• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med isolering tack!

F

F.d. 8644

Guest
Hejsan Husbilsklubbenmedlemmar!

Jag är helt ny här, och jag tänkte faktiskt fråga er om lite hjälp.
Det är så att jag har skaffat mig en VW Lt35 (största modellen) och jag har tänkt inreda den. Den ska användas som crossbuss så det kommer vara en "bodel" och en "mcdel".

Det jag behöver hjälp med är själva isoleringen utav väggar, tak och golv.
Jag har hört rykten om att det är ganska lätt att plåtväggarna rostar från insidan (kondens) om man isolerar på fel sätt, men vilket sätt är då fel? Och vilket är rätt? Vad ska användas osv? Ecoprim är något jag hört talas om, men jag är inte säker på vad det är.

Angående golvet, där vet jag inte alls hur isolering går till.

Detta var allt jag hade i huvudet just nu, tack och bock!

Mvh Anders

F

F.d. 8644

Guest
Sv: Hjälp med isolering tack!

Isopol tror jag inte är ett alternativ för mig då jag inte har dom resurserna.. Jag får en känsla av att det är rätt dyrt.. Men tack för svaret!

Isoflex kanske inte är så dumt, det verkar som att företaget som säljer det ligger nära mig, då ska jag höra med dom, tack!

Fler svar mottages gärna.
Mvh Anders

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Tidigare husbilar och husvagnar använde frigolit vet ej vad de har nu. Reimo som sålde till husbilsbyggare använde en isolering de kallade X-trem. Det är samma som används till liggunderlag. Finns nog att köpa på byggvaruhus på metervara. Det som är viktigt när du isolerar är att det blir så tätt som möjligt. Detta för att undvika kondens mellan isoleringen och plåten. Golvet där får du skära till isolering och lägga mellan upphöjningarna. Säkert tidsödande. Funderade tidigare om det går att lägga en plywood på golvet, spänna fast den med reglar till taket så att den inte kan flytta sig.Spruta in polyuretanskum i (färdigborrade) hål och sedan ta bort skivan. För att det skall fungera måste man nog (tror jag) klä in plywooden i plast för att få den att släppa. Provade aldrig detta så jag vet inte hur det fungerar. Dörrarna brukar de fylla med polyuretanskum. Det är viktigt att skummet har möjlighet att komma ut i det "fria" när utrymmet är fullt. I annat fall så blir plåten som en ballong!
Ha det

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ecoprim har en stor fördel är helt tät tar inte åt sig vatten. Används av bl.a Kabe i deras husvagnar/husbilar. Passas nog och limmas på båda sidor. Finns hos vissa byggvaruhus. Köpte min ecoprim i stockholm från Färingsö Trä. Googla på ecoprim och läs om detta.

Toppen