• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp med identifiering av hundras...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Är det någon som vet vad detta kan vara för hundras? Jag blev attackerad av dessa hundar halv sex morse när jag var ute i ett naturreservat och fotograferade. När jag då vänligt (trots att en av hundarna flög på mig) påpekade för ägaren att man inte får att ha hundar lösa i detta reservat blev hon vansinning och skrek och svor åt mig och vräkte ur sig bland det värsta jag hört som jag inte vill återge här...damen i fråga var mellan 55-75 år ca, så man kan inte skylla på ohyfsad ungdom heller...
Nu funderar jag på att skicka in dagens ris i lokaltidningen, men då vore det bra att veta vad det är för hundras, så att hon får skämmas för sitt beteende...
När hon sen travade iväg så ropade jag på henne "-tjoho, titta häråt", och då vände både hon och hundarna sig om, och jag fick en klockren bild på både henne och djuren...:D

/Annette

Bilagor

• _DSC0118.jpg
    _DSC0118.jpg
    174,8 KB · Visningar: 34
Senast ändrad:
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Hjälp med identifiering av hundras...

Kan vara Austalian catteldog, men är inte säker. Vet inte om det finns bruna sådana.

Fler förslag?

Senast redigerad av en moderator:

laval

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2026

Varför har du inte med en bild på ägare? Kanske någon som känner henne.Eller det kanske blir för mycket personligt påhopp?
//Lars

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Varför har du inte med en bild på ägare? Kanske någon som känner henne.Eller det kanske blir för mycket personligt påhopp?
//Lars

Ja, jag tyckte det var att gå för långt, för även om hon betedde sig mycket illa, så behöver jag ju inte göra likadant...jag har beskurit bilden så hon inte syns.
Men en dagens riskvast i ortstidningen räcker nog, då hon förmodligen är identifierad om jag vet hundrasen. Hon lär ju bo i närheten av reservatet med tanke på tidpunkten då hon rastade sina hundar. Jag kollade ju i och för sig inte om det stod någon husbil på parkeringen, vilket var dumt, men jag får väl hoppas att det inte var någon besökande husbilist som betedde sig så. Av hennes reaktion att döma, så verkade det ju som om hon dagligen rastade sina hundar där, och därmed tyckte väl hon att hon hade "rätt" att göra som hon ville...
Det kan ju i och för sig vara en blandras, men eftersom bägge hundarna ser likadana ut så är det nog en renrasig sak...

laval

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2026

Har du fått några men efter attacken?
//Lars

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Nä, inte mer än att hjärtat nästan stannade...jag förväntar mig inte när jag ligger på magen fullt koncentrerad på att fota macro att en stor hund ska hoppa upp på ryggen o skälla...och jag vet inte om det bara är förbjudet att ha hundar lösa, eller om man inte alls får ha hundar där, för det är skyltar med en överkorsad hund på, och då förväntar man sig som sagt inte att få en stor hund på sig.

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025

Nya vakthunden- gullig men farlig

Den heter Kaukasisk Ovtjarka. En rysk hundras som uppmärksammades i SVT:s uppdrag granskning för en vecka sedan där det varnades för hundarna.
Smålandsnytt har varit i kontakt med flera minkuppfödare i Småland som vittnar om att de satsat på hundrasen för att den är så skarp.
Det har varit många minkattacker under åren men på senare tid har aktionerna minskat och en förklaring är enligt minkuppfödare den Kaukasiska Ovtjarkan. En extremt skarp vakthund som många av minkuppfödarna i södra Sverige nu använder.
Gösta Larsson från Sölvesborg är minkfarmare och föder också upp Ovtjarkahundar. Han vittnar om trogna familjehundar som är hur gulliga och snälla som helst. Men när de börjar jobba blir de som förbytta.
- När grindarna är stängda här och ingen personal då är det en helt annan attityd på dem, och när vakterna kommer hit och tittar på kvällen och natten så ser de vad det är för talang i dem, säger Gösta Larsson.
Men händer det något ja då är det hundägaren som får bära hela ansvaret.

Är det någon som vet vad detta kan vara för hundras? Jag blev attackerad av dessa hundar halv sex morse när jag var ute i ett naturreservat och fotograferade. När jag då vänligt (trots att en av hundarna flög på mig) påpekade för ägaren att man inte får att ha hundar lösa i detta reservat blev hon vansinning och skrek och svor åt mig och vräkte ur sig bland det värsta jag hört som jag inte vill återge här...damen i fråga var mellan 55-75 år ca, så man kan inte skylla på ohyfsad ungdom heller...
Nu funderar jag på att skicka in dagens ris i lokaltidningen, men då vore det bra att veta vad det är för hundras, så att hon får skämmas för sitt beteende...
När hon sen travade iväg så ropade jag på henne "-tjoho, titta häråt", och då vände både hon och hundarna sig om, och jag fick en klockren bild på både henne och djuren...:D

/Annette

F

F.d. 50004

Guest

Du hade tydligen tur, jag pratade med två hundkännare ang. hundrasen, de sa att de är inte bara farliga, utan de är livsfarligare.Den ene har tydligen en sådan hund i närheten där hon bor. Och har pratat ganska mycket med ägaren.
Lena

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hmm...kanske ägaren är lika lynnig som hunden då, sådan herre sådan hund brukar man ju säga...fast ägaren var ju en dam, så då blir det sådan kä----g sådan hund :D

F

F.d. 10115

Guest

Sätt gärna ut en bild på ägaren...jag hatar hundägare som inte kan sköta sina djur:mad:

Vad händer om man dödar en hund för någon? I självförsvar alltså

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Nej, jag sätter inte ut någon bild på ägar(innan), jag skulle kunna tänka mig utan att ha läst igenom forumreglerna, att det inte är tillåtet, och det är förståss helt riktigt, för man har ju ingen rätt att hänga ut någon utan att den drabbade ger tillstånd. Skulle det vara fritt att sätta ut bilder på folk som man själv har "dömt" för något, så är ju risken uppenbar att oskyldiga drabbas.Men det var inte det jag var ute efter, utan bara att skicka in dagen riskvast till ortstidningen, så denna ansvarslösa hundägarinna får skämmas.
Jag tror inte att det är en Kaukasisk Ovtjarka, jag googlade namnet, och de hundarna ser inte alls ut som dessa. Storleken, öronen och ansiktsformen skiljer sig markant. Kanske är det en blandras iallafall?

F

F.d. 7875

Guest

Jag tror varken att det är Ovtjarka eller Cattledog. Det ser mer ut som någon Kelpie variant, båda hundarna ser ut att vara lite äldre

Country

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2025

Usch vilken otäckt upplevelse att bli attackerad av hundar..och 2 stora !!
Och Matten till hundarna var ju lika otäck...

Endel människor ska inte ha hundar...
Och detta var en sån person!!

Hoppas du inte blev illa gjord!!:yes:

Country

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Jag tror varken att det är Ovtjarka eller Cattledog. Det ser mer ut som någon Kelpie variant, båda hundarna ser ut att vara lite äldre

Instämmer med föregående talare, Googla på Kelpie (bilder).
Hundar får visserligen gå okopplade även i vissa reservat (inte alla) men då krävs det att ägaren har 100-koll på dem, vilket blir svårare om de är två. Ägaren till dess hundar hade uppenbart ingen kontroll, annars hade de inte hoppat på dig. Det kan då betraktas att hundarna gick lösa och det är inte tillåtet någonstans så här års. Kände du dig hotad skall du polisanmäla hundägaren, förutsatt att du upplevde hundarnas beteende som aggressivt.
JvH

F

F.d. 28145

Guest

Hur höga var dom?

Australien Cattledog hona ca 43cm, hane ca 51cm
Kelpie 50cm 55cm
Ovtjarka 62cm 65 cm

Detta är önskad mankhöjd på dessa raser, men den variera.
Jag tycker de verkar vara för grova för att vara Kelpie.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Instämmer med föregående talare, Googla på Kelpie (bilder).
Hundar får visserligen gå okopplade även i vissa reservat (inte alla) men då krävs det att ägaren har 100-koll på dem, vilket blir svårare om de är två. Ägaren till dess hundar hade uppenbart ingen kontroll, annars hade de inte hoppat på dig. Det kan då betraktas att hundarna gick lösa och det är inte tillåtet någonstans så här års. Kände du dig hotad skall du polisanmäla hundägaren, förutsatt att du upplevde hundarnas beteende som aggressivt.
JvH

Jag kollade när jag kom hem för säkerhets skull vad som gällde för just detta reservatet, och man får inte ha hund okopplad, dessutom är det skyltar lite här och var med en bild på en hund i koppel, så vad som gäller är helt klart, men det tycktes inte ägaren bry sig om

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hur höga var dom?

Australien Cattledog hona ca 43cm, hane ca 51cm
Kelpie 50cm 55cm
Ovtjarka 62cm 65 cm

Detta är önskad mankhöjd på dessa raser, men den variera.
Jag tycker de verkar vara för grova för att vara Kelpie.[/quote

Hmm...vet faktiskt inte, inget jag direkt tänkte på att notera i morse...men rätt stora kanske en halveter eller nåt (mellan ögonen... bara skojade...)

F

F.d. 10115

Guest

Jag kollade när jag kom hem för säkerhets skull vad som gällde för just detta reservatet, och man får inte ha hund okopplad, dessutom är det skyltar lite här och var med en bild på en hund i koppel, så vad som gäller är helt klart, men det tycktes inte ägaren bry sig om
Du verkar ha träffat på en typisk hundägare:mad: Som dessutom försvarar sitt beteende!!! Inte klokt.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Du verkar ha träffat på en typisk hundägare:mad: Som dessutom försvarar sitt beteende!!! Inte klokt.

Alltså, jag vet inte just om det är en typisk hundägare, jag tror nog att de allra flesta sköter sig bra, men tyvärr är det som med allt annat, de som inte sköter sig utmärker sig allra mest, så jag tror nog inte man ska dra alla över en kam bara för att några missköter sig!

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2026

Mitt förslag är att du polisanmäler händelsen och lämnar foto till polisen.
Det kan finnas tidigare anmälningar mot hundägaren och detta kan vara vad som behövs för att de ska kunna göra något.
Blev själv uppmanad av polisen att anmäla en hundattack efter att den nya lagen om hundägaransvar trädde i kraft förra året.
Den hunden måste numera vara kopplad och bära munkorg och om ägaren fuskar med detta kan polisen begära att hunden avlivas.
Trots att jag och min ena hund blev drabbad tycker jag synd om hunden, som beter sig illa pga att ägarna saknar kunskap.
Man kan föreställa sig vad som kan hända när dessa hundar möter ett barn!//Vänligen Pirkko

Toppen