• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hobby T550AK SC , -06:a

Hobbyloj

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Hej
Undrar om det finns någon mer som har samma modell som vi?
Köpte den i april från Forbergs Fritidscenter förra året och har inte ångrat oss.
För övrigt ett mycket trevligt ställe att handla från.
Har dock saknas vissa saker och då gjort många förbättringar till en mycket ringa kostnad. Så är det något du saknar så tror jag att jag kan bidra med tips.

Några exempel:
Trådkorgar under besticklådan
Väggfast diskställ och krokar i köket
Extra allmänbelysning i taket över bordet
Takfönster över tvättstället
Delvis klart fönster bak för bättre sikt och ljus
Belysning mot värmereglagen
Automatisk belysning i bagageutrymmet
m.m m.m.

Hoppas vi inte är dom ända som har denna modell av Hobby:wink:

Senast ändrad:

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Hobby T550AK SC , -06:a

Hej!

Vi har en nästan likadan fast halvintegrerad. 550FS - 06
Har du möjlighet att sätta in lite bilder på det du har gjort så vore det väldigt trevligt.
Själv har jag gjort lite inbrottsskydds konstruktioner på framdörrar & bodelsdörren.
Skall lägga in dom när jag känner mig lite bättre i magen...Problem med tarmen.. men det blir nog bättre när jag får penecilin.

Ha det gott!

Hobbyloj

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024

Hej!
Trevligt att få så snabb respons. Dina tips är intressanta för mig.
Jag kommer att återkomma med bilder någon gång under helgen.
Krya på dig/ Lars-Olof

Johan Lejdström

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
450
Medlemskap
2024

Hej.
Jag har en Hobby T555 FS-07. Det är en alldeles förträfflig liten bil, hur smidig som helst... Tyvärr har jag drabbats av ett allvarligt problem på min blott 6 mån gamla bil, nämligen en FUKTSKADA. Jag hoppas verkligen Forsbergs hittar läckan och de kan täta och snygga till skadan så jag inte blir drabbad ekonomiskt av detta. Tur i oturen är att det snart är slut på säsongen, så till våren hoppas jag att allt är ordnat igen...

Lev väl

Johan:mcride:

Nenne

HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2025

Hej.

Vi har en exakt likadan Hobby. Vi har nu kört nästan 2000 mil med den. Första resan 2006 via Polen, Tjeckien och vidare till Italien. Då vi startade den resan hade bilen bara gått 50 mil. Denna sommaren gick resan till Kroatien. Bilen har gått perfekt hela tiden. Dom fel vi har haft är på bodelen. Lite otur med pannan och att alkovstegen delat sig. Nu har tyvärr en list i bakstammen spruckit och ska bytas under hösten. Vi har förbättrat följande. Inbrottsskydd till framdörrarna med stålvajer som går till chassit på stolarna. Dörrarna låses då stolarna vrids till normalläge. Vi har också satt en lcd-tv vid soffan under den normala platsen för tv. Där har vi istället en mikro. Vi blev lite trötta i nacken då tv:n satt uppe i skåpet. Vi är väldigt nöjda med husbilen. Framför allt tycker vi att Fordchassit fungerar mycket bra. Kraften i motorn räcker väl till för den lätta bilen. Inga som helst problem att hänga med. Dessutom välutrustad redan som standard med ac, dubbla airbags, cd-radio och yttre justerbara speglar. Nyligen servad till ett pris av 2500:- inkl. Falck-assistans. Vi kommer att använda bilen under vintern då vädret tillåter dvs under -10 grader. Det brukar ju inte bli mycket kallare än så i södra delen av landet.

Ha en trevlig helg med Er Hobby önskar
Janne :) :) :) :)

Hobbyloj

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024

Hej!
Äntligen har jag fått visshet om att jag inte är ensam om denna modell.
Jag har inte gjort de förbättringar du beskriver.
Intresserad av din lösning med stålvajer.
Vi använder en laptopdator som TV. Den står då på bordet. Datorn avänds f.ö. för att lagra bilder, kartprogram och internet under våra resor.
Vi var också i Kroatien i somras. Åkte via Ljubliana och Rejeka till Krk. Sedan ner till Primosten där vi vände norrut genom Italien och Österike.
Har förbättrat värmen till utrymmet där vattnet från tanken går så det blir test i vinter om det fungerar med vattnet utan frysning.

Ha det så gott
Lars-Olof

P.S Ska ut med Hobbyn i helgen. Härligt!!! D.S

Hobbyloj

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024

Hej igen!
Här kommer lite bilder på mina fixningar.
Hoppas att bilderna talar för sig själva. Annars får du/Ni höra av er.

Ha de så gött
Lars-Olof

Diskställ.jpg

Modifierad bakruta.jpg

Extra takfönster.jpg

Extra stöd i kylskåpet.jpg

Extra uttag i bagageutrymmet.jpg

Extrauttag undr bordet.jpg

LED belysnig på värmereglage.jpg

Extraboxen.jpg

Packbox innanför cykelhållaren.jpg

Trådkorgar.jpg

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej Lars-Olof!

Tack för bilderna, ser väldigt bra ut...jag skall kolla lite.

Hälsar

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej.
Jag har en Hobby T555 FS-07. Det är en alldeles förträfflig liten bil, hur smidig som helst... Tyvärr har jag drabbats av ett allvarligt problem på min blott 6 mån gamla bil, nämligen en FUKTSKADA. Jag hoppas verkligen Forsbergs hittar läckan och de kan täta och snygga till skadan så jag inte blir drabbad ekonomiskt av detta. Tur i oturen är att det snart är slut på säsongen, så till våren hoppas jag att allt är ordnat igen...

Lev väl

Hej Johan! Tråkigt att höra om dina problem, hoppas att det löser sig på bästa sätt.
Vad det gäller din modell, har du någon bild på den? Undrar bara vad det är för skillnad på den och vår som heter 550FS-06

Hälsar

Johan Lejdström

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
450
Medlemskap
2024

Hej Johan! Tråkigt att höra om dina problem, hoppas att det löser sig på bästa sätt.
Vad det gäller din modell, har du någon bild på den? Undrar bara vad det är för skillnad på den och vår som heter 550FS-06

Hälsar

Hej schmid.
Jag ska lämna in bilen till Forsbergs i slutet av nästa vecka. Det tar 6-8 veckor att fixa till problemet. Under tiden ska dom även byta duschgolvet som jag anser är helt felkonstruerat-de håller med. Omgjort på -08. För övrigt vet jag inte riktigt skillnaden på din resp. min bil. Jag tror att förarmiljön skiljer sig lite- kort växelspak, farthållare, kanske någt mer... AC kanske.. har du det?

Ha de bra

Nenne

HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2025

Hej.
Tog lite bilder som visar hur jag har löst problemet med att kunna låsa framdörrarna på ett bra sätt. Då spännband inte känns bra med tanke på att det bara är en vass kniv som behövs så satasade jag på inplastad stålvajer istället. Denna kräver i alla fall en bultsax för att klippa av. Då jag ska låsa dörrarna så vrider jag stolen så att vajern räcker så mycket att den kan läggas i handtaget. Efter det så är det bara att vrida tillbaks stolen till normalläge så att spärren går i. Enkelt att utföra och inte helt lätt för någon skum typ som vill in i bilen. Med tanke på att det främst är avsett för nätter då man vistas i bilen så tror jag inte att det kan ske helt tyst att komma in. Även då man lämnar bilen för shopping o.dyl känns det lite tryggare. Allt material är köpt på Biltema för en dryg hundring.
Hälsningar Janne

215_1536_resize_resize.JPG

215_1540_resize_resize.JPG

215_1541_resize_resize.JPG

215_1543_resize_resize.JPG

Hobbyloj

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024

Hej!
Enkel och smart lösning! Tackar så mycket för tipset. Har ju bara 25 km Biltema .

Hälsningar
Lars-Olof

B

brell51

Guest

Hej! Lars-olof "Timell" . Vilka kanon lösningar är boxen hemmagjord? I så fall" beställer"
jag en sådan. Ha de gott från Kjell å Ann-Marie i Varberg

Solkullen

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2025

Hej på er!

Vi har en Hobby T550 AK FS som vi är jättebelåtna med. Trots det har vi ändrat några saker (de e så himla rolit å göra de):

-Utvändig lucka till bagagutrymmet över hjulhuset för utemöblerna.
-Spotlight i kupén i stället för Fordlampan. (Vi skrotade en alkovlampa)
-"Hallbelysning" främst för värmereglagen.
-Ändrat varmluftsslangar bl a för värme till kupén mellan stolarna.
-PlattTVn hänger vi på en krok mot nackstödet, eluttaget för 12 V ändrat för TVn och dig- boxen.

Hälsningar
Sven-Erik

Hobbyloj

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024

Hej Kjell å Ann-Marie
Ja jag har gjort den själv. Den är tillverkad av ett "avloppsrör" i plast delat på längden, pertinaxskivor, H-profiler av aluminium, rostfria gångjärn och sprayburkar ned metallicfärg och klarlack m.m.
Den blev inte speciellt billig fast jag snickrat sjäv. Materialet kostar ca 1200:-
Det var dock ett stort problem med avloppsröret som ändrade formen när det delades.
Detta medförde att boxen ville klämmas ihop. Av den anledningen blev jag tvingad att ha en distans i mitten av boxen.
Skulle behöva hjälp att utveckla konceptet så det blev billigare mtrl. och blev enklare att tillverka. Då kan jag tänka mig att hjälpa till.
Är förståss själv väldigt nöjd med den då vi har väldigt lite lastutrymme i vår bil.
Ni kanske kan kontakta Timell och få hjälp ;-)

Hälsningar
Lars-Olof

Hobbyloj

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024

Hej Sven-Erik
Visst är det kul att fixa lite själv i husbilen!
Undrar om du eller någon annan med Hobby alkovbil har vinterkampat vid minusgrader och sovit i alkoven? Vi har gjort det och det var kallt längst in där jag låg.

Hälsningar
Lars-Olof

F

F.d. 4879

Guest

Vi har vintercampat många gånger med vår som är alkovbil. det blir klart varmast där men då har vi vattenburen värme med elentrör runt hela alkoven.

Hobbyloj

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024

Vi hade tidigare en Solifer 550 Camp -90 som faktiskt var varmare trots samma värmesystem som i vår nuvarande bil. Det som synbart skiljer är att Solifern hade två ventiler i taket vilket kanske gav ett bättre luftflöde i alkoven?
Har gjort en del förbättringar nu och får se i vinter hur det går.

Solkullen

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2025

Lars-Olof!
Det finns bara ett klent rör för varmluften till alkoven, röret är draget innanför plastpanelen som täcker skarven mellan Forden och Hobbyn, ett helt oisolerat utrymme. Jag har faktiskt tagit bort röret, det gör ingen nytta. För bättre värme i alkoven krävs mer och varmare luft eller enklare, ett tjockare sängtäcke!
Sven-Erik

Hobbyloj

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024

Hej Sven-Erik
Ett bättre alternativ är väl att krypa intill hustrun???
Jag har faktiskt fyllt lösull i det oisolerade utrymmet som värmeslangen (som är lite isolerad) går i, samt förlängt den smalare luftslangen så den går upp längst in.
Dessutom har jag fyllt ut utrymmet under träribborna med 3cm tjock frigolit.
Har gjort så att lite varmluft släpps ut under madrassen. Har även införskaffat en 3cm:s go bäddmadrass så snart får man väl inte plats själv.
Ska bli intressant och se/känna om det ger någon förbättring i vinter.

Vi hörs
Lars-Olof

Toppen