• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp! Vad gör jag för fel ?

B

brittsan

Guest
Har försökt att tömma varmvattenberedaren på vår Burstner Elegance -08. Läst och gjort allt enligt instruktionsboken......Men det rinner inte ur något vatten!!!
Tömde färskvatten tanken först och lät kranarna stå öppna.( Hade stängt av Aldepannan först ). Någon som har en lösning på detta ?
Mvh Britt

T

Teddi

Guest
Sv: Hjälp! Vad gör jag för fel ?

har bilen stått ute under 4 plusgrader tömmer den sej själv. säkerhetsautomatik..

F

F.d. 55221

Guest

Har du åbnet alle kranarna ( hanerne ) i køken-bad så vandvarmeren kan få luft. tag også 220 ud af vandvarmeren så du kan slå 220v på uden at varmelæmet går synder.

Czuba 3333 DACF

Senast redigerad av en moderator:
B

brittsan

Guest

Tack Teddi . Var det inte svårare än så . Och jag som läst instruktioner så att ögonen blöder :wideeyed:

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Mig veterligen tömmer inte en varmvattenberedare i en alde panna sig själv när tempen sjunker utan det måste göras manuellt.
Det lilla handtaget på kranen vid pannan ska stå rätt upp då töms varmvattenberedaren med kranarna i öppna

Hälsningar
P-zon

B

brittsan

Guest

Hm, bägge kranarna står rakt upp och kranar i kök och på toa är öppna.

F

F.d. 50034

Guest

Jag har en aldepanna och har aldrig fått den att tömma sig själv. Har alltid behövd öppna kranen på pannan och på vattnet inne. Sen må jag blåsa i kranen för at få vattnet ut. De gör jag i både köket, på badet och i dusjen.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det finns en backventil som skall öppna när du tömmer varmvattenberedaren. Tyvärr kan den ofta "hänga sig" så att den inte släpper in någon luft när du öppnat avtappningskranen och då rinner inte vattnet ur beredaren. Backventilen finns i T-koppling som sitter uppe på sidan med en (transperant) plastslang som går ner genom golvet. Lossa T-kopplingen från vattenberedaren så rinner vattnet ut. Det går också att dra loss plastslangen och försiktigt peta lätt med en tändsticka i T-kopplingen så att backventilen öppnas.

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Gunnar

Det du säger är en viktig grej att kolla när man tömmer varmvattenberedaren på alde pannan så att den verkligen töms
Ofta tömmer man färskvattentanken samtidigt, då får man kolla att det rinner ur bägge rören. Bra påminnelse, kan annars bli ordentligt hål i plånboken.

Hälsningar P-zon

Toppen