Sv: Hjälp mig räkna elförbrukning
Du säger kylväska, det är då säkert en billig "bensinmackskylare" då har den ingen kompressor i sig och den är helt ljudlös, eller hur? Du ska absolut köra den på 12V och inte via växelriktaren som har en massa förluster i sig.
Om du hör att den surrar har den en kompressor och då går den troligtvis ca 20% av tiden och då är det inga problem. Men jag antar i beräkningen nedan att du har en "bensinmackskylare".
40W innebär ca 3,33A konstant från batteriet, du kan då köra 18 timmar innan ett fulladdat batteri är tömt.
Beräkning
I = P/U = 40W/12V = 3,33 A
Ett batteri på 125 Ah kan du ta ut ca 50% av, dvs 62,5 Ah, säg att du kan plocka ut 60 Ah.
Tiden = 60 Ah/3,33A = ca 18 h (timmar), men efter den tiden är batteriet mer eller mindre tomt. Jag förutsätter att batteriet är nytt och helt uppladdat. Om inte ska du räkna med max halva tiden, dvs 9 timmar.
Nu tillför du laddning från din solcell, jag antar att solcellen inte flyttas och man rimligen anta att du kan få ut 70% (pg skyggning, lite moln etc) av 80W, vilket betyder 56W, vilket betyder I = P/U = 56W/12V = 4,67 A.
Jag antar att du får denna laddning under 8 timmar vilket ger 8h x 4,67A = 37,3 Ah. Nu kan batteriet inte kanske inte ta till sig all laddning, men det gör din kylväska tar den energi som inte går in i batteriet. Så gissningsvis förlänger Du tiden innan batteriet är tomt med max 9 timmar (men det kan bli mindre om man är pessimistisk).
När Du kör återladdas självklart dina batterier och laddnngsströmmen som batterierna inte orkar ta emot går ju som tur är till din kylväska.