• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp mig värdera husbilen-tråden

F

F.d. 5824

Guest
Hej alla,
Det är säkert fler som vill bolla idéer på vad en bil borde kosta. Så, här kan man ju passa på. I vanliga fall brukar man ju alltid kunna få en ganska bra uppfattning om vad saker och ting är värda genom att kika på Blocket. Idag är priserna på husbilar bokstavligt talat helt galet. Det finns bilar som som verkar vara rätt så lika varandra, ändå skiljer det upp mot 120% i pris. Nåja, det är inte meningen med tråden att reda ut den sörjan, folk får ju begära vad dom vill för sina pärlor.

Här kommer min bil som ni gärna får tipsa om vad ni tycker den är värd (med tanke på att ni inte har sett den utan endast får gå på min text.

Fiat Eura Mobile

Årsm. 1993
Importerad 2008
18 000 mil
Nyservad (bytt kamrem)
Splitter nya året runt däck (precis vad jag ville ha)
Diesel (drygt 5k i skatt)
450kg lastvikt (går det att regga om om man har en totalvikt på 3100 i dagsläget?)
6 sovplatser samt lagliga sittplatser
Markis
Backkamera (sv)
Kassetttoa (med trasig pump, 250kr?)
Cykelställ
Ny extra stor kyl med frysfack
Taklucka med fläkt
Två stora gasolflaskor (en genomskinlig)
CD-stereo med fjärr
Ett bodelsbatteri (brukar det vara två!?)
Pris: 80 000kr

Skicket är nog helt normalt. Klart att den är avänd men inte mer sliten än snittet. Då räknar jag med att snittskicket på husbilar är högre än vanligt.

Ägaren köpte bilen för 85 i höstas o har lagt ned ca 20k på renovering, service, kylskåp, taklucka mm.

Här är den bil på Blocket som mest påminner om den vi tittade på.

Senast redigerad av en moderator:

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp mig värdera husbilen-tråden

~ 95000 om den är fukttestad - ev. lite mer om det är turbo.
En ren amatörgissning. :)

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Värdet är helt beroende på ev fuktskador eller rostskador. Om den vid en riktig fukt test visar sig vara utan fukt, ingen rost samt går bra i maskin så kan den vara värd litet drygt
100 tusen. Har den minsta tecken på fuktskador är det i bästa fall ett renoveringsobjekt som då kanske är värt 20 tusen pga delarna som går att sälja som reservdelar. Det finns tyvärr många förhoppningsfulla som satsat på ett "fynd" av denna typ och sedan funnit att fukten och rötan förstört bilen. Är du en duktig finsnickare eller slöjdlärare så kan du säkert renovera även en fuktskadad bil men tänk efter före köpet. Att någon spenderat 20 tusen på delar och sedan försöker sälja är en varning i mina ögon. det är mycket troligt att fukten tagit över och det blir alltid stora jobb att fixa till. Det finns givetvis pärlor att finna bland 20 år gamla bilar men det mesta är tyvärr skrot.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Priset har jag ingen aning om men kolla fukten bakom bakhjulet på undersidan. Det är ett problemställe på dom bilarna.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, håller med Bestliners inlägg. Den skall vara fuktfri och se bra ut under utan rostiga balkar, skärmkanter fram, nerkanten runt rutan o.s.v. Bilen på blocket hade "bara" en 1,9L diesel, om det är det i "din" så håller det också ner priset, för det bör nog sitta 2,5L Turbodieseln i den om priset skall hållas uppe.
Men om den är fin och har stora motorn och med alla nya delar så är nog priset t.o.m. rätt lågt.
Men jag blir också lite fundersam över en person som köper en bil för 85. kostar på den 20. och arbete, och sedan säljer den för 80. utan att i prinsip ha använt den. Det borde nästan vara något så tråkigt som sjukdom i familjen, dödsfall eller något annat allvarligt som får en person till ett sådant beslut...........Så vida han nu inte hittat något besvärligt fel på bilen när han började köra med den.

Lycka till. m.v.h. JANKRO.

F

F.d. 5824

Guest

Hejsan, håller med Bestliners inlägg. Den skall vara fuktfri och se bra ut under utan rostiga balkar, skärmkanter fram, nerkanten runt rutan o.s.v. Bilen på blocket hade "bara" en 1,9L diesel, om det är det i "din" så håller det också ner priset, för det bör nog sitta 2,5L Turbodieseln i den om priset skall hållas uppe.
Men om den är fin och har stora motorn och med alla nya delar så är nog priset t.o.m. rätt lågt.
Men jag blir också lite fundersam över en person som köper en bil för 85. kostar på den 20. och arbete, och sedan säljer den för 80. utan att i prinsip ha använt den. Det borde nästan vara något så tråkigt som sjukdom i familjen, dödsfall eller något annat allvarligt som får en person till ett sådant beslut...........Så vida han nu inte hittat något besvärligt fel på bilen när han började köra med den.

Lycka till. m.v.h. JANKRO.

Förstår eran misstro men det finns en förklaring.
Hans mamma har gått bort. Han har fått mersmak för husbilar och ska köpa sig något för ca 3-4ggr mer pengar har han berättat.

Nej, det är inte samma bil som jag länkade till. Den här bilen är inte utlagd ännu.

En kompis ska försöka få tag i en fuktmätare till imorgon.

Det är ingen jättestor motor. Den är på 55kW/75hk och saknar turbo.

Jag kan få bilen för 78500kr och det lutar åt att jag tar den. Ska ut o campa (mc-träff) torsdag till fredag.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen