• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hobby 750

ses

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2024
Hej, läste någonstans att det fortfarande tillverkas plastluckor, fönster mm till Hobby (750). Senast jag läste om det, var i Holland. Det jag söker är toaluckan till Hobby 750.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har
Hej, läste någonstans att det fortfarande tillverkas plastluckor, fönster mm till Hobby (750). Senast jag läste om det, var i Holland. Det jag söker är toaluckan till Hobby 750.
Om du har du en bild på luckan, är chansen större att någon vet bättre, än att bara gissa..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag är ute efter original. Skall inte byta ram. Framförallt vem som tillverkar. Luckan blåste av, trots att den var stängd, 20 m/s.
Jag har också en hobby 700\750.... Men jag är ganska så säker på att hobby tillverkar inga luckor som sitter utvändigt.. :rolleyes:;)
 

ses

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2024
Nej, Hobby tillverkar inte. Dom sålde ritningarna till Holland. Såldes sedan vidare. Skall fråga Forsbergs, men ingen filial hade tid att svara idag.
Jag hade gjort en lucka, men använde bygglim istället för marinlim. Annars hade den varit kvar. Sidofönster finns för ca 750 euro. Den inre toaluckan har jag gjort tillfälligt, Lexan.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nej, Hobby tillverkar inte. Dom sålde ritningarna till Holland. Såldes sedan vidare. Skall fråga Forsbergs, men ingen filial hade tid att svara idag.
Jag hade gjort en lucka, men använde bygglim istället för marinlim. Annars hade den varit kvar. Sidofönster finns för ca 750 euro. Den inre toaluckan har jag gjort tillfälligt, Lexan.
Tyvärr så förstår jag inte vilken inre toaluck du syftar på, så jag kan inte hjälpa dig.
Normalt skruvar och "limmar" man ramen (med butyl) till en ytre lucka för att försäkra sig att den inte lossnar.
Lycka till...

En undran bara.... Vart hittar du nya sidorutor till din hobby.?
 

ses

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2024
Tyvärr så förstår jag inte vilken inre toaluck du syftar på, så jag kan inte hjälpa dig.
Normalt skruvar och "limmar" man ramen (med butyl) till en ytre lucka för att försäkra sig att den inte lossnar.
Lycka till...

En undran bara.... Vart hittar du nya sidorutor till din hobby.?
Den kupade luckan, har en inre ruta, som sitter fast med en massa i kupolen. Åtminstone på vår bil. Kupolen är mer som regn- och vindskydd, när man vädrar. Ramen är oskadad. Har sett så mycket Google idag, möjligen var fönster en länk till Reimo. Sparade ingen länk, men kollar igen.
Campingmarkt.de, står iaf mått, Polyplastic(Lippert). Kpl huv med ram till toa, 805 euro.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Den kupade luckan, har en inre ruta, som sitter fast med en massa i kupolen. Åtminstone på vår bil. Kupolen är mer som regn- och vindskydd, när man vädrar. Ramen är oskadad. Har sett så mycket Google idag, möjligen var fönster en länk till Reimo. Sparade ingen länk, men kollar igen.

Är det detta fönster i toan (se fotot) du menar när du skriver luckan..?

IMG_20230711_205559.jpg
 

ses

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2024
Nej, kupol på taket, helt rund. Bild finns på campingmarkt.de, ej i lager f.n. Hittade enbert kupolen, det jag behöver, i Grekland….Går att göra själv, blir inte så snyggt.
 

ses

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2024
Dachhaubendeckel rund MIT Außenrahmen Waschraum Hobby und Fendt Reisemobil. Kan inte lägga upp bild. Campingmarkt.de / Google.
 

ses

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2024
Vi kommer nog inte längre. Kollat skroten i Sverige, nada. Forsbergs kanske vet vilka som tillverkar luckan. Slutar nog med egen tillverkning. Iaf är vi väldigt nöjda med bilen, frånsett 2,3/130. Manuella lådan är rätt dålig, så motoroptimering får vänta.
 

ses

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2024
Det är väl denna lucka som det gäller:

Verkar vara en dyr sak, kanske enklare o billigare att sätta in en vanlig fyrkantig taklucka.
Förstår dig, helt rätt. Inte så pigg på ett storjobb längre. Möjligen ett vinterjobb. Plastar nog en tillfälligt. En fyrkantig eftermarknadslucka är inte helt billig.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.605
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det är väl denna lucka som det gäller:

Verkar vara en dyr sak, kanske enklare o billigare att sätta in en vanlig fyrkantig taklucka.
Den invändiga diametern är, enligt sajten, ca 52,5 cm så en vanlig 40x40-lucka passar inte så då blir det dyrt (och kanske omöjligt) med en större lucka – exempelvis Heki.

Pålle
 

ses

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2024
Den invändiga diametern är, enligt sajten, ca 52,5 cm så en vanlig 40x40-lucka passar inte så då blir det dyrt (och kanske omöjligt) med en större lucka – exempelvis Heki.

Pålle
Något luckbyte blir det inte. Kan lika gärna köpa lucka från Grekland. Billigast o bäst.
 

ses

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2024
För att göra en form till takkupolen, tänker jag använda ett lämpligt soptunnelock. Resten är bara noggrannt arbete. Plastat mycket på både bil- och marinsidan.
 
Toppen