• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp! ljusstöpning med HBK 839

Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2026
Vi ska stöpa ljus till helgen med våra bästa husbilskamrater. Har hur mycket ljusstumpar som helst men kan någon hjälpa mig - i vad ska jag smälta dem för att inte få svarta vekar i ljusmassan?

Förr kunde jag köpa gasbindsväv i stora "ark" på apoteket som jag band in dem i men denna gasbindsväv finns inte längre och undrar nu vad jag ska ta i stället.

Vi måste ju få fina ljus till (h)julen.

Anne-Louise

Brittis

HBK Medlem
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp! ljusstöpning med HBK 839

Jag har inte stöpt ljus med gamla stumpar, men däremot så har jag gjutit med gamla ljus-stumpar. Då smällte jag ner i en gammal konservburk och sedan så plockade jag upp vekarna med en pinsett, kaninte lova om det håller men när jag gjöt så fungerade det. Lycka till , hoppas du får ett fler förslag:wub: Mvh

F

F.d. 4879

Guest

Kan det inte fungera med en kasserad tvättpåse för bygelbh? Dom håller ju för både tvättmaskinen och torktumlaren. nylonet borde klara värmen som krävs för att smälta stearin.

Geje

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2025

Vi smälter stumparna i en gryta och silar genom ett durkslag i metall.

Har använt samma durkslag i 35 år och det funkade även i Lördags.

Toppen