• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med att hitta rätt husbil för mig.

vika23

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
38672
Medlemskap
2024
Jag köpte en Karmann Davis 640 för att prova på husbils livet och nu efter ca: 500 mils körning på relativt kort tid så har jag bestämt att skaffa en mer beboelig bil.
Det jag letar efter är en halvintegrerad bil med fransk bädd på 6,5 till 7 meter byggd för att användas hela året i svenskt klimat, inga resor söder ut. Då jag reser ensam så värdesätter jag gott om stuvutrymme, helst utan tak säng.
Bilen bör inte vara äldre än 2017 i prisklassen upp till 800000:-
Hoppas på att det finns kunskap i detta forum att hjälpa mig att hitta rätt bil för mig.

Conny Z
 

RV-campare

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2024
Vi har en Kabe 700 LXL som nästan uppfyller dina krav. Den är en 2014 och jag vet inte hur många år efter den tillverkades. Jag har fått för mig att man ganska snart efter bara gjort bilar minst 7,4 m långa?

Vad som är gott om stuvutrymme är ju förstås väldigt individiellt, men jag tycker att vår bil har mer än jag först reflekterade över. Hyllor i de flesta överskåpen är bra och annars är allt utrymme utnyttjade så långt det går. Dock har jag inget att jämföra med, då det är vår första husbil. (Nu när jag tänker efter, så har jag inte hittat nånstans i bilen där jag tänkt att de missat göra ett stuvutrymme.)

Året runt-egenskaperna är väl en styrka hos Kabe, det var en orsak till vårt val. Jag tror ju att vattenburen värme blir lite tystare och att det dessutom finns i golvet (utan att behöva ha elanslutning) är skönt. Däremot tror jag hyttdelen inte har lika bra isolering som övriga husbilen, då vi hade svårt att få jämn värme ett par dagar i julas då det både blåste och snöade rejält med hytten som fick ta första smällen. Men samtidigt är det ju en Ducato, så problemet kan nog gälla fler modeller?

Det jag gillar mest med husbilen är att den känns ganska rymlig för två personer, för att vara 7m. Det beror förstås på layouten och inte på märket. Det jag gillar minst är att vi inte har nån taklucka vid sittgruppen och att det är svårt att få till en mysig originalbelysning. För oss är det en väldigt bra kompromiss mellan bra utrymme inne och kort bil på utsidan.

Vill du veta mer är det bara att fråga eller hitta gamla Kabekatalogen på deras hemsida. Lycka till med valet/köpet!
 

Holen

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2024
Dethleffs Dethleffs Magic Edition T 003 solcell backkamera KAM
Här har du ett förslag på bil som är en mycket bra året om bil Alde värme även i golvet och lite unikt, värmen är dragen ända fram under instrumentbrädan samt golvvärmematta i hytten. bra isolering och välbyggd.
Vi fricampar året om i en Dethleffs Magic Edition själva men en några år äldre. även när det är 25-30 grader minus så är det skönt utan en massa kalldrag.
Kan vara värt att titta på
 

vika23

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
38672
Medlemskap
2024
Intressant bil med bra utrustning som standard. De bilar jag hittade på nätet var alla utrustade med Fiats robot låda, törs man köpa en med den lådan ?
 

Holen

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2024
Intressant bil med bra utrustning som standard. De bilar jag hittade på nätet var alla utrustade med Fiats robot låda, törs man köpa en med den lådan ?
Ja det tror jag, nu har min manuell men det blev så. Vårt krav var inte vilken v låda utan planlösning och värmesystemet.
Det finns nog många här som kan svara på det bättre än mig.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
768
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Kolla på begagnade Nordic husbilar. De är oftast väldigt praktiskt inredda och finns både med Fiat resp. MB front. De är tillverkade för året-runtbruk. Utomordentligt bra service erbjuds hos Nordic-teamet i Kristinehamn.
 
Toppen