• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp med El-uttag

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Hej på er!
Någon som har eller har kunskap av var man kan finna en plugg till detta uttag?

eluttag.jpg

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp med El-uttag

Kan du ge några ledtrådar så att man vet var man skall leta och i vilken kategori.
//Conny

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Har du kollat med Gysinge, centrum för byggnadsvård, dom har sveriges största sortiment av reservdelar till gamla hus. Om det nu är nåt antikt det där. Har faktiskt aldrig sett en sån förut.

/Ludde

Adde09

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
3098
Medlemskap
2025

Hej på er!
Någon som har eller har kunskap av var man kan finna en plugg till detta uttag?

Visa bilaga 45943

Hej!
Varför inte byta till ett nytt spisuttag, tror det passar i dosan. 79 kr Clas Ohlson

32-4937.jpg

F

F.d. 53078

Guest

Det bästa är at du byter och sätter in ett modernt. Jag är inte helt säker, men har för mig att dom inte får säljas längre. Den informationen fick jag i en EL butik i Malmö när jag skulle köpa en kontakt till ett våffeljärn. Försäljaren sa att dom inte fick sälja dessa gamla kontakter, men att jag kanske kunde hitta någon apparat på en loppmarknad med samma kontakt.

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Tack för snabba svar!

Jag skulle vilja ha det gamla uttaget kvar fånigt kanske men lite roligt tycker jag där det sitter.

Så... det jag vill är att lyckas få tag på en kontakt. ;)

Ska kolla upp Luddes tipps.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Museum of Plugs and Sockets: Perilex and outdated heavy duty plugs and sockets nr 2+6

Föråldrad 380V, 10A trefas uttag och stickpropp....... på engelska

Obsolete 380V, 10A three-phase socket and plug. The configuration of the three power pins resembles that of plug no. 5, but the overall spacing between pins is different (25 mm for plug no. 5, versus 31 mm for no.6). 380 Volt refers to times when domestic networks offered 220V, rather than the today's European standard 230V.

Toppen