• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp med nerladdning till Garmin från Apple

Eva & Ulf

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2025
Hej alla ni kunniga där ute ,

Jag har laddat ner Hbk Ställplatsfil 2017.gpi till vår apple dator för att föra över det på vår Garmin 760 Camper lagt den i nerladdade filer men klarar inte av att komma vidare, har kikat på en info film om nerladdning till Garmin men jag har/hittar inte egna plis på denna GPS-en och förstår inte vart/hur man ska få till det har satt i ett 32Gb minneskort men nu är det Stopp
Snälla någon hjälp en novis

Mvh U&E

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Sv: Hjälp med nerladdning till Garmin från Apple

Finns en instruktion här: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/580327

Instruktionen:
1: Ladda ner önskad GPI zip fil
2: Spara på dator
3: Öppna den sparade fil, dubbelklicka på filen, så den packas upp
4: Efter Uppackning, högerklicka på filen, och kopiera.
5: Sätt i SD kortet i kortläsaren eller i datorn (bärbar)
6: Högerklick på SD kortet, ändra namn till garmin
7: Gör en undermapp kallad poi (f. eks ser det ut så här G:/garmin/poi)
8: Tryck på undermappen kallad poi
9: Högerklicka
10: Klistra in
GPI filen er nu på Sd kortet klar till användas i Garmin navigator
11: Sätt i SD kortet i din navigator, och starta den
12: Frågor den om den skall flytta filerna poi, tryck NEJ och bocka av i rutan fråga inte igen
13: Tryck FINN
14: Tryck EXTRA
15: Tryck Egna poi
Nu kan du scrolla ned till de olika avsnitten, f. eks ställplatser och välja alla eller Hb

På minneskortet i din gps bör/skall det finnas en mapp som heter poi, kopiera gpi-filen dit så bör gps:n hitta den.

F

F.d. 53814

Guest

Det finns ett program på Garmins webbplats som heter POI-loader.
Det använder man.
Om du väljer att göra överföringen av datan manuellt så kan du bättre kontrollera hur du vill ha det.
Det finns en auto-funktion också som jag inte har provat.

Garmin: POI Loader Software Update Collection

Eva & Ulf

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2025

Hej och tack,
Förstår inte varför det inte går att öppna den nerladdade filen med ett dubbel klick.
Datorn har varit inne på en service kan det vara ngt.program som inte tillåter öppnandes av filen?
Snart åker både datorn och GPS-en ut och det blir papperskartor och penna och papper:confused:

Eva & Ulf

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2025

Hej

Poi leader tillåter inte det nerladdade programmet ....... ????
Blir bara snurrigare och snurrigare:twitcy:

F

F.d. 14324

Guest

Det finns ett program på Garmins webbplats som heter POI-loader.
Det använder man.
Om du väljer att göra överföringen av datan manuellt så kan du bättre kontrollera hur du vill ha det.
Det finns en auto-funktion också som jag inte har provat.

Garmin: POI Loader Software Update Collection

Nej!

Det använder man inte alls. :)

Garmins poiloader går inte att använda till Hbk2017.gpi, det fungerar helt enkelt inte.

Hej och tack,
Förstår inte varför det inte går att öppna den nerladdade filen med ett dubbel klick.
Datorn har varit inne på en service kan det vara ngt.program som inte tillåter öppnandes av filen?
Snart åker både datorn och GPS-en ut och det blir papperskartor och penna och papper

Hej, du ska inte öppna filen med i din dator, det fungerar inte och det tror jag nog att du redan konstaterat.

Den färdiga filen Hbk2017.gpi ska bara flyttas från nedladdningsplatsen till din garmin, utan att öppnas, utan att använda poiloader. Den ska bara transporteras.

Hej alla ni kunniga där ute ,

Jag har laddat ner Hbk Ställplatsfil 2017.gpi till vår apple dator för att föra över det på vår Garmin 760 Camper lagt den i nerladdade filer men klarar inte av att komma vidare, har kikat på en info film om nerladdning till Garmin men jag har/hittar inte egna plis på denna GPS-en och förstår inte vart/hur man ska få till det har satt i ett 32Gb minneskort men nu är det Stopp
Snälla någon hjälp en novis
Hej, jag har aldrig gjort den här manövern i en Apple-dator men jag gissar att proceduren är den samma men kanske att saker heter lite olika.

Kan man kopiera eller klippa ut i en Apple?
I så fall så kopierar du eller klipper ut filen till clipboard. (kanske heter nåt annat)

Därefter letar du dig fram med utforskaren till din garmin och du ska leta efter en mapp som heter POI, ibland ligger den gömd inne i mappen Garmin och ibland inte.
Både mapparna Garmin och POI brukar finnas både i din garmins internminne och på minneskortet, finns det plats i internminnet kan du lägga filen där och finns det inte plats kan du lägga filen i mappen Garmin, eller mappen POI.

I windows kan man även göra på ett lättare sätt men jag vet inte om det går i en Apple.
När man laddat ner filen så kan man högerklicka på filen och få upp ett par olika val, har man då sin gps ansluten till datorn så finns alternativet: Skicka till Garmin
Det är det enklaste sättet och då brukar filen hamna på minneskortet.

Hej

Poi leader tillåter inte det nerladdade programmet ....... ????
Blir bara snurrigare och snurrigare

Hej igen, jag blev lite sen med svaret men några rader upp skrev jag om poiloader. För Hbk2017.gpi, Boratlas.gpi, alla filer som slutar på Gpi, så kan man slänga poiloader i skogen, det fungerar inte och man har ingen nytta av det. Anledningen till att det är så med Gpi-filer är för att de redan har passerat poiloader och är en färdig produkt.

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Dessutom, instruktionen pekke hänvisar till är inte optimal för Hbk2017.gpi, Punkt 1-4 är missvisande då Hbk2017 inte är en zipfil!

Punkt 5-10 gör nog att det fungerar bara man struntar i att läsa punkt 1-4! :)

mvh jocke

Eva & Ulf

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2025

Tusen tack för hjälpen jag fått av er,precis innan jag höll på att bli skogstokig på etter och nollmaskinen och vägvisningsapparatsmojängen fick jag till det, tack igen, nu behöver jag inte ligga sömnlös:spinny::twitcy:

Mvh Ulf

F

F.d. 53814

Guest

Nej!

Det använder man inte alls. :)

Garmins poiloader går inte att använda till Hbk2017.gpi, det fungerar helt enkelt inte.

Helt rätt :) Jag missade den lilla detaljen att det var .gpi
Jag har använt .csv och då fungerar POI-loader.

Vad ger .gpi filen som inte kommer med i .csv?

F

F.d. 14324

Guest

När man kör en csv eller gpx genom poiloader så får man en gpi i sin garmin.
I en gpi kan man ha med saker som ikon, bilder, positionslarm, mm direkt i filen.
Så man kan inte riktigt jämföra dem så då gpi filen egentligen är nästa steg i processen.

Anledningen till att vi här i hbk delar filen med husbilsplatser som gpi är att det är den enklaste nivån att dela på för att ni ska få med bilderna och ikonen direkt. Skulle vi dela det en nivå tidigare som csv eller gpx med kopplad ikon och separat bildfil så vore det nog bara ett fåtal som skulle klara av det hela vägen.
Vidare så utnyttjar jag möjligheten att lägga till tömningsplatserna i samma gpi fil, ni kanske inte noterat det men när man laddat hem och installerat Hbk2017 så får ni två filer samtidigt. :)

mvh jocke

Toppen