• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med sotning av kyl/frys

Kalle & Eini

HBK Medlem
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Vår kyl/frys har tappat kyleffekten.
Hur sotar jag skorstenen?
Kan kylmediet vara under min, hur kollar jag det?

Kalle & Eini

HBK Medlem
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sotat, brännaren rengjord men lik fb ingen kyla.
Var kan jag få det kollat är just nu i Lilla Edet.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har aldrig sotat min kyl, däremot demonterat brännare o dysa för rengöring, detta ihop med ventilationsfläktar samt filter efter gasolflaskorna har hållt igång min kyl/frys bra.

Måste man sota brännkammaren regelbundet så är det troligtvis en konsekvens av något problem med brännaren.

Vid varmt väder brukar ett fläkt-kit från t.ex. Dometic nästan vara ett måste för att hålla igång kylningen på kylskåpets baksida.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har aldrig sotat min kyl, däremot demonterat brännare o dysa för rengöring, detta ihop med ventilationsfläktar samt filter efter gasolflaskorna har hållt igång min kyl/frys bra.

Måste man sota brännkammaren regelbundet så är det troligtvis en konsekvens av något problem med brännaren.
Eller skräp i gasen ;)

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Fungerar kylen på 230v vid stolpe resp. 12V vid körning? Har du gasfilter innan regulatorn? Om inte kan du fått skräp in till den! Kan isåfall behöva bytas.

Kalle & Eini

HBK Medlem
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027

Vid varmt väder brukar ett fläkt-kit från t.ex. Dometic nästan vara ett måste för att hålla igång kylningen på kylskåpets baksida.
Hej.
Jag har dubbla fläktar lågan brinner bra enligt mitt tycke. Den håller inte kallt varken med el gasol eller 12 volt.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej.
Jag har dubbla fläktar lågan brinner bra enligt mitt tycke. Den håller inte kallt varken med el gasol eller 12 volt.
Får du någon kyleffekt överhuvudtaget?
Annars kan kylsystemet vara punkterat, det kan även vara dax att byta ut kylpasta bakom kylelementen.

Har själv inte bytt ut min pasta ännu, men kanske den är i behov av utbyte då den är 20år gammal i år.
Jag tyckte min låga också brann bra innan jag rengjorde brännare/dysa, men i mitt fall blev det bra sprutt i kyl/frys.
Har termostaten på 75%, har -18C i frysen och +4-5C i kylen, mätarna ligger i dörrfacken, i botten på frysen får jag -23C.
Får mycket is i kylen, men den frostar ju av sig regelbundet (då jag inte kör max på termostaten) får dock full kondens kopp, skulle behöva dra ut slangen i gallret.

Toppen