• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp!!....Vad är det som har hänt.

F

F.d. 25098

Guest
Hej.

Nu behöver jag er hjälp att få klarhet vad det här är. När jag hämtade tidningen i morse fick jag till min förfäran se det här. Ett sprudlande friskt träd igår och nu något som hämtat ur en Si-Fi film Typ: "Alien". Alla löv är uppätna och hela trädet insvept i någonform av väv (puppa). Innanför väven är det alldeles fullt av små (c:a 1 cm) larver, svarta med gula prickar eller ränder.

Hoppas de inte tänker sej ta alla mina lövträd i besittning.

Hjälp,Hjälp,

Peter.

Bilagor

• 037.JPG
    037.JPG
    4,9 MB · Visningar: 9
  • 038.JPG
    038.JPG
    4,4 MB · Visningar: 1

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp!!....Vad är det som har hänt.

Fy vad äckligt och bedrövligt, läste i expressen/aftonbladet att det var ngr insekter som hade gjort så för att skydda sig men vad emot kommer jag ej ihåg , kanske var det mot tromber eller dyl.
Det var bild på det också.
Ring länstyrelsen och tala med ngn där./susanne

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ser ut som det vi på norsk kaller heggspinner, et innsekt som legger sine egg i Hegg (tror det treet heter Hägg på svenska).

En god sak er at den ikke anngriper andre tre, mer problem er det med spinneren som går på rogn den kan og gå på eppletre.

I de fleste tilfeller er dette en ettårig plage, men om denne møll slår til mange år på rad på samme tre vil treet dø. I enkelte områder i Norge hadde vi et anngrep som varte til Heggen ble borte.

F

F.d. 25098

Guest

Hej.

Häggspinnmal verkar ligga nära till hands. Jag har inte studerat trädet närmare innan, men trodde det var en lönn. Bladen är ju väck så nu vet jag inte.

Peter.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Se på larvene og sammenlign med bildene i wikipedia, de lyse larvene med sorte prikker er enkelt o kjenne igjen om de ikke har forpuppet se allerede. Denne overgangen kommer i disse dager, og hender umiddelbart etter produksjonen av nettet.

Jeg hadde en feil i mitt første innlegg i tråden - det er samme larve som angriper også rogn og noen frukttre.
Naturen - Som.j
Yponomeuta evonymella (Insecta: Lepidoptera: Yponomeutidae)
Häggspinnmal - Naturhistoriska riksmuseet [NS4 version]

F

F.d. 25098

Guest

Hej igen.

Jag har varit ute och studerat de små banditerna och visst är det häggspinnare. Kunde även konstatera att det till stor sannolikhet är en hägg. Det satt några förskrämda blad kvar på på några rotskott och det var inte lönn.

Att det kallas för spökträd kan man verkligen hålla med om och nätet skall ju vara skydd mot glupska fåglar.

Trädet skall repa sej själv när det är över och även om det var det äckligaste jag sett på länge så är det ju inte farligt för människor.

Tach för hjälp och tips.

Peter:bock:.

F

F.d. 2699

Guest

Det blir vita fjärilar av de små asen efter ett tag. Inte ens myrorna gillar larverna.... Till tröst kan jag säga att träden överlever. Spruta rikligt med såpvatten så kan du på ett billigt sätt dämpa plågan.

Lasse W

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025

Som "lök på laxen" kan jag meddela att detta brukar pågå 3 säsonger i rad,men träden brukar klara sig.

Mvh
Lasse W

F

F.d. 25098

Guest

Hej.

Nu är jag tillbaka med en rapport om läget. Jag och tjejerna var precis ute på en kiss och kunde konstatera att det finns 2 nya träd sedan igår som också fått påhällsning. Det är väl bara att låta naturen ha sin gång och kanske såga ner träden till hösten för att slippa detta i framtiden.

Det är konstigt att det kan gå så fort?? Ja, det är väl nattsuddare. Det kommer ju att bli en faslig massa mal när de väl är färdiga.

Jag slänger med en billd på Alice som inte varit med på forumet innan.

Peter.

Bilagor

• 018.JPG
    018.JPG
    4 MB · Visningar: 2
Toppen