• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälpcylindrar dubbelsäng HYMER helintegrerad 2001

P

Pilote84

Guest
Det ser ut som om du har 2st olika gasfjädrar på din säng
och det ser ut som om du måste ta ner minst ett stag i taget (främre) för att
komma åt att ta loss gasfjädern som sitter på insidan av främre fästet.
Gasfjädern borde vara obelastad i ett visst läge. I nerfällt läge ser den ut att vara komprimerad.
Nej det är fel, Exakt samma dämpare på båda sidorna. Har dock hittat en lapp med en streckkod och ett nummer. koden går inte att avläsa men det står HY 5-2039. vad det nu betyder. Funderar på att lossa dämparen genom att spänna ihop dämparen något med ett litet spännband och lyfta ut den från sitt läge. Några stag är inte möjligt att lossa utan att sängen följer med. Ganska säker att man inte ska behöva demontera sängen för att montera nya dämpare
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Nej det är fel, Exakt samma dämpare på båda sidorna. Har dock hittat en lapp med en streckkod och ett nummer. koden går inte att avläsa men det står HY 5-2039. vad det nu betyder. Funderar på att lossa dämparen genom att spänna ihop dämparen något med ett litet spännband och lyfta ut den från sitt läge. Några stag är inte möjligt att lossa utan att sängen följer med. Ganska säker att man inte ska behöva demontera sängen för att montera nya dämpare
Då är det en riktigt bra synvilla. :)
Axlarna står ju mot stopparna men den ena sidan kolvstång är längre ut från kolven än den andra.
Hur skall du få loss dämparens främre del när den sitter bakom plåten utan att ta bort bulten som staget sitter i?
Är den bara påträdd på en axel utan fastsättning eller kommer du åt den ovanifrån/framifrån?
Du kan ju sätta en trästötta i golvet(?) som du kan lägga främre delen av sängen på den sitter ju kvar i det bakre fästet.
Alltså en sida i taget. :)
 
Senast ändrad:
P

Pilote84

Guest
Då är det en riktigt bra synvilla. :)
Axlarna står ju mot stopparna men den ena sidan kolvstång är längre ut från kolven än den andra.
Hur skall du få loss dämparens främre del när den sitter bakom plåten utan att ta bort bulten som staget sitter i?
Är den bara påträdd på en axel utan fastsättning eller kommer du åt den ovanifrån/framifrån?
Du kan ju sätta en trästötta i golvet(?) som du kan lägga främre delen av sängen på den sitter ju kvar i det bakre fästet.
Alltså en sida i taget. :)
Har varit ute och dubbelkollat och det visade sig hur otroligt det än låter att jag hade fel. Du hade mycket riktigt rätt i att det är två helt olika storlekar på dämparna. Det är tajt som du påpekat. Det är en axel som sitter fast och cylindern är påträdd. Sitter fast med en bricka och en sprint. ska fundera på om jag ska lämna in den för byte eller göra det med stötta.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Kolla vad firman skall ha för att byta dessa.
Det kan ju vara värt besväret.
Själv har jag bytt så många sådana på bakluckor och motorhuvar så jag hade gjort det själv. :)
Lycka till hur du än gör.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Ge chassinumret till Hymercenter så tar dom fram de rätta. Själv frågade jag en tysk Hymerhandlare...
 
P

Pilote84

Guest
Jag har varit i kontakt med Hymercenter i Örebro och tydligen så finns inte original dämparna kvar. Däremot så är det en utbytes modell. Kostar 1095kr/st +frakt. Tycker det känns lite högt pris per st. Kollade stabilus ersättningsdämpare och där kostar en ca 700kr st. Visst genom Hymer så får jag rätt N så det kanske får bli det.
 
Toppen