• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med att identifiera en "sak" ....

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
En bekant hade en avliden släkting som hade en gammal bilverkstad och han hittade denna .

Vad är det ??

Senast ändrad:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Hjälp med att identifiera en "sak" ....

Har jobbat med bilar sedan 1965 och aldrig sett det hela. Det här är något som är betydligt äldre, gissningsvis 40 tal. Kanske något man gjöt lager med eller liknande. Nils Hedlund i Stockholm närmar sig 80 och är still going strong, han om någon bör kanske känna igen verktyget då han själv har tillverkat motorer. Nisse har tel 08-712 96 50. Hälsa från mej (Göran Kölborn) så får du se om han kan hjälpa dej.

F

F.d. 5110

Guest

Ser ut som en slipskiveavrivare.
Den används troligen till att riva slipskivan till ventilsätesslipmaskinen.

Har använt sådan ventilsätesslip tidigare men avrivaren var lite modernare till den.

Man ställer in önskad ventilsätesvinkel med hjälp av skalan, vanligen 45 grader..

Mvh
LasseF

F

F.d. 3753

Guest

Det stämmer nog bra det LasseF!
Man kan tydligt se diamanten när man klickar upp bilden.

F

F.d. 5110

Guest

Ja, vad jag kan räkna ut så påverkar den större rattens kugghjul kuggarna på diamantens kuggstång så att man kan föra diamanten ut och in.

Har för mig att den ventilsätesslip vi hade var av märket Malte Månsson, de gjorde en hel del maskiner för renovering av motorer.

Tror nog att även Kölis använt sådana verktyg om han jobbat ända sedan 1965 med bilar - jag började inte min yrkesverksamhet förrän 1968, - kom just på att jag började yrkesskolan till Bilmekaniker 1965:).

Men slipskiveavrivaren på bilden är nog mycket äldre än så...

Mvh
LasseF

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3753

Guest

Jag hade hand om alla smärgelskivor på SKF's rullkroppsfabrik när jag började där på 60-talet. Gubbarna i produktionen misshandlade slipskivorna så man fick gå över "skärpa" skivorna varje dag. Våra skivor kokades i backelit innan vi fick använda dom.

Toppen