• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp vad har vi gett oss in på

F

F.d. 13883

Guest
Hjälp vad har vi gett oss in på.

Efter att ha seglat i 40 år utan några traumatiske upplevelser, frånsett en stukat tumme
i en sluss i Amsterdam, har vi nu i ett svagt ögonblick betalat handpenning på en husbil
som vi ska hämta på lördag.

Via forumet i HBK har vi kunnat läsa och lära oss vad ett liv i husbil innebär.
Frågan som vi nu ställer oss är, ska vi utsätta oss för detta eller hoppa av?

Här kommer en liten summering av vad vi lärt oss:
Man måste ha en rattkrycka, vajer och spännband mellan dörrar , rörelselarm, nakoslarm,
sirener, gaslarm, startspärr, blinkande ljus på taket, minst en i familjen måste kunna skälla som en hund, vapenlicens, som lägst brunt bälte i karate, 2 basebollträd lämpligen vid sängen, 4 timmars vaktsystem på natten. Svordomar på mist 4 språk är ett måste.

Vid uppenbar fara ställer sig alle husbilar i en cirkel och bilder en vagnsborg precis som nybyggarna i Amerika gjorde när indianerna anföll.
Det är livsfarligt att uppsöka en vacker plats i naturen och stå där ensam
Jo flera på en så liten yta som möjligt, gärna med kraftig gatubelysning, desto bättra. Säkerheten och tryggheten är acceptabel vid stora och hårt trafikerade vägar.

Det känns som en nära döden upplevelse att vi ska ge oss ut i asfaltdjungln, man kanske ska överväga att göra något annat, till.ex. sitta på en bänk i parken och mata ankorna

Bästa hälsningar
Snedseglarna

F

F.d. 15874

Guest
Sv: Hjälp vad har vi gett oss in på

Tack för ett gott skratt, behövde det efter en jobbig dag på jobb :)

Nej, fortsätt ni köra husbil i lugn o ro och använd sunt bondförnuft så klarar ni er nog gott!

//Agneta

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Hjärtligt tack
Det säjs att ett skratt förlänger livet.Vi skrattade så tårarna rann.
Ännu en gång stort tack och lycka till med husbilen.:):mcride:

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

En underbar sammanfattning av husbilslivet.
Med den humorn så klarar du av vilken situation som helst.
Fortsätt din valda väg, vi är många som ställt oss sådana frågor men inte så kul formulerat.
Hoppas vi ses utmed vägarna, det är ju inte så långt mellan K-backa och Gbg.

F

F.d. 4018

Guest

Välkomna in i gänget, och tack för er härliga beskrivning av husbilslivet, jag skrattade väldigt gott när jag läste den.....
Som tur är så kan man ju klara livhanken i husbil utan att modifiera den till en veritabel stridsvagn med pansarglas, skottsäkra däck och annat. Det räcker ju långt med lite vanligt bondvett och aktsamhet när man t ex väljer plats för övernattning.

Ibland förstärks ju information oerhört mycket när man får den i "komprimerad" form. Om man läser mycket om vägpirater som sprutar in gas i vår husbil för att sedan bryta sig in och råna oss in på bara skinnet så blir man givetvis lite konfunderad och orolig. Jag menar, det är ju ungefär som att titta på Efterlyst med Hasse Aro på TV. Där kan man lätt få uppfattningen att det är livsfarligt att överhuvud taget vistas ute bland folk, speciellt då kvälls- och nattetid.

Men om man tar de vägrån och husbilsinbrott som sker i vårt land under ett år, och dividerar den summan med antalet övernattningar, så får man ett tal som är väldigt litet.
De flesta av oss "husbilare" kommer att åka runt under många, många år utan att uppleva en enda incident av den karatären som ni beskriver, och tur är väl det!

Ha en härlig husbilssommar!

Janne S

H

hianders

Guest

Håller helt med föregående skribenter - nog ler man när man läser detta! Om ni är beredda på "allt det där" så blir husbilslivet rena himmelriket för er, d v s lugnt och skönt. :)

Hoppa inte av, ni ångrar er garanterat inte!

fru hianders/Inger

F

F.d. 14924

Guest

He he....jo men visst...det är inget för veklingar. :twitcy:

Lycka till o ha en skön husbilssommar...!

F

F.d. 52908

Guest

Den var bra! Mycket bra! Tack.
Sören

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021

Hej!

Ja, nog skrattade jag när jag läste ert inlägg och så tänkte även jag när husbilslivet började. Många frågor som kretsade i mitt huvud fick jag svar på, även om vissa inte var särskilt tillfredställande. Efter flera korta resor och en till Frankrike förra året kan jag bara säga......husbilslivet är underbart! Varje människa måste hitta sitt sätt att resa och övernatta på. Vi tar gärna en liten omväg för att finna lugn och ro för natten, använder sunda förnufftet och magkänslan. Skulle man vara rädd för allt som möjligen skulle kunna hända, vore det kanske bäst att stanna i klädkammaren där hemma. Nä, tänk positivt och ni skall upptäka att detta är det bästa ni gjort. Lycka till!

Hälsningar Kerstin & Dennis

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028

Jaha du har fått med det mesta tycker jag:) ett uttömmande stycke av information vad vi behöver :). ps har inte skrattat så gott på länge ;)

F

F.d. 7569

Guest

Huvaligen..

Det är farligt med husbilsliv. Ni glömde elstängsel och hangarhund, vilket ibland synes vara ett måste om man ska tro en del ""varningar". :)

Vi har dock klarat oss bra både i Sverige, norden och på kontinenten de senaste åren trots att vi "nattat" på många märkliga platser.

Husbilsliv är "skitkul" och lärorikt. Använd sunt förnuft så är er lycka gjord.

//Roger

Senast redigerad av en moderator:

Öckerö-bo

HBK Medlem
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
839
Medlemskap
2026

Tror att ni har läst för mycket kvällstidningar?Men rolig vinkling på det hela.Efter många år med div. seglande och drivande fartyg sover man gott utan vindar som vrider och draggar som släpper taget mitt i natten.Är övertygad om att ni inte kommer att ångra er.Tänk ni har förlängt den svenska nyttjande graden med kanske åtta mån. per år.Välkomna att njuta av denna fyrhjulade frihet.Ja ,det var en fyr med där.Det finns säkert många osedda gästhamnar kvar! Välkomna Ingela och Lasse

F

F.d. 50004

Guest

Tack för detta inlägget; vi skrattade gott då vi läste det.
Hasse o Lena i Vargön

maxen

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
161
Medlemskap
2024

Hej!
Vi är gamla båtägare. "Trots alla farligheter, på vägarna" det negativa" (kul beskrivning, med massor av humor)

Det för oss som är det positiva med husbil är:
Säsongen är mycket längre med husbil. Vi är ute från april till november, skulle inte vilja vara det med båt.
Man slipper tänka på var vindarna kommer ifrån. Slipper kasta ankare. Man får ju i och för sig lägga till, men behöver inte linor. Man kommer ganska fort fram till destinationen.

Vi var lite skeptiska mot campingplatser (hade sett Sunes sommar). Det stämde inte med den filmen för oss.
Nu har vi upptäckt att man kommer landvägen till havet. Vi trivs jätte bra med husbilslivet.

Vi använder även husbilen när vi tävlar med våra hundar. Mer så kan man ta den om man ska på fest och bägge vill ta vin till maten.

Det som är det bästa är att man får se så mycket.
Vi är rent ut sagt jätte nöjda, hoppas ni också blir det.

MVH
Maxen

I

Inger & Taeke NL

Guest

Superbra "Snedseglarna". Tack för detta inlägg, även om det var ett tag sedan. Lika roligt och aktuellt än.

Sommarsoliga Hälsningar!

Hjälp vad har vi gett oss in på.

Efter att ha seglat i 40 år utan några traumatiske upplevelser, frånsett en stukat tumme
i en sluss i Amsterdam, har vi nu i ett svagt ögonblick betalat handpenning på en husbil
som vi ska hämta på lördag.

Via forumet i HBK har vi kunnat läsa och lära oss vad ett liv i husbil innebär.
Frågan som vi nu ställer oss är, ska vi utsätta oss för detta eller hoppa av?

Här kommer en liten summering av vad vi lärt oss:
Man måste ha en rattkrycka, vajer och spännband mellan dörrar , rörelselarm, nakoslarm,
sirener, gaslarm, startspärr, blinkande ljus på taket, minst en i familjen måste kunna skälla som en hund, vapenlicens, som lägst brunt bälte i karate, 2 basebollträd lämpligen vid sängen, 4 timmars vaktsystem på natten. Svordomar på mist 4 språk är ett måste.

Vid uppenbar fara ställer sig alle husbilar i en cirkel och bilder en vagnsborg precis som nybyggarna i Amerika gjorde när indianerna anföll.
Det är livsfarligt att uppsöka en vacker plats i naturen och stå där ensam
Jo flera på en så liten yta som möjligt, gärna med kraftig gatubelysning, desto bättra. Säkerheten och tryggheten är acceptabel vid stora och hårt trafikerade vägar.

Det känns som en nära döden upplevelse att vi ska ge oss ut i asfaltdjungln, man kanske ska överväga att göra något annat, till.ex. sitta på en bänk i parken och mata ankorna

Bästa hälsningar
Snedseglarna

F

F.d. 52994

Guest

Mitt tack kommer 1 år försent, men vad gör det. Ett riktigt roligt inlägg som man skrattar gott åt, och som bekant så förlänger ett gott skratt livet. :D

F

F.d. 53074

Guest

Jag läste denna tråd först idag, men det gick bra att skratta sig halvt fördärvad även nu (finns som bekant inga bästföredatum på bra humor...) Otroligt kul sammanfattning! MEN!!! Hur blev det? Jag tror vi är många som gärna tar del av hur - och om - ni har överlevt detta första år?

Kjell :D

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025

Ett gott skratt lär ju förlänga livet och visst finns det mycket sanning i ovanstående.
Men jag tror inte att Ragnar & Lotta som hade inbrott i sin bil i går tycker att det är lika roligt idag. Hoppas polisen kan få tag i busarna, men det lär dom väl inte få.

Toppen