort när det kliar i plånboken och man "vill ha") så beslöt vi oss att vänta till våren och hyra åtminstone en gång till för att testa en layout som denna. Vi vill ha långbäddar (med åren har vi vuxit även på bredden, och vi har lite olika tider när vi lägger och respektive vaknar, så det känns lite jobbigt att då klättra över varandra). Och ändå sova nära varandra (annars vore ju hubett eller alkov en variant där man sover på var sin "dubbelsäng").

Huva, detta med att skaffa husbil är ett projekt väl i klass med att skaffa bostad :)

Martin

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Hej Martin. Jag har kollat en Hobby Toscana D 650 med an totalvikt på 3500kg. Den står hos en handlare. Den har en tjänstevikt på 3210kg,alltså 290kg kvar. Har du reg nr. gå in på transportstyrelsen och kolla. MVH. Kurt.

Jag tror du borde väga den med er två i. Den kanske redan överskrider totalvikten om gasolflaskor finns med och vattentank är fylld.

Planerar ni att köpa den så åk till Bilprovningen och betala för att se den verkliga vikten. Det kan spara många kronor.

editiepajot_roosdaal_3_5ton_foto_01_willy_appelmans.jpg

Toppen