• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp - hur gör man???

F

F.d. 25291

Guest
Hej.

Jag har nu bytt "ljusslangarna" i vår Hobby 690 till Ledkungens minst ljusstarka ledslinga, men tycker ändå det blir alldeles för ljust med "mysbelysningen" tänd.
Efter moget övervägande (dyrt) beställde jag en dimmer från Kama som ser ut att passa utseendemässigt med dom andra strömbrytarna.
Den verkar heta: E09-99A och jag trodde (i min enfald) att det var bara att koppla bort orginalkontaktens två kablar, och sedan koppla in dimmern.
Då visar det sig att dimmern skall ha två kablar in , och två ut!!

Har vi nå'n elkunnig med på tråden??

uno

Glömde bilderna.

Bilagor

• 2014-02-13 15.29.50.jpg
    2014-02-13 15.29.50.jpg
    1,5 MB · Visningar: 12
  • 2014-02-13 15.31.31.jpg
    2014-02-13 15.31.31.jpg
    2,7 MB · Visningar: 12
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hjälp - hur gör man???

För det första så är det inte säkert att slingan är dimmbar. Har du kollat med Lasse?

För att koppla in dimmern så får du dra ner även minus från slingan så att du sätter dimmern helt emellan. Den kontakt du har nu, bryter enbart plus (troligen). Så dra ner även den andra tråden från slingan och sätt dimmern emellan. Input är från batteriet och output är till slingan.
Åtminstone tolkar jag det så, men troligen så bekräftar instruktionerna det.

Om Slingan inte klarar att dimmas, så kommer inget att hända när du skruvar ner.

//Stefan

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det stämmer att + & - skall in i brytaren men du skulle kunna dimmra Ledslingan på ett mycket enklare och billigare sätt exakt hur får jag nog inte skriva eftersom det skall vara i företagsforumet .

Hör med LEDkungen vad han har för lösning att köpa en dimmer för dyra pengar är ju onödigt anser jag.

F

F.d. 25291

Guest

För det första så är det inte säkert att slingan är dimmbar. Har du kollat med Lasse?

För att koppla in dimmern så får du dra ner även minus från slingan så att du sätter dimmern helt emellan. Den kontakt du har nu, bryter enbart plus (troligen). Så dra ner även den andra tråden från slingan och sätt dimmern emellan. Input är från batteriet och output är till slingan.
Åtminstone tolkar jag det så, men troligen så bekräftar instruktionerna det.

Om Slingan inte klarar att dimmas, så kommer inget att hända när du skruvar ner.

//Stefan

Jag kollade på Lasses hemsida och alla slingorna verkar gå att dimmra.
Det är väl bara att försöka hitta var dessa 8 olika ljusställen är sammanknutna, dra + & - till dimmern, och sedan därifrån till ljusställena.
Surt, som räven sa.

uno

F

F.d. 25291

Guest

Det stämmer att + & - skall in i brytaren men du skulle kunna dimmra Ledslingan på ett mycket enklare och billigare sätt exakt hur får jag nog inte skriva eftersom det skall vara i företagsforumet .

Hör med LEDkungen vad han har för lösning att köpa en dimmer för dyra pengar är ju onödigt anser jag.

Skall kolla detta. Vet inte om det går att skecka tebaka 600-kronorsdimmern till Kama, men kabeldragningen som tillkommer här känns krånglig.

uno

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Dom bör ju kunna ta tillbaka dimmern om dom får förklarat att den inte gick att använda och koppla in på ett smidigt sätt .

Du vill kunna sätta på slingorna fast dom skall inte lysa så starkt ?
Vill ju hjälpa men känns som jag är ute på hal is om jag skriver för mycket i denna avdelningen ...

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Det kan eventuellt gå att mata dimmer med minus. För att sedan använda utgående plus till listen och inte dra upp separat minus. Jag tror inte att minusen är flytande utan bara att ut-plus regleras 0-12V.

Minus till dimmern behövs för regleringen.

Testa inget torde gå sönder...

F

F.d. 25291

Guest

Förstår jag er rätt om jag använder dom två som finns för + in/ut, och sedan drar en separat -, bara upp till dimmern?

uno

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25291

Guest

Nu tror jag att jag har samma flyt som Emil Jönsson, samtidigt som tysken föll på upploppet så fick jag dimmern att fungera.

Stort tack för all hjälp. Det räckte att dra en separat jord till dimmern, så kabeldragningen blev till en stump på 50 cm.

uno

Toppen