• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp mig räkna elförbrukning

Lenima

HBK Medlem (P)
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2025
Jag har en solcell på 80 och bodelsbatteriet är på 125 och invertor 1000w.Nu behöver jag använda kylväskan som går både på 12v och 220v. Kylväskan står det 40w på. Hur länge kan jag ha på elen till kylväskan är min fråga. Jag vet att man ska inte köra batteriet tomt. Någon som kan hjälpa mig räkna.
Tack på förhand

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Sv: Hjälp mig räkna elförbrukning

Drygt 3 A då, så kanske 20 timmar, betydligt mindre med inverter (10-15....).
Om batterierna är fulla och i god kondition. så halverar du tiderna borde det vara mer i linje med verkligheten.
Laddar solcellen under tiden ökas förstås tiden, men det är svårt att räkna ut eftersom man inte vet hur mycket sol det blir, vinkeln till panelen etc.

F

F.d. 29882

Guest

Om batterierna är fulla och i god kondition. så halverar du tiderna borde det vara mer i linje med verkligheten.
Laddar solcellen under tiden ökas förstås tiden, men det är svårt att räkna ut eftersom man inte vet hur mycket sol det blir, vinkeln till panelen etc.

Hej
Men kylboxen går väl inte hela tiden?

Jocko:mcride:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Er det en kompressor-kyl så styres den av termostat, er det derimot en peltier-element sak så må den være i gang hele tiden. En 40W kompressorkyl/frys på omlag 50 liter innstillt på 5°C går mindre enn 20% av tiden.

Lenima

HBK Medlem (P)
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2025

Tack för uträkningen. Jag har kört Vildmarksvägen och köpt hjortron som behöver kyla. När jag kör kopplar jag givetvis kylväskan till startbatteriet. Men nu när jag kommer längre söderut behövs kyla även på natten. Och kylskåpet är fullt av andra saker. Jag tordes inte ha på kylan hela natten men nu vet jag att elen räcker.
Vill ju ha med mylta hem att stoppa i frysen och inte behöva koka sylt.
Stort tack!

sfors

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2025

Du säger kylväska, det är då säkert en billig "bensinmackskylare" då har den ingen kompressor i sig och den är helt ljudlös, eller hur? Du ska absolut köra den på 12V och inte via växelriktaren som har en massa förluster i sig.
Om du hör att den surrar har den en kompressor och då går den troligtvis ca 20% av tiden och då är det inga problem. Men jag antar i beräkningen nedan att du har en "bensinmackskylare".

40W innebär ca 3,33A konstant från batteriet, du kan då köra 18 timmar innan ett fulladdat batteri är tömt.

Beräkning
I = P/U = 40W/12V = 3,33 A
Ett batteri på 125 Ah kan du ta ut ca 50% av, dvs 62,5 Ah, säg att du kan plocka ut 60 Ah.

Tiden = 60 Ah/3,33A = ca 18 h (timmar), men efter den tiden är batteriet mer eller mindre tomt. Jag förutsätter att batteriet är nytt och helt uppladdat. Om inte ska du räkna med max halva tiden, dvs 9 timmar.

Nu tillför du laddning från din solcell, jag antar att solcellen inte flyttas och man rimligen anta att du kan få ut 70% (pg skyggning, lite moln etc) av 80W, vilket betyder 56W, vilket betyder I = P/U = 56W/12V = 4,67 A.
Jag antar att du får denna laddning under 8 timmar vilket ger 8h x 4,67A = 37,3 Ah. Nu kan batteriet inte kanske inte ta till sig all laddning, men det gör din kylväska tar den energi som inte går in i batteriet. Så gissningsvis förlänger Du tiden innan batteriet är tomt med max 9 timmar (men det kan bli mindre om man är pessimistisk).
När Du kör återladdas självklart dina batterier och laddnngsströmmen som batterierna inte orkar ta emot går ju som tur är till din kylväska.

Lenima

HBK Medlem (P)
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2025

Du säger kylväska, det är då säkert en billig "bensinmackskylare" då har den ingen kompressor i sig och den är helt ljudlös, eller hur? Du ska absolut köra den på 12V och inte via växelriktaren som har en massa förluster i sig.
Om du hör att den surrar har den en kompressor och då går den troligtvis ca 20% av tiden och då är det inga problem. Men jag antar i beräkningen nedan att du har en "bensinmackskylare".

40W innebär ca 3,33A konstant från batteriet, du kan då köra 18 timmar innan ett fulladdat batteri är tömt.

Beräkning
I = P/U = 40W/12V = 3,33 A
Ett batteri på 125 Ah kan du ta ut ca 50% av, dvs 62,5 Ah, säg att du kan plocka ut 60 Ah.

Tiden = 60 Ah/3,33A = ca 18 h (timmar), men efter den tiden är batteriet mer eller mindre tomt. Jag förutsätter att batteriet är nytt och helt uppladdat. Om inte ska du räkna med max halva tiden, dvs 9 timmar.

Nu tillför du laddning från din solcell, jag antar att solcellen inte flyttas och man rimligen anta att du kan få ut 70% (pg skyggning, lite moln etc) av 80W, vilket betyder 56W, vilket betyder I = P/U = 56W/12V = 4,67 A.
Jag antar att du får denna laddning under 8 timmar vilket ger 8h x 4,67A = 37,3 Ah. Nu kan batteriet inte kanske inte ta till sig all laddning, men det gör din kylväska tar den energi som inte går in i batteriet. Så gissningsvis förlänger Du tiden innan batteriet är tomt med max 9 timmar (men det kan bli mindre om man är pessimistisk).
När Du kör återladdas självklart dina batterier och laddnngsströmmen som batterierna inte orkar ta emot går ju som tur är till din kylväska.

Än en gång, nu börjar jag förstå på riktigt. Och jag tar några extra övernattningar på hemfärden. Myltan klarar sig. Det blir mums i vinter.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Eftersom det gällde nattetid kan man nog inte räkna så mycket med solcellerna, annat än för uppladdning av batterierna (dagtid). Dagarna kör hon ju kylväskan på generatorn… :)

F

F.d. 53078

Guest

Allt gár att beräkna teoretiskt, men dá máste du ha alla uppgifter helt korrekta.

startström
exakt Batterispänning
Hur mánga watt drar den i timmen
Temperatur mm.

Jag rekomenderar starkt att montera in en Battertankmätare Typ Nassa bm1

Där kan du se hur förbrukningen gár át och hur láng tid du har batteri med aktuell förbrukning.
Detta instrument är för mig det nyttigaste i en husbil.
Man lär sig fort vad som drar och hur man kan snála med elen med detta instrument.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Jag rekomenderar starkt att montera in en Battertankmätare Typ Nassa bm1
quote]
Goda råd är verkligen dyra.
OM vi antar att det rör sig om en billig "bensinmackskylare" som sfors antar så känns det lite overkill att köpa en batteritankmätare, för samma pris eller mer än ett extra batteri, som juan.norte föreslår.

Egentligen är det ointressant hur länge strömmen varar, utan hur länge bären håller sig kalla. Varför inte lägga krutet på en bättre/extra isolering och en termometer med larm.

Det är som juan.norte påpeker för många yttre omständigheter som är svåra att beräkna, inklusive batteriets kondition som kontinuerligt försämras.
//Conny

Toppen