• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp med pythagoras sats ?

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025
Kan någon räkna ut diagonalmåttet på en rektangel med måtten 35 meter gånger 15 meter, det gör man tydligen med Pythagoras sats, men jag saknar kompetens för denna uträkning. Om någon även vill delge mig hur man gör så har jag ju lärt mig något för framtiden.

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp med pythagoras sats ?

Hej!

Om du nöjer dig med svaret så länge så är diagonalen 38,07886.......

Hälsar Kjell

F

F.d. 29954

Guest

a2 + b2 = c2
Den bäst kända matematiska satsen. Efter Pythagora (580 - 495 f.kr) Satsen lär ha varit kännd redan tidigare i Babylonien..

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025

Oj, snabbt svar, jag nöjer med svaret så länge, men formeln mottages tacksamt. Om jag tolkat ditt svar lite avrundat så blir diagonalmåttet 38 meter och 8 centimeter, rätt eller fel ? mvh fritidsbonden

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025

a2 + b2 = c2
Den bäst kända matematiska satsen. Efter Pythagora (580 - 495 f.kr) Satsen lär ha varit kännd redan tidigare i Babylonien..

Om vi använder BigSpenders formel och förenklar den lite så blir det i ditt fall:

35x35 + 15x15 = cxc , där c=diagonalen

då får vi

1225 + 225 = cxc

1450 = cxc

Dvs vilket tal multiplicerat med sig själv = 1450.

Lättast är att använda en kalkylator som kan räkna ut detta.

Svaret blir då 38,07886.....

Hälsar Kjell

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025

Kjell och BigSpender, tack.

För att kontrollera om jag förstått rätt så har jag räknat ut diagonalmåttet på en rektangel 25 meter gånger 12 meter och fått fram 27,73 meter, är detta riktigt, om det är det så har min kunskapsbank fyllts på idag.

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025

Kjell och BigSpender, tack.

För att kontrollera om jag förstått rätt så har jag räknat ut diagonalmåttet på en rektangel 25 meter gånger 12 meter och fått fram 27,73 meter, är detta riktigt, om det är det så har min kunskapsbank fyllts på idag.

Helt rätt igen!:spinny:

Hälsar Kjell

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Obs formeln gäller bara rätvinkliga trianglar!
En tumregel som är lätt att minnas är en triangel med måtten 3 4 och 5 . Instoppat i formeln blir det 3x3+4x4=5x5 dvs 9+16=25.
// Göte J

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

För att göra det ännu lite enklare.

En rätvinklig triangel med sidorna 3 o 4 ger.

3*3=9
4*4=16

Vilket summerat ger 9+16=25

Slutligen kvadratroten ur 25 dvs. vilket tal gånger sig självt blir 25.

5*5=25 det klarar vi i huvudet.

Alltså hypotenusan blir 5

Edit: slarv ;-)

Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Som gammal snickare hade man alltid i huvudet om man inte hade någon vinkelhake. 3,4,5 för att få ut en rät vinkel.
Kanske på gränsen till att vara tjatig nu :)
A till alla svar :)

F

F.d. 29954

Guest

Jag var nog besvärlig redan i skolan. Problemet för mig var att om jag inte förstod något, så mindes jag det inte. Jag fick göra egna förklaringar till nästan alla satser och formel. Någon typ av dyslexi misstänker jag? (kanske rentav samma som kungen? ;) )

Just den här satsen har jag memorerat som A+B=C och allt i kvadrat. Vilket är katet och hypotenusan (som för mig är lika grekiska som alla gramatik benämningar) säger ju sig självt eftersom hypotenusan alltid är längst.. Vid senare studier lärde jag mig att skita helt i reglerna, men bara memorera vad den var bra för, och var man kunde hitta den. Numera är man i stort sett bara intresserad av översiktsbilden, medans många stirrar i detaljer...

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Jag var nog besvärlig redan i skolan. Problemet för mig var att om jag inte förstod något, så mindes jag det inte. Jag fick göra egna förklaringar till nästan alla satser och formel. Någon typ av dyslexi misstänker jag? (kanske rentav samma som kungen? ;) )

Just den här satsen har jag memorerat som A+B=C och allt i kvadrat. Vilket är katet och hypotenusan (som för mig är lika grekiska som alla gramatik benämningar) säger ju sig självt eftersom hypotenusan alltid är längst.. Vid senare studier lärde jag mig att skita helt i reglerna, men bara memorera vad den var bra för, och var man kunde hitta den. Numera är man i stort sett bara intresserad av översiktsbilden, medans många stirrar i detaljer...
Man kan inte ha allt i huvudet. Det som är mest intressant har högst prioritet
Hypotenusan är alltid den längsta sidan i en rätvinklig triangel

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025

Jag tackar alla för visat intresse, och har nu klart för mig hur jag skall ta ut rätvinkliga hörn på den nya maskinhallen.

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Lycka till med bygget!
Tur att det inte var cosinussatsen då hade det varit lite mer avancerat. Det bästa med detta forum är att det alltid finns någon som kan om man kör fast.

Toppen