• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hobby husbil

F

F.d. 52924

Guest
Har tittat och funderat på en husbil Hobby Toscana Exclusive 690.
Känner nå´n till den modellen,är den ok?

F

F.d. 53498

Guest
Sv: Hobby husbil

En underbar fantastisk bil.

Vi har iof en 750 som trivs som 17 i. 690 är den samma utom:yes: toan på tvären bak. Men enligt vår uppfattning en 3 säsongers bil. Det saknas vattenburen värme mm för åretruntbruk. Vi har använt vår året runt men då har vi varit i Spanien över vintern.Det är ingen bil för svensk vinter. Men i övrigt en vacker och bra bil. Den har blivit testad i Husbil och Husvagn, jag tror deras första nummer. Försök få tag på det så får du mer objektiva synpunkter än mina.

Senast redigerad av en moderator:

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

Jag har en 2006:a 750. Vid ett tillfälle var vi ute vid -37° på natten. Det fungerade alldeles utmärkt. Det blev aldrig under 19° inne. Då jag har en av de sista exemplarer av denna modell som byggdes, har jag Truma 6002EH pannan som även går med 1800 W på el. Allt i allt står det 7800 Watt till förfogande. Det finska vintertäcket hjälpte till att det inte blev kallras i bildelen. Då vi har en stor hund, som behöver mycket golvyta, blev det inte svårt med husbilsvalet. I en del bilar fanns det knappast plats för en liten pyton som husdjur. pga vinklingar och trappsteg.
Ute på våren och hösten (då jag aldrig kommer i väg på sommaren) behöver jag aldrig använda elplatser då jag har en Efoy bränslecell som jobbar under natten och ser till att det alltid finns ström, Dessutom är alla lampor utbytta mot LEDs.
Åker jag ensam utomlands och hunden är hemma och vaktar hustrun, ställer jag i regel upp på campingplatser. Det är lugnast så, om man vill kunna sova tryggt utan att behöva tänka på kassakåpets innehåll.

Senast ändrad:

ellerto

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2025

Har en 690 GES. Mycket nöjd framförallt med det stora garaget som våra cyklar
förvaras i med stolar och bord ( och mycket annat som "kan" behövas)
Det finns några saker som kan vara sånt som blir till ett viss missnöje om
man inte är förberedd. Jag är lång (193) men toastolen är hög, har tillverkat
av en typ av frigolit ett fotstöd för familjen, frugan 160 lång.
Det andra som man bör vara beredd på att sov platserna i långbäddarna
är knappast något man sätter sig upp och sträcker upp armarna i skyn på
morgonkvisten:twitcy:. Och det kan bli väldigt varmt där.
Vi är jättenöjda.

F

F.d. 6057

Guest

Har en hobby 596ak som är kanonbra. varit ute i -30 utan att behöva frysa, dock frös själva slangen till gråvattnet som hänger under bilen, mindre bra lösning. men allt går att ordna med lite fantasi.

F

F.d. 7747

Guest

:rolleyes: Har en 750GLE 05:a använder bilen året om utan problem har en Truma 6002EH och en Ebersprächer diselvärmare som vi brukar använda under färd och även vid vildcamping vår och höst , har hitills aldrig behövt frysa oavsett utetempen , kan dock hålla med om att det är en onödigt högt placerad toastol .
Ett av utblåsen från Ebersprächern går rakt ut under dubbelgolvet det gör att golvet blir lite ljummet vilket känns rätt så skönt för frusna fötter.
;)Rulla Lungt !

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53032

Guest

Vi har en Hobby Toscana 690 Exclucive och är mycket nöjda. Har köpt den med stora motorn och Fiats Automat. Gor som klockan

Anders

F

F.d. 25038

Guest

Hej har du nån koll på vad som skiljer utrustningsmässigt på en 09 kontr 2010 år modell kontr 2011 har kikat lite på den med queens bädd ser ut att vara gott om skåp och gaderober verkar som om den med 3.0 och 4000 kg verkar lagom verkar som lastvikten bränns för fort på 3.5 tonnaren är det okey å ringa dej typ i morgon å fråga lite häls Mikael

F

F.d. 52924

Guest

Ja vi är väldigt nöjda,den går väldigt bra med stora motorn.
Vi har bara kört ca 500 mil i sommar,men nästa år blir det nog lite
längre,bl a Danmark./guran

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025

Hej !

Jag vet inte om jag är tjurig, har en Hobby 700 2005 med toan längt bak. Det jag anser om Hobby är att deras inredning är klent byggd eller rent idiotisk. sängarna har ribbor som är böjda uppåt, efter ett tag så rätar de sig då det finns inget mothåll som håller kvar böjningen, "väggarna" till sängarna är för klena, bodelsdörrens dörrstopp är helt galet konstruerat för att inte tala om att dören till bodelen är klen, batteri och el sitter långt ner under soffan vilket gör det svårt att komma åt el och batterier, kabalr och vattledningar är svåråtkomliga eller rent av omöjliga att komma åt, träplattan (MDF) som sitter i bodelen till el-fötstödet håller på att ruttna, värme, el och vatten dragning är inte snyggt och praktiskt gjort ........ men jag är ändå nöjd med bilen (är just nu i Turkiet) och en del av nämnda "problem", "fel" har jag själv fixat, jag vet inte om de fleta H-bilarna har fel elller rent av dåliga lösningar, var i Sulmoose utanför munchen och tittade på nya, i en av bilarna fans det utrymme under sängen med öppna hyllor, tydligen så hade någon avdvänt hyllan för att kliva upp i sängen men den påföljd att hyllan sprack. Nu är min bil från 2005 och en del är bättre gjort i dagens bil. Planeringen i min bil tycker jag är kannon, tittade på de stora bilarna i munchen men tyckte inte någon hade bättre bo-lösning än just hobby, bilen är till för att bo i ... så tänker jag och är ändå fult nöjd med min hobby.

Lycka till framöver med H-bilen
Peter

Toppen