• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp mig förstå hur det är kopplat

F

F.d. 50136

Guest
Hejsan,

Jag behöver hjälp att förstå hur det är kopplat i min husbil.

Det finns ett 230v uttag bak som i sin tur går till en batteriladdare. Från batteriladdaren går det till bodel1(bild nr 1). Som sedan är kopplat till Startbatteriet(Bild 2).
Från Startbatteriet går den en kabel med någon konstig stor brytare(Vad gör denna?) som är kopplad till ytterligare ett batteri(Bodel2?) som sitter under soffan i bodelen.
Det är en Vw LT.

Varför är det kopplat som det är gjort?

Passar även på att fråga. Vad heter denna pryl som man kopplar mellan bodelsbatteri och startbatteri som möjliggör att generatorn laddar bodelsbatterierna när man kör, men att strömmen inte dras från startbatterierna när man använder lampor osv som är kopplade till bodelsbatterierna.

Som jag förstår det. 230v -> Laddare -> Bodel1 -> Startbatteri -> Brytare -> Bodel2.

Borde inte det vara kopplat 230v -> Laddare -> Bodel1/Bodel2 -> Brytare -> Startbatteri?

Bild 1:
2cy1pg8.jpg

Bild 2:
ernaqd.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.955
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp mig förstå hur det är kopplat

Kontakten på bild 2 är en batterifrånskiljare med röd nyckel som man vrider på för att bryta strömmen i den kabeln. Liknande denna BatterifrÃ¥nskiljare - Biltema Det är väl för att bryta så att inte bodelsbatteriet drar ur startbatteriet när inte bilen är igång och ingen laddning sker. Vill du att båda laddas via batteriladdaren bak måste den stora brytaren vara på. Jag har en CTEK 250S Dual i stället som även gör att bodelsbatteriet blir mycket snabbare och ordentligt fulladdat under körning. Fungerar helt automatiskt och då kan inte bodelen dra ur startbatteriet. Kostar dock runt 2000:-. Den som heter Dual har egen ingång för direkt inkoppling av solceller också.
Borde inte det vara kopplat 230v -> Laddare -> Bodel1/Bodel2 -> Brytare -> Startbatteri? Så skulle jag koppla. Den andra kopplingen verkar vara att det batteriet används som resrv både till bodel och start.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50136

Guest
Sv: Hjälp mig förstå hur det är kopplat

Tack för ditt svar.

Det intressanta är att på bodels-batteri2 är det inget inkopplat. Så inget kan dra ut startbatteriet. Väldigt märkligt draget.
 
F

F.d. 50136

Guest
Sv: Hjälp mig förstå hur det är kopplat

Jag passar på att ställa ytterligare en fråga.
Vad är detta för svart box på bilden? Någon som känner igen och vet vad det är för något?

2pq2c7n.jpg
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2026
Sv: Hjälp mig förstå hur det är kopplat

De klena kablarna från pluspolerna på batterierna skall vara avsäkrade med exempelvis hängsäkringar direkt vid dessa poler. Det är ju viktigt att strömmen bryts om en pluskabel kommer i kläm och förorsakar kortslutning mot chassit. Mycket stor sannolikhet för att kabelbrand uppstår i annat fall om batteriet urladdas igenom den klena ledaren.
Av bilderna att döma torde 10 A säkring vara rekommendabel.

Se nedanstående länk:

Säkringshållare - Biltema

MVH/ Thomas Eriksson

TILLAGT:
Egentligen borde du nog se över hela batteriinstallationen. Den ser ju inte förtroendegivande ut...
 
Senast ändrad:
Toppen