• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälpfjädrar sökes!!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.929
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det är inte så vanligt med hjälpfjädrar specifikt till första generationens Ducato. Fjädringen brukade och brukar mest hjälpas upp med luftbäljar som kompliment till bladfjädrarna. De blir ju dessutom justerbara beronde på hur slappa orginal bladfjädrar är och man kan ju även justera dem indeviduellt så bakvagnen blir lika hög på båda sidor.
Justeringen finns med däcksventiler för justering med däcksluft på mack eller en liten 12V däcksfyllare som man har med sig, eller ett originalkit med kompressor och tryckknappar för luft till höger eller vänster sida m.m.
Men du kanske vill ha just fjädrar som kompliment ??

M.v.h. JAMKRO.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
794
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Jag söker efter hjälpfjädrar till våran Hobby 600 (Fiat Ducato) från 1988. Är intresserad av både eller begagnade
Du säger inte direkt vad du upplever som ett problem. En bekant till mig fixade svajet på deras "gamla" 3.5t Sprinter (6.5m husbil) med att skaffa kraftigare stötdämpare. Det blev markant skillnad.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.929
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej här en länk till KARNAG's hjälpluftfjädring som funnits länge och de har även varit närvarande på Elmiamässan.
Finns med nipplar för att justeras med tryckluft/däcksnipplar. Eller komplett med kompressor och manöverpanel.


Skall väl också lägga till som vanligt, i alla fall förr var det vanligt att hjälpluftfjädring monterades fel på ett sätt som fortfarande kan vara kvar på äldre monteringar.
Det verkade troligen enkelt att utan inbyggd kompressor endast ha en luftnippel till en T koppling och fylla på båda samtidigt. Så var det på min bil när jag köpte den för länge sedan.
Det blev t.o.m. sämre än original i vissa situationer.
Funkar ju skapligt för att få upp bilen en bit, och skapligt vid färd rakt fram på väg, men dels så kunde man ju inte justera in lagom höjd individuellt på sidorna, men det sämsta blev i kurvor och inte minst i rondeller där bilens tyngd hamnar på ytterhjulet.
När sidorna är sammankopplade med sin T koppling så trycks ju luften från bälgen ytterst i kurvan/rondellen genom slangen/T kopplingen till bälgen innerst i kurvan och bilen viker ner sig utåt ännu mer än utan hjälpfjädringen.
Så om det redan sitter hjälpluftfjädring på en äldre bil (kanske även nyare) så se till att luften är separerad till sidorna, och om man hoppar över instruktionerna vid montering så koppla inte samman sidorna för att förenkla slangdragningen.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen