• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med synpunkter

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Hjälp mig med synpunkter
Har tittat på en Kabe Travel Masrer WT 05

Vi har sedan 2003 en Bystner T 625 som vi har trivts med
men på grund av att frugan drabbars av sämre rörelseförmåga
så tittar vi efter något mer bekvämt

Vi tycker att plan lösningen passar oss
Reklamen som man sett genom åren verkar ju tilltalande
Hur bra stämmer det med verkligheten

Tacksam för all goda och dåliga synpunkter
tex hur är det med vinteregenskaper med mera

Vill vara riktigt säker. Det blir vår tredje bil
Förhoppningen är att lyckas så bra att inget mer byte behöver göras

Välkommen med Dina synpunkter


Hälsningar frå gråkalla Motala

Julle o Gunvor
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Hjälp med synpunkter

Det är givetvis en mycket fin bil, men avser ni att tillbringa tid i den på svensk vintertid. Om inte så tycker jag att man får betala en hel del extra för svensk vinterkapacitet om man inte behöver den.

Om man räknar med att tillbringa vintern som vi gör det i Spanien så klarar man sig mycket gott med luftburen värme och lite enklare utförande. Det finns då en hel del andra fabrikat att titta på som har liknande eller ännu rymligare och bekvämare utrymmen än Kaben. Kaben är en mycket fin bil, men är onödigt vinterutrustad för oss. Nu har vi en Hobby 750 som ger oss allt och lite till av det vi vill ha. Stuvutrymmen, sovplats med långbäddar och toa på tvären i bak. Vi har ett mycket väl fungerande kök och skåp runt hela bilen. Vid något tillfälle har vi tagit några glas tillsammans 8 personer i "vardagsrummet".

Vi tycker om den här, andra tycker om annat. Men fundera över vilken vinterkapacitet ni har behov av.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Hjälp med synpunkter

Hej
Jag har också en Bùrstner t 625 och har tittat lite efter en Kabe WL.Den har ju samma lösning som Bùrstnern som vi gillar. Men vad får man mer för de pengar man får ge emellan, skulle va dieselvärmaren och naturligtvis namnet Kabe. Ser fram mot de tips du får.
Sören
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med synpunkter

Mja, visst är Kabe en fin bil...men är ni inte genuina vintercampare, och kommer att utnyttja bilen vid ca -15-20 grader eller kallare, kan jag personligen tycka att ni kan få mycket mera husbil för pengarna hos flera andra märken. Eller lägg hellre de pengarna på att få en mera anpassad husbil för ert behov/ändamål...Lycka till med ev. nya husbilen
Mvh Tommy
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp med synpunkter

Så bra att ni har startat denna tråd angående för- och nackdelar med KABE.
Vi har kollat runt på marknaden ett tag och det lutar faktiskt åt en KABE för vår del också.
I våra planer ligger en del vinterkörning och vi vill verkligen att den ska funka i alla väder.
Vi har haft husvagn en gång i tiden, nu har vi bestämt oss för att bli husbilsåkare.
Och då vill vi att den husbil vi slutligen väljer ska vara den husbil vi sedan har så länge vi tycker att det är stimulerande, intressant och roligt att åka husbil.
Några framtida byten ligger inte i våra planer.
Kan inte riktigt säga varför vi tror att KABE är det rätta för oss mer än att den verkar vara välbyggd, har komfort, bra genomtänkta praktiska lösningar, har hög kvalitet och ser bra ut. Det enda negativa som vi ser det är att den är väldigt dyr.
Ja, min hustru Kristina tycker att den kanske är lite för stor och hon tycker dessutom inte att vi har någon bra uppställningsplats ännu. Detta förhållande bearbetas för tillfället.
Det blir nog en 750, vi får se.
V-backen ;)
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Hjälp med synpunkter

Hej
Tror att husbilstidningen Test är och vintertestar bilar b.la. kabe tror att testen blir med i numret som kommer i februari.
mvh Deicer
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med synpunkter

Inget annat intressant att läsa i februarinumret då?????
Du vet nog va jag menar.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp med synpunkter

Jag misstänker att du menar "Caravan-bladet".
Det är väl inget att hymla med?
Vi har gått med i CC och skulle tro att flertalet HBK-are är med där också.
Det ska bli intressant att ta del av deras eventuella tester i nästa nummer som kommer ut den 12 februari.
V-backen ;)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med synpunkter

Nej inte Caravanbladet.
Eftersom jag vet att Deicers bil kommer att vara med i husbiltidningen Test så ville jag att han skulle skriva det.
Det är ingen dålig bil han har den rackaren.

Så nu Danne är det sagt.:)
 

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp med synpunkter

Tackar för Era synpunkter
Hoppades att någon Kabeägare ville delge sina erfarenheter
positiva som negativa

Julle
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Hjälp med synpunkter

På tal om vinterisolering är det inte så att en bra isolerad hb. är varm på vintern och sval på sommaren. Det är väl så kylväskorna skall fungera på sommaren? Alltså bra isolering!
 
Toppen