• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Hjälp! poblem med relä blinkers Niesmann I8000 flair (Fiat ducato cassi) 1999

Captain83

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Borlänge
Hej, jag har en blinker på bilen där det lyser fast sken från och till när man blinkar, gäller även om jag kör varningsblinkers.

Nisemann Bischoff I8000 Falir 1999.

Jag lyckades till slut lokalisera relät genom att dra ut askkoppen/skräpkoppen som satt under bilstereon.
Relät låg löst bland kabelhärvan inne där till höger.
Jag upptäckte att när blinkersen lyste fast kunde man vicka på relät, eller sno det 45grader så börja det växelvis dra igen och jag fick fungerande blinkers.
Jag tänkte att det är bara byte.

Nu till det som gör mig så fundersam.
I min värld brukar relä sitta fast monterad och inte ligga löst, är detta normalt?
Sen hade relät 2 extra trådar en röd och en svart ledare som var anslutna på toppen av relät, samt lösa isolerade kabelskor ansluta på stiften på undersidan relät.
Jag har aldrig sett ett sånt relä tidigare och Forsbergs Husbil verkstad Borlänge hade ingen aning om vad det kunde vara.
Dom tog fram artikelnummer 735491937 och när jag googla det så saknas dessa två ledare på toppen av relät.

Bilen har ett larm installerat som jag dock inte förstår mig på hur det funkar, något nyckelord på utsida front och nångon röd lampa extramonterad vid fläktreglagen.

Nu min fråga, vad är det för typ av relä som har 2 extra ledare anslutna på toppen (röd,svart). Och vad gör dessa ledare.

Ska relät verkligen ligga löst där inne.

Kan det ha att göra med larmet, eller har någon bytt och satt dit något väldigt ovanligt relä med plus och minus in på toppen av relät.
Den röda och svarta ledaren från reläet topp går motsatt håll dom andra anslutan ledarna på stiften och sticker vänster in i kabelhärvan.

Hjälp, jag blir inte klok på detta.
Någon som vet något om detta?
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Det blir tyvärr bara en gissning men när man monterade larm förr i tiden så gick man ofta på vid blinkersreläet för att få blinkers att signalera när man larmade av/på. Jag monterade flera larm med ddn lösningen på nittiotalet och en bit in på 2000 talet. Men jag satte alltid fast reläet ofta blev det med en strap.
Hälsningar
Peter
 

Captain83

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Borlänge
Tack för svaret, hittade ett likadant relä nu som ser ut som detta.
Det står något om släpvagn på denna beskrivning.

Men vi kan utgå i från hypotesen att det är larmet eller släpvagnskontakten då denna bil har drag monterat.

Beställde ett sånt relä så ska jag försöka byta det själv nu.
Peter har du npgra rips för hur man lättast demonterar för att få bästa åtkomst att koppla?
Är det hela instrumentpanelen eller kan man plocka bitar av den underifrån?
Fiat ducato ll, 3 axlande 5 tonsbilen.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Peter har du npgra rips för hur man lättast demonterar för att få bästa åtkomst att koppla?
Är det hela instrumentpanelen eller kan man plocka bitar av den underifrån?
Hej, på de Ducato 230 jag skruvat med har man kunnat lossa 2 stora plastlock som utgör underdelen av instrumentbrädan , ett på var sida om mittdelen. På passagerarsidan sitter det en del reläer osv men jag kommer inte ihåg var blinkersreläet sitter.
Hälsningar
Peter

SmartSelect_20240830-225211_OneDrive.jpg
 
Toppen