• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hobby, Fiat/Ford, Van/vanlig, Chassi, Motor -frågor?

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
514
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025
Hej, jag har lite frågor som jag hoppas få lite åsikter om.

Tittar på en 6,5-7 metersbil med enkelsängar och fastnat för Hobby Van Exclusive L, efter 2007 årsmodell, 6,75m.
Den ser snygg ut har skyroof, dörrfönster, garage, bäddbar dinett, takreling, integrerad markis mm som vi gillar. Fördelar eller Nackdelar?
Det finns ju andra fabrikat och tar tacksamt emot tips vad ni tycker är en bra bil med samma lösningar.

Hur stor upplever man skillnaden inuti en Van jämfört med en vanlig halvintegrerad?
Är sängarna smalare, upplevs den trång?

Olika motorer. Ford har 140hk, Fiat 131hk, vilken är bäst?
Kanske man skall välja 3,0 litersmotorn istället?

Hur "oekonomisk" och bra/dålig är automatlådan i de olika motorversionerna?

Hur är deras olika chassi, Al-Ko eller???

Lastvikten är viktig och bara 300-400kg på 3500 bilar, går det att vikta upp alla eller vad gäller?

Många frågor blir det, men det räcker om ni har svar på någon av dem.

Mvh.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
514
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025
Sv: Hobby, Fiat/Ford, Van/vanlig, Chassi, Motor -frågor?

Är det verkligen ingen som kan ge oss några tips och råd på någon av våra frågor???

Väntar med spänning!

Mvh.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.675
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hobby, Fiat/Ford, Van/vanlig, Chassi, Motor -frågor?

Hej Tuzzan.

Ibland ramlar en tråd mellan stolarna och efter ett par dagar är den borta från förstasidan så det är helt rätt att förnya den när vi andra är så här tröga! :)

Vi har en LMC Fiat/Alko med 130 motorn. Den är 7,20 lång och 2.30 bred. Den är väldigt smidig att köra. Vi valde också på ett bakhjulsdrivet Fordchassi, men bostadsinredningen avgjorde till Fiatens fördel.

Sedan kan jag tycka att Fiaten är lite mindre "lastbil" att köra men det är säkert en smaksak. Å andra sidan är Forden lite mjukare i chassit. Det är dock inga stora eller avgörande skillnader. Fiaten är kanske lite lägre, vilket är ett litet plus.

Jag tycker inte 3.0 motorn tillför så mycket i en 3500 bil. Den drar mer bränsle och väger betydligt mer. Jag hade förmånen att provköra vår modell med båda alternativen innan vi valde 2,3 130 alternativet. Ska man tillföra 3,0 och automat bör man nog ha en uppvägd bil.

Sedan känns Van bilar allmänt smidiga att kära. De är ofta 10-20 cm smalare och det märks i tät trafik och i trånga stadsmiljöer. Det känns dock oftast bara marginellt smalare inne i bilen.

Klara man sig med en 3500 bil, så är det en fördel. Inte minst vid utlandsresor. Man slipper tänka så mycket på hastighetsbestämmelser och betalvägsavgifter. I en del länder hanteras husbilar som väger mer än 3500 kg som tunga lastbilar, vilket starkt påverkar både hastigheter och avgifter.

Husbilar 2007 och framåt har bra chassi. Jag tror man, förutom att provköra, ska vistas mycket i bodelen, provligga sängarna, knallla runt lite i bilen, "prova" dusch, toa och kök och känna sig för. Ibland tycker man bara om en bil så där direkt. Då tror inte jag man ska göra för mycket vetenskap av sitt val. Tycker man om en bil och det verkar rätt.., slå till! :)

Krister N
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
514
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025
Sv: Hobby, Fiat/Ford, Van/vanlig, Chassi, Motor -frågor?

Tack Krister, det var ett bra svar!
Flera önskas!

Att 3500 kg i utlandet hade någon betydelse hade jag ingen aning om. Förhoppningsvis blir det lite Europa så det kan vara värt att tänka på.

De 3500 bilar som jag tittat på, på nätet, har en lastvikt på brochyren men en helt annan när man kollar på en del annonser och då antagligen enl. besiktningspapperen.
350 kg lastvikt fyller man ju snart upp, är man fyra pers blir det inte mycket över.

Hur får man reda på vilka bilar som kan viktas upp?
Vad är det som begränsar vikten, vilket chassi gäller?

Vi letar bil i Tyskland och då blir det ju automatisk vägning och nybesiktning.

Mvh Göran S.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
Sv: Hobby, Fiat/Ford, Van/vanlig, Chassi, Motor -frågor?

Vi har Forden med 140 hk motor. Tycker effekten räcker till gott och väl. Vi ska ju inte köra tävling med bilen utan åka på semester!

Vad gäller vikten så är vår tjänstevikt enligt registreringspapper 3170 kg. Det ger ju bara 330 kg last men verkligheten är en annan. Vi vägde bilen och vägde då med last 2880 kg. Det visade sig att de registreras med den vikt som uppnås om all tänkbar extrautrustning som går att köpa är monterad. Vår tjänstevikt är nog i verkligheten ca 2600kg så vi har inga probelm med överlast.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.796
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Hobby, Fiat/Ford, Van/vanlig, Chassi, Motor -frågor?

Värt att tänka på, är att en motor med kamrem får en kostnad på ca 2:- milen i remkostnad.

Ställ detta mot en (större) motor som inte har kamrem och som kanske drar mer bränsle,
för 2:- får du ca 1,5 dl diesel.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.490
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hobby, Fiat/Ford, Van/vanlig, Chassi, Motor -frågor?

Tänk också på att den större motorn väger ca 50 Kg mer, och ofta kombineras med ett tyngre chassie. Detta är viktigt om man vill hålla bilen under 3500 Kg. Hur man än vänder sig ......? :cool:
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025
Sv: Hobby, Fiat/Ford, Van/vanlig, Chassi, Motor -frågor?

Hej på er

Vi har en Hobby Van med tvärbädden och triva alldeles utmärkt med den. Forden på 130 hkr räcker mer än väl till för en bil i denna storleken upp till 3500kg, den går dessutom ganska billigt, vi ligger på 0,85-0,9 milen, bbdessutom har forden kamkedja, inga byten av rem... gott om lastutrymme finns det åxå... för vår del är detta en perfekt lösning men alla har vi ju olika smak, låna eller hyr kan vara ett bra alternativ för att prova planlösningar och boendet. Bildelen med köregenskaper tror jag är mer beroende på hur själva husbilen ser ut än vilken motor eller chassie som sitter på, stor o tung krävar mermotor och stabilare chassie jämnfört med en mindre bil.. bara mina tankar och ideer..

mvh Claes
HusbilsBjörk
 
Senast ändrad:

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
514
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025
Sv: Hobby, Fiat/Ford, Van/vanlig, Chassi, Motor -frågor?

Det finns tydligen flera saker som jag inte tänkt på och är välkomna som bra tips.

Det vore ju bra om all utrusning är inräknad i tjänstevikten men jag har också hört att det kan vara tvärtom och alltså inte gått att lasta så mycket som anges.
Tråkigt om man inte kan ta ransonen med hem!!

Hörde ryktas att de bilar som har 16" hjul går att vikta upp över 3,5 ton!
Kan det stämma?

Kamkedja på Forden är ju en fördel och om det kostar 2:-/mil utslaget, att byta rem, blir den ännu större!

Vad kan bränsleförbrukningen skilja på en 157hk med automat mot en 140hk Ford manuell? Kan det finnas uppgifter på det.

Det lutar åt en van men är lite orolig att den blir trång.

Tack alla. Fortsätt gärna med flera tips.

Trevlig Helg!
 
Toppen