• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp med Lathund för import fr Tyskland

J

jibo01

Guest
Hej
Har läst olika trådar här på forum, men funnit svar på olika ställen nu vill jag gärna
ha allt på ett ställe
Har tänkt importera husbil 3,5 ton från Tyskland årsmodell 2009-2011
Importen skall ske under 2012

Fråga 1. Om köp sker hos bilfirma. vilka dokument skall säljaren tillhandahålla ?.........

2. Ansökan om ursprungskontroll vad kostar denna ? ............

3. Vid reg besiktning kan uppgifter om teknisk data samt CoC intyg behövas
I vilket fall och till vilken kostnad? ...............

4. Besiktningskostnad inkl vågkostnad ?............

5. Regskyltar Kostnad ? ......

6. Är det med den nya fordonsskatten något man bör tänka på för att få den lägsta
kosten för skatt, jag tänker på olika modeller eller motorer eller miljö klassning ?......

Alla frågor för att kunna budgetera ett köp i Tyskland

Tack på förhand
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Hjälp med Lathund för import fr Tyskland

Hej vi hämtade våran husbil i Tyskland i Oktober, inga problem med importen. Köpte av en handlare.
En Burstner Ixeo Time IT 650, 2011

Ska försöka svara på dina frågor.

1. Vi fick tyska regpapper 2 delar, coc-intyg men tror bara man behöver det över 3,5ton. Garantibevis, ett intyg på gasolen. Alla böcker till husbilen.

2. Ursprungskontrollen kostar 700kr.

3. Vid ursprungskontrollen skickade jag in alla intyg jag fått av handlaren, så bilprovningen ser allt via dator. Inga tillkommande kostnader.

4. Registreringsbesiktning 1380kr, vägning gjordes inte men kostar 300kr.

5. Kostnaden för svenska plåtar ingår nog i regbesiktningen, för jag har inte fått nån räkning på dessa. Dom tyska exportskyltarna kostade 320€ med 14dagars giltighet.

6. Skatten på min hamnade på 7900kr. Verkar vara en standardsumma på husbilar idag, upp till 3,5ton iallafall. Inte säker på hur det ligger till här.

Med vänlig hälsning,
/Ronny
 

birger larsson

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Vikingstad
HBK-Nr
9267
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp med Lathund för import fr Tyskland

Hej.
Jag är medlem sen en tid tillbaks, men ny här på forumet och önskar lägga till några frågor då jag har samma avsikt som jibo01 - import från Tyskland nästa år.
Vilken betydelse har bilens vikt avseende körkort, försäkring, skatt mm?
Skall man passa sig för "budgetmärken" och ev. köpa en bil av dyrare klass?
MVH
Birger.
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Hjälp med Lathund för import fr Tyskland

Vad gäller vikten så får man ju köra dom på B-kort upp till 3,5 ton. Över 3,5ton på B-kort taget innan -96 om jag int minns fel.
Förskring och skatt kan jag inte svara på om de påverkas så mycket av vikten.

Det kan nog vara en fördel att välja en hyffsat vanlig modell, och för att underlätta svensk registrering ska den helst finnas på den svenska marknaden. Men det behöver ju inte vara lyxklass för det!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp med Lathund för import fr Tyskland

Skatten bestäms utifrån ett beräkningsprogram där jag tror att automatlåda höjer lite och vet att fyrhjulsdrift höjer mer än lite.
aake
 
C

CLarsson

Guest
Sv: Hjälp med Lathund för import fr Tyskland

Hej vi hämtade våran husbil i Tyskland i Oktober, inga problem med importen. Köpte av en handlare.
En Burstner Ixeo Time IT 650, 2011

Ska försöka svara på dina frågor.

1. Vi fick tyska regpapper 2 delar, coc-intyg men tror bara man behöver det över 3,5ton. Garantibevis, ett intyg på gasolen. Alla böcker till husbilen.

2. Ursprungskontrollen kostar 700kr.

3. Vid ursprungskontrollen skickade jag in alla intyg jag fått av handlaren, så bilprovningen ser allt via dator. Inga tillkommande kostnader.

4. Registreringsbesiktning 1380kr, vägning gjordes inte men kostar 300kr.

5. Kostnaden för svenska plåtar ingår nog i regbesiktningen, för jag har inte fått nån räkning på dessa. Dom tyska exportskyltarna kostade 320€ med 14dagars giltighet.

6. Skatten på min hamnade på 7900kr. Verkar vara en standardsumma på husbilar idag, upp till 3,5ton iallafall. Inte säker på hur det ligger till här.

Med vänlig hälsning,
/Ronny

Detta inkluderar väl inte momsen i Sverige. Hur går man tillväga för att betala moms.
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Hjälp med Lathund för import fr Tyskland

Hej. Det utgår ingen moms i Sverige om bilen har rullat 600 mil och varit itrafik 6 månader.

Mvh
Stig
 
C

CLarsson

Guest
Sv: Hjälp med Lathund för import fr Tyskland

Hej. Det utgår ingen moms i Sverige om bilen har rullat 600 mil och varit itrafik 6 månader.

Mvh
Stig

Jag tänkte köpt en splitters ny. Hur blir det då med Skatteverket, är det någon som har erfarenhet, med formulär etc på en ny husbil
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp med Lathund för import fr Tyskland

Enklast är nog att du själv läser dig fram till hur du ska göra. Ett bra ställe att börja på är länken nedan. Tydlig och bra information.

Fordonsimport från början till slut - Transportstyrelsen

Där har du länkar till ex. Skatteverket, där du ser hur du gör med momsen. Jag tror du har 35 dagar på dig att betala svensk moms.

Ett par saker till att tänka på:

Jag tror att man numer måste betala en månads vägskatt i Tyskland. Räkning kommer efter import. Någon som hämtat bil nyligen kan nog förtydliga. Det var ett par år sedan jag gjorde det.

Den tyska momsen kan nog tyvärr fortfarande spöka till det tror jag. Regeln är att du ska betala moms för en ny bil i brukarlandet, alltså Sverige. En del tyska handlare har inte lärt sig hur det går till. De är oroliga att de ska krävas på momsen och du kan tvingas betala den för att kräva tillbaka den efter att allt är klart i Sverige. I mitt fall (för ett par år sedan) räckte det med en kopia av passet till handlaren. Jag minns inte om jag sedan skickade en kopia av svenska regbeviset.

Lycka till.
 
F

F.d. 24401

Guest
Sv: Hjälp med Lathund för import fr Tyskland

Hej,
Vi köpte vår bil (helt ny) i Tyskland förra året. Ett smidigt sätt att slippa betala moms i Tyskland och i Sverige för att sedan vänta på att få tillbaka
den Tyska momsen är att förbetala den Svenska momsen och få ett intyg på detta från skatteverket.

Det funkade jättebra för oss.
 
Toppen