• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp med husbilsköp

F

F.d. 5713

Guest
Hej!
Vi är en familj bestående av 2 vuxna och 4 barn 11, 9, 4 och 2 år som funderar på att köpa vår första husbil. Jag har blivit förtjust i en helt ny husbil; Rimor koala 50. Det är en alkovbil med dubbla våningssängar bak. Nu till mina frågor:
1. Vet nån hur Rimor är på vintern? Tror inte att man kan få den med nåt extra vinterpaket.
2. Finns det någon annan husbil med dubbla våningssängar?
3. Är 550 kg maxlast alldeles för lite?
Tacksam för svar
Malin

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Senast ändrad:
F

F.d. 5713

Guest
Sv: Hjälp med husbilsköp

Tack för svaret :) Det jag föll för var att alla kunde få var sin säng som man inte behövde fixa med så fort man skulle äta. Synd bara att den lastar så lite. Jag har letat efter någon annan husbil med samma layout utan att hitta någon. Budgetmässigt är det ganska fritt, är på drömstadiet fortfarande.

F

F.d. 2621

Guest

. . . . "alkovbil med dubbla våningssängar bak"

Ska man tolka detta som totalt 4 bäddar där bak + 2 st i alkoven?? Jag har svårt att tro att det verkligen är fallet. Men 6 bäddar kan man få till med 2 st i alkoven, 2 st i våningssängarna där bak samt ytterligare 2 st när man bäddar om i dinetten.

Så har vi det i Dethleffs Advantage A 6981 - en perfekt familjebil med totalvikt 4000 kg och 6 st sittplatser med trepunktsbälten + allt övrigt nödvändigt.

Enligt min uppfattning överträffas den endast av Bürstners Argos 747 när det gäller att hitta en fungerande familjebil.

Roddan

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2025

Jag undrar om det inte är svårt med så många i en husbil?? Kontrollera med körkortsreglerna dels ska ni ha bältade platser till sex personer. All utrustning med två personer brukar väga upp emot 500 kilo?????? Det är viktigt att hitta en husbil med stor lastvikt??? En del har bussar. Drömma måste vi alla.

F

F.d. 5713

Guest

Det är faktiskt totalt 8 bäddar, 2 våningssängar bak dvs 4 bäddar, 2 i alkoven och 2 i dinetten. Vilket beyder att barnen kan bo bak, vi vuxna i alkoven och dinetten behöver aldrig bäddas.

F

F.d. 2621

Guest

Sorry - men du har nog tolkat det där med "dubbla våningssängar" där bak litet fel.

Det är dubbla våningssängar, dvs 2 st sängar ovanpå varandra, men de är endast ca 82 cm breda. Visst kan man väl sova 2 personer i så smala sängar, men då får man vara antingen tämligen liten och/eller mycket tolerant.

salolsson

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
17198
Medlemskap
2025

Jodå, visst har den dubbla våningssängar, en på varje sida om mittgången längst bak i bilen.

H

humlemor

Guest

Jag undrar om det inte är svårt med så många i en husbil?? Kontrollera med körkortsreglerna dels ska ni ha bältade platser till sex personer. All utrustning med två personer brukar väga upp emot 500 kilo?????? Det är viktigt att hitta en husbil med stor lastvikt??? En del har bussar. Drömma måste vi alla.

Vad har 2 personer med sej som nästan väger 500 kg?????:wideeyed:

Eva-Mari

F

F.d. 2621

Guest

Jodå, visst har den dubbla våningssängar, en på varje sida om mittgången längst bak i bilen.

Som "intresserad" bör man försöka hålla sig till fakta. Mitt förslag till er är att kontakta de båda försäljningsställena i inlägg nr 3. Där finns såväl bilder, skisser på planlösningen och saklig information om den bil som refererats till. Det är nog en riktigt bra bil, men ÅTTA sängplatser har den inte!!!

"dubbla våningssängar på ömse sidor om mittgången" vore sannerligen någonting helt nytt inom husbilsvärlden. En familj med fyra barn lär inte kunna undgå att bädda upp i dinetten!

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Som "intresserad" bör man försöka hålla sig till fakta. Mitt förslag till er är att kontakta de båda försäljningsställena i inlägg nr 3. Där finns såväl bilder, skisser på planlösningen och saklig information om den bil som refererats till. Det är nog en riktigt bra bil, men ÅTTA sängplatser har den inte!!!

"dubbla våningssängar på ömse sidor om mittgången" vore sannerligen någonting helt nytt inom husbilsvärlden. En familj med fyra barn lär inte kunna undgå att bädda upp i dinetten!
Det verkar finnas
Google Image Result for http://camper.meglioli.it/layout/upload/gkoala-50.jpg

F

F.d. 29925

Guest

. . . . "alkovbil med dubbla våningssängar bak"

Ska man tolka detta som totalt 4 bäddar där bak + 2 st i alkoven?? Jag har svårt att tro att det verkligen är fallet. Men 6 bäddar kan man få till med 2 st i alkoven, 2 st i våningssängarna där bak samt ytterligare 2 st när man bäddar om i dinetten.

Så har vi det i Dethleffs Advantage A 6981 - en perfekt familjebil med totalvikt 4000 kg och 6 st sittplatser med trepunktsbälten + allt övrigt nödvändigt.

Enligt min uppfattning överträffas den endast av Bürstners Argos 747 när det gäller att hitta en fungerande familjebil.

När det gäller bältestvång så behöver inte alla vara bältade, t.ex de som åker med ryggen i färdriktningen. Även de som sitter på en sidobänk behöver inte vara bältade. (varför har jag lite svårt för att förstå)

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Hej
Jag försöker allt hålla mig till fakta. Hade en sådan bil som granne på Krk i en vecka i somras.Visa bilaga 77387

Visa bilaga 77388

Den kanske går att väga upp. 550 kg är lite lite med tanke på att vattentank gasol toa m.m tar ca: 150 kg + husgeråd och packning ytterligare 120 kg. Räkna även ev cyklar 20 kg 40 kg/barn, 75 kg/vuxen + all extrautrustning solceller, markis m.m.. Åk och testväg den först. De brukar ha en förmåga att väga mer än vad man tror.

Men den verkar perfekt för en stor familj. Är det varmt är ju markisen viktig och trevlig.

Lycka till.

F

F.d. 2621

Guest

Ja, då får man väl ge sig, jätteförvånad och snopen att det ö h t finns husbilar med sådan layout. Jag har haft fel förut!

Det blir nog bra det där, bara köp och kör och lycka till!

F

F.d. 53197

Guest

Vilken bra modell! Jag förstår att den verkar intressant, Malin! Ska tipsa kompisarna (med tre barn) om den!

Mina tankar:
-Lastvikten! Man lastar lätt i en hel del... cykelställ+cyklar minst 100 kg. sängkläder 40kg? markis 30 kg, kläder+skor 50 kg, mat+dryck 50 kg?, hygien art 5 kg, familj (-förare) 150-200 kg, verktyg, sladdar osv 10 kg, utemöbler 40 kg, leksaker, böcker, dator, tv...?kg Jag gissar vilt på vikterna, men det blir en hel del...

- De bakåtvända sitsarna ser ut att ha väldigt låga ryggstöd, men det kanske går att fixa nackstöd?

- Lastutrymmet. Ni har väldigt liten plats att lasta om ni ska ha alla sängarna nere. (Om ni låter ett barn sova med er får ni ett lite större garage.)

-Vinteranvändning? Jag vet inte hur Rimor funkar på vintern, men om ni funderar på att åka skidor etc. tror jag att största problemet är att förvara och torka pjäxor och blöta vinterkläder till 6 pers. Hur ska ni få med er pulkor och skidor?

Nu låter jag jättenegativ, men det är mest för att få med alla "krux" så du kan fundera på om den är något för er eller om ni ska satsa på en större/tyngre bil med en gång. (Jag vet ju inte hur ni har tänkt använda den! :) )

/Jessika

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Min endan "negativa" tanke om denna Koalan är ..

Det är en stor familj med många barn och då har dom klämt in ett litet kylskåp som man skall ligga på golvet för att titta in i .
I en bil med stor alkov (en del är ju gigantiska där uppe) och små barn bör det inte vara omöjligt att det ligger 3 barn där uppe alt 1 förälder och 2 barn .

Toppen