• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hobby 600

ulla-b

HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
20020
Medlemskap
2025
Jag tänkte fråga er vana husbilsåkare om längd på bilen o biljetter på färjor. Vi har en Hobby 600 - 05 som jag har tänkt att vi skulle åka ut i Europa med sedemera. Gubben säger att den är längre än 6 m så därför måste man lösa biljett på färjorna för de längre bilarna. Det blir ju genast mycket dyrare så jag undrar hur man gör.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Hobby 600

Tycker ni ska ställa extrakostnaden på färjan i relation till vad hela utlandsresan kostar.

Förmodligen blir totalkostnaden endast några få procent dyrare.

Res och njut!

(I nödfall: Kompensera genom en drink, eller ett glas vin, mindre någon kväll...)

ulla-b

HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
20020
Medlemskap
2025

Kan jag hålla med om men för att få medgubben på samma resa är det nog bäst att jag kan svara

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Vi åkte sommaren 2015 från Göteborg till Kiel i Tyskland. Vi har en Kabe 750T, den är 7,50 lång. Den resan kostade oss enkel tur 2295:- inkl kvällsmat, drink i baren, hytt och frukost för två.
Detta ska ställas i relation till 50mil resa till Malmö, brokostnad Öresundsbron, resa 25 mil i Danmark, färga Rödby - Puttgarden, trolig kostnad ca 4500:-
Då hade vi det skönare på färjan.:):)

J

Jarn

Guest

Titta på t.ex. TT-line, de tar 100:- extra per meter över 6m så jag tycker inte att det är en faktor man överhuvudtaget behöver bry sig om.
Finns så många andra kostnader förknippade med husbilen som man gladeligen (?) betalar, så häng inte upp er på detta. Man gör ju oftast inte den resan alltför många gånger per år heller.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Om man inte dagpendlar till Danmark eller Tyskland blir merkostnaden för en längre bil försumbar jämfört med hela kostnaden för ett husbilsägande. Största kostnaden för en nyare bil är förmodligen värdeminskningen.

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Ett ganska enkelt sätt är att ringa till rederiet och fråga .Det är inte så stor skillnad som man tror.
När vi bestämde oss för att köpa husbil hade jag snöat in på att bilen skulle vara under 6 m .Jag kom över det .
Inget att bry sig om.

Toppen