• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hobby husbil

F

F.d. 3351

Guest
Hej!

Vill gärna ha synpunkter och erfarenheter om märket Hobby i allmänhet och Hobby van i synnerhet. Verkar vara en favorit i husbilsdjungeln.

Hälsningar Hatho:music-icon:

Hobbyloj

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: Hobby husbil

Hej
Har en Hobby T 550 AK SC -06:a som rullat 1700mil nu. I vintras hade jag problem med att vattnet frös mellan tanken och pumpen och att det blev lite kallt längst in i alkoven. I övrigt är jag mycket nöjd med Ford-hobbyn.
Har dock roat mig med att göra diverse förbättringar som ett extra takfönster, extra allmänbelysning i bodelen extra eluttag och antennuttag m.m.

Hälsningar
Hobbyloj

Senast ändrad:

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022

Hej! Vi har en Hobby 600 FC och vi är helt nöjda med den. Med Ford 2.0 l motorn drar den bara ca.0.9 l/mil. Även under vinterkörning fungerade den bra, även om vi hade lite trassel med gråvattenavlopp som frös.

Solkullen

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2025

Hej på er!

Vi har också en Hobby 06a med alkov på Fordchassi, vi är jätteglada för bilen, den är toppen. Precis som Hobbyloj har vi ändrat en del, det finns alltid något man kan göra lite bättre eller åtminstone lite mer som man själv vill ha det.

Lycka till!

Sven-Erik

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Hej på er!

Här finns ännu en nöjd Ford/Hobby-ägare, vilket väl också framgått av våra tidigare inlägg. Körmässigt är Forden toppen. Det enda vi skulle önska är ett mer lågbyggt chassi. Annars toppenmotor med körglädje och mycket god bränsleekonomi.

Bodelen är mycket välbyggd och vi tycker lika bra om den tyska designen i vår Hobby som vi gjorde i de tyska husvagnar vi tidigare hade.

Dessutom har vi blivit mycket bra bemötta i garantifrågor på Ford vilket också är betydelsefullt.

Hobby Van blir nog vår nästa bil också. Inte minst garage lockar. Men tills dess känns vår Ford/Hobby 550 FS -05 som ett bra alternativ. Lagom stor för två och lika lagom liten för att kunna köras rakt in på torget i vilken tysk hansastad som helst.
;);)

F

F.d. 3351

Guest

Tack för alla svar. Hobby verkar vara modellen!!

Hälsningar Hatho

Gaiefaj

HBK Medlem
Kommun
Mockfjärd
HBK-Nr
394
Medlemskap
2025

Skönt att läsa alla positiva omdömen. Då valde vi rätt, i sommras, när vi började vänta på en Hobby 08! :yes:

Anette & Göran
HBK394

F

F.d. 16416

Guest

Har en Hobby Van -07. Härligt fin att köra och helt lagom för två personer.Ångrar inte mitt val särskilt som priset för en -08 ökat med 60000!!

Nenne

HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2025

Hej.

Vi har också en 06:a alkov som vi är helnöjda med. Lite småfel har vi haft men det har löst sig. Ska jag säga något negativt om Hobby så är det lång väntan på reservdelar. Detta beroende på att fabriken samlar ihop order och skickar bara var tredje månad. Detta enl Forsbergs. Har nu själv väntat 2 1/2 månad på ny stege till alkoven. Får nu en skickad som dom tar från en demobil.

F

F.d. 4879

Guest

Hej.

Vi har också en 06:a alkov som vi är helnöjda med. Lite småfel har vi haft men det har löst sig. Ska jag säga något negativt om Hobby så är det lång väntan på reservdelar. Detta beroende på att fabriken samlar ihop order och skickar bara var tredje månad. Detta enl Forsbergs. Har nu själv väntat 2 1/2 månad på ny stege till alkoven. Får nu en skickad som dom tar från en demobil.

Man kan kanske också se det som att det är lite fel på dom. Om fabriken bara behöver beställa delar var tredje månad så lär det ju vara bra kvalitét i grejerna eftersom att det är så lite reservdelsåtgång så att det blir rena förlusten att beställa varje vecka.

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej!

Liksom Maja har vi en 550 FS fast en -06.
Mycket nöjda precis som Maja.
Har dock lite problem med bromsarna fram, Det skakar i ratten när man bromsar ner från ca:90-100km. Skall få byta bägge främre bromskivor samt klossar. Enligt Ford så har de främre skivorna blivit skeva. Inga problem med Garantin.....
Mycket vänliga och tillmötesgående på både Forsbergs och Ford.

Kanon!!

F

F.d. 16416

Guest

Hej!!
Var nog lite snabb i går ang Vanen. Tycker det är en härlig bil att köra. Liten, pigg och smidig i trafiken. Lätt att parkera nästan var som helst. Naturligtvis lite kompakt inne, men så blir det i denna klass. Bra planlösning på en liten yta. Fin finisch i detaler har dock kompletterat med några extre el-uttag vid köket för kokplatta mm.Värdesätter det stora förvaringsutrymmet, som garaget ger. Slipper allt onödigt inne under färd. Kan nog aldrig tänka mig en bil utan detta. Man vänjer sig så att säga.Det är väl ingen vinterbil enligt svenska normer antar jag, men tror nog den fungerar ändå..liten volym att värma upp. Om du söker en bil i denna storleksklass, så kan jag vamt rekommendera Hooby Van. Lycka till med planeringen.....

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025

Om Hobby 600 från -90 och några år frammåt skulle jag vilja veta hur det funkar med toan som har fast tank i stället för kasett.
Har ingen ännu men det lutar åt en -92a.
Fricampar oftast i skog och vid sjö.
Hur och var tömmer man en sån tank?

Vad är bra och dåligt på den halvintegrerade modellen?
75 hk verkar i minsta laget eller....?
Är det fullängd på dinettbädden?
Vad skiljer på en tyskimprt och svensksåld i utrustning?

Tacksam för era synpunkter.

Mvh Tuzzan

Toppen