• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp min Dukato startar inte

F

F.d. 22081

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Dukato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,3 multi
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Sharky
Husbilsmodell: M 6
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Motor
Hjälp kan någon hjälpa mig har en dukato 07 2,3 med startproblem.
Då jag kört en längre sträcka ca 30-50 mil nonstopp så morgonen där efter så vill bilen inte starta och när den starta så går den på 2-3 cyl,ryker som en skogsbrand,tar ej gas bara bluddrar så det är bara att sitta å vänta en stund 3-6min sen går allt som det skall igen.Jag har haft detta fel sen bilen va ny och verkstan kommer inte nån vart,har bytt egr- ventil till ingen nytta.Vad skall jag göra tålamodet är snart slut,var skall jag vända mig? någon som vet?har någon haft samma fenomen?? Tacksam för allt.Mvh Anders Ax
P.s Det går även att maila mig direkt (andaxe1@hotmail.com)

:confused:

ollem

FD HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
147
Medlemskap
2022
Jag har en Fiat Ducato -07, men med 3-litersmotorn, så upplysningarna nedan är kanske inte relevanta...

Efter c:a 10 000 mil fick jag tilltagande startsvårigheter vid varm motor. Allt funkade som det skulle när den var kall. Efter en tid startade den inte alls förrän den svalnat. Verkstyaden bytte en massa delar, men inget blev bättre.

Till slut kom det fram att det var spridarna som var defekta. Det finns tydligen en ventilanordning i spridaren som skäpper tillbaka överskottsbränslet till tanken. Denna höll inte tätt varför erforderligt tryck för start inte kunde uppnås.

Spridarna byttes och efter detta har bilen gått 9000 mil till utan något som helst problem.

Med vänliga hälsningar
Olle

F

F.d. 22081

Guest
Tackar för allt info och jag skall vidarebefodra detta till vekstan. Killen från verkstan kom hem till mig i dag och kollade med diagnostikinstrumentet men inget kom fram bara att han såg att det tog ca 10 startförsök innan det blev en ny skogsbrand å bilen gick igång och så har det varit sen 08 bara det att den blivit sämre o sämre tycker jag. Verkstadskillen bara kliade sig i huvet å sa att han skulle kolla med Italien,tror att det kan vara något rent mekaniskt då inte ens motorlampam tänder upp. Det e inte lätt med nyare bilar inte///// Anders

F

F.d. 53012

Guest
andaxe skrev:
Tackar för allt info och jag skall vidarebefodra detta till vekstan. Killen från verkstan kom hem till mig i dag och kollade med diagnostikinstrumentet men inget kom fram bara att han såg att det tog ca 10 startförsök innan det blev en ny skogsbrand å bilen gick igång och så har det varit sen 08 bara det att den blivit sämre o sämre tycker jag. Verkstadskillen bara kliade sig i huvet å sa att han skulle kolla med Italien,tror att det kan vara något rent mekaniskt då inte ens motorlampam tänder upp. Det e inte lätt med nyare bilar inte///// Anders

Prata med Bossings i Linköping dom brukar inte gå bet på något vad jag vet allt om nytt med slang och luftnipplar som skall vara modernt för vi skall bli ruinerade. Har själv en 08 och orkar inte läsa eländet och verkligen lider med dig, tänder nog på min om det händer så då för man ut ny på brandförsäkringen i alla fall men håller tummarna för spridarna som verkar troligt. Tacka vet jag min gamla Ducato med bensin aldrig ett problem i 19 år så länge som vi hade den.

F

F.d. 22081

Guest
Jaktfalken skrev:
Prata med Bossings i Linköping dom brukar inte gå bet på något vad jag vet allt om nytt med slang och luftnipplar som skall vara modernt för vi skall bli ruinerade. Har själv en 08 och orkar inte läsa eländet och verkligen lider med dig, tänder nog på min om det händer så då för man ut ny på brandförsäkringen i alla fall men håller tummarna för spridarna som verkar troligt. Tacka vet jag min gamla Ducato med bensin aldrig ett problem i 19 år så länge som vi hade den.

Tackar för infon och jag får grunna på det där med (tändstickan) men ja behöver bilen på mina fiskeresor så man får väll ge verkstan lite tid till men jag skall kolla med verkstan för alla verkar tro på spridarna. Bara som info så efter att verkstadskillen var över och vi efter många försök fick igång bilen så har den stått i 2 dygn så igår gick jag ut för att provstarta bilen DÅ GICK DEN FAN IGÅNG PÅ FÖRSTA FÖRSÖKET!!!!GICK HUR BRA SOM HELST:suck/////// Anders

:mad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, du får väl i alla fall "trösta" dig med att felet är framme när du vill visa det för verkstaden. Det vanligaste är väl annars att allt är ok. när man skall visa upp något fel, och bara visar sig när man är ensam utan vittnen.
Snälla om..........nej jag menar när du får felet fixat, kan du tala om vad som var problemet så är du snäll.

Lycka till. JANKRO.

F

F.d. 22081

Guest
JANKRO skrev:
Hej, du får väl i alla fall "trösta" dig med att felet är framme när du vill visa det för verkstaden. Det vanligaste är väl annars att allt är ok. när man skall visa upp något fel, och bara visar sig när man är ensam utan vittnen.
Snälla om..........nej jag menar när du får felet fixat, kan du tala om vad som var problemet så är du snäll.

Lycka till. JANKRO.

Jajajmen får jag rätt på detta så kommer det ett inlägg på direkten. var på tur igen i helgen körde ca 10mil för att sedan stanna över helgen. Var lite nyfiken på om resan var lång nog för att framkalla felet,japp det var den men inte extremt svårstartad bara 2 försök så var skogsbranden ett faktum igen (fan va de kan ryka) detta var på lördagen då lät jag den stå på tomgång ett slag för att sedan stanna till söndag och på söndagen startade den helt utan problem.(KUL FEL suck). Skall lämna in bilen i veckan igen då skall de kolla styrningen till egrventilen. jag återkommer med info//// Anders
:oops::wall::wall:

sören.h

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2025
andaxe skrev:
Jajajmen får jag rätt på detta så kommer det ett inlägg på direkten. var på tur igen i helgen körde ca 10mil för att sedan stanna över helgen. Var lite nyfiken på om resan var lång nog för att framkalla felet,japp det var den men inte extremt svårstartad bara 2 försök så var skogsbranden ett faktum igen (fan va de kan ryka) detta var på lördagen då lät jag den stå på tomgång ett slag för att sedan stanna till söndag och på söndagen startade den helt utan problem.(KUL FEL suck). Skall lämna in bilen i veckan igen då skall de kolla styrningen till egrventilen. jag återkommer med info//// Anders

F

F.d. 22081

Guest
sören.h skrev:
Hej om dom tror att det är egr fel så kan man prova och plugga
den tillfälligt och se om problemet försvinner.
Men det låter som ett spridar fel.
/Sören

Ja många tror de och det skall jag snacka med verkstan om när de kallar in mig igen.Det dom skall göra nu är att kolla styrningen av egrventilen det är det senaste. Mycket konstigt är det för kör jag ca 10mil sover en natt så brukar den starta på ca 2 försök å gud va den ryker,kör jag ca 30mil sover en natt så går det åt ca 6-12 försök innan den lägger ut rökridån. Jag är gammal bilmek dock ej nån fena på disel men vad skulle kunna påverka spridarna olika vid olika körsträckor? det blir värre ju längre körsträcka innan nattvilan. Det är ju ungeför samma som en insprutare på en bensinare. Vad mera som kan tilläggas är att då man skall stara så låter det som den går klockrent i ca 1-5 sek sen dör den och problemen kommer som ett brev på posten. Får lägga min tilltro på verkstan ett tag till men nog är det frustrerande allt!! Jag är tacksam för allt ni har att komma med.///// Anders Ax (P:S kör även Buick 68:cab den startari alla väder)
:oops:

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Hade problem med min gamla Peugeot J5 turbodiesel. När jag startade bilen. Så var det ett vitt gigantiskt rökmoln som upphörde efter någon minut. Det var i stort sett alltid. Men jag var förbi 2 st verkstäder de tittade på den och den gick hur fint som helst. Renoverade spridarna men det var likadant. Skickade in dieselpumpen på renovering och nu går den som en klocka. Det jag har lärt mig om dieslar är att de kan ryka vitt utan att det är toppen eller turbon. Men jag har en gammal bil med mekanisk pump. Du har ju en lite nyare bil
Lycka till

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
andaxe skrev:

Hur reagerar bilen om turbon läcker in olja i insuget. Borde röka gaska rejält då när den väl startar. Och troligen blir det en för fet blanding med startsvårigheter som följd.:confused:

F

F.d. 22081

Guest
sven-A skrev:
Hur reagerar bilen om turbon läcker in olja i insuget. Borde röka gaska rejält då när den väl startar. Och troligen blir det en för fet blanding med startsvårigheter som följd.:confused:

Skall in på verkstan i morgon igen.de skull meka med styrningen till egrventilen sa dom. På torsdag får jag den åter och i helgen skall jag köra en tur på ca 40 mil så det blir ett gott prov på om dom fick någon rätsida på den. Annar så har jag Falk assistan att tillgå. Återkonner efter helgen med uppdataring ang Dukaton. Man kan bara hoppas att de hittar något.

Hade gött Husbilisar///

F

F.d. 22081

Guest
Hej igen nu har verkstan hittat felet efter nästan 3 ÅR det va styrningen till EGRventilen som nu e bytt och efter att frugan å jag gjort en tur på på ca 40 mil i helgen och bilen startar så är nog problemet löst:) MEN då kom nästa fan va han drar drivmedel förr vid hård körning motorväg 120 drog den ca 1,3 vid 80-90 ca 1,0 och nu med helgens väder i Jönköpingstrakten så gick det inte fortare än 80-100 och bilen snitta ca 1,4-1,5 suck:( så nu på fredag in igen för en datakoll så att grejorna lirar ihop med varandra. Nog för att vädret va lite si å så med vind å snö men det kan inte vara rätt. JA JA EDE INTE DET ENA SÅ E DET DET ANDRA.:mad:

Toppen