• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp!...fast ett kärt besvär!

F

F.d. 25404

Guest
Hej!

I morgon så hämtar vi ut vår husbil som vi beställde på Elmia-mässan, en Carado T348!

Vi har endast hyrt en husbil över en helg tidigare, så vi kan/vet ingenting... :)

Nu i veckan ska vi utrusta husbilen för att ta en premiärtur till påsk.
Det vi har fixat är en lätt servis och några redskap - men det mesta fattas.

Det finns ju en hel del i campingbutiken, men det känns väldigt dyrt... Utemöbler och bord tänkte vi köpa där då vi har 20% på ett köp när vi hämtar husbilen.

Har ni en "matta" under utemöblerna? (har sett på bilder att en del har det)

Grill? Gillar ju att grilla med kol, men finns det små smidiga kolgrillar som inte blir så varma utanpå? Har man något slags bord under - om den inte står på ben förstås :)
Är det enklare med gasolgrill även om det inte blir samma känsla? Ska man testa med engångsgrillar tills vi bestämmer oss?

Verktyg? Vi är väl inte så värst tekninska ska erkännas, men jag antar att det kan vara bra att ha en liten verktygslåda... vad "ska" vara i den?

Det brukar bli dyrt att "komma på" längs färdvägen vad man skulle ha haft/behövt har jag en känsla av så kom med era bästa förslag!

Det är här vi behöver hjälp, vad behöver vi?
Vad kan man inte vara utan och vart finns detta till bra pris?

Ha en underbar kväll!

AnnSofie och P-G Sniwe

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hjälp!...fast ett kärt besvär!

Hej!

........
Grill? Gillar ju att grilla med kol, men finns det små smidiga kolgrillar som inte blir så varma utanpå? Har man något slags bord under - om den inte står på ben förstås :)
Är det enklare med gasolgrill även om det inte blir samma känsla? Ska man testa med engångsgrillar tills vi bestämmer oss?

.........

AnnSofie och P-G Sniwe

Välkomna till husbilslivet!
När det gäller grillar finns en som inte blir varm på utsidan - Cobb grillen. Den är vanlig på sjön och hittas oftast i båttillbehörsbutiker. Sök på Cobb grill så hittar ni info om den. vi har en sådan. Man kan bära runt den medan den brinner - praktiskt om man t. ex. grillar ute i naturen och inte vill vänta tills grillen slocknat och kallnat innan man bär hem den. Dock kan man inte sätta in den i husbilsgaraget medan den brinner - koloxidförgiftningsrisk!

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Ta det lugnt med alla köp till husbilen. Känn efter vad som behövs, medans ni är ute och åker. Det finns ju många campingbutiker runt om i hela landet och även när man åker utomlands. Om några år får ni rensa bilen på prylar för det man köpt tidigare inte används. Verktygen finns ju också på olika stormarknader, men skruvmejslar och hylsnycklar i olika storlekar är en bra början. Silvertejp är också bra allroundpryl att ha. Varsin cykel kan också vara bra att ha.

Mvh
larsemil

F

F.d. 25404

Guest

Det ska bli kul med husbil, vi blev ju bitna på direkten när vi hyrde, så det blir en spännande tid framöver. Jag har ju läst en del här på forumet, men många har ju haft husbil i många år och därmed pratas det kanske mer avancerat om detta - vi är ju liksom inte där än... :)

En Cobb grill ska vi titta efter då, tror jag har läst någon rad om den på någon "grillsida"
Jag antar att inget är öppet i påsk så det går att köpa en då, så det kanske blir en engångsgrill till att börja med om det inte finns här.
Tiden finns inte rktigt den här veckan att åka iväg på någon längre shopping, men i Motala borde det väl finnas någon slags båtbutik med tanke på allt vatten... :)

Tack för tipset!

F

F.d. 25404

Guest

Ta det lugnt med alla köp till husbilen. Känn efter vad som behövs, medans ni är ute och åker. Det finns ju många campingbutiker runt om i hela landet och även när man åker utomlands. Om några år får ni rensa bilen på prylar för det man köpt tidigare inte används. Verktygen finns ju också på olika stormarknader, men skruvmejslar och hylsnycklar i olika storlekar är en bra början. Silvertejp är också bra allroundpryl att ha. Varsin cykel kan också vara bra att ha.

Mvh
larsemil

Ja, vi har cykelställ så varsin cykel kommer vi att ha med så småningom (när det blir varmare)
Silvertejp är ju kanon att ha, går ju att använda till mycket :)

Grejen är väl lite att man inte vill köpa på sig saker som man inte kommer att använda, att köpa "rätt" från början. Alla har ju iofs olika behov, men de flesta kanske har någon slags grundutrustning?

Jag är inte någon shoppingfan heller - så jag vill helst inte springa i affärer... :-D

Förresten så går det ju bra med tips om sånt man inte behöver också... :)

AnnSofie

harmony

FD HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
7210
Medlemskap
2022

Försök att åka på en vågplats först,så vet ni vad ni kan lasta,sedan märker ni vad som behövs efterhand.Lycka till med nya bilen.

F

F.d. 7502

Guest

det finns en liten billig klotgrill på ICAmaxi med ben, den kan man ladda hemma med kol och tändpapper och sedan knäppa ihop den med spännen och ställa i HBn, våran har varit med i tre år nu.

CYA RW

F

F.d. 25404

Guest

Ikea & Biltema har en hel del husgeråd & en hel del annat som passar bra i en husbil, till vettiga priser.

//Tommy

Jag såg att Biltema hade en ny liten katalog - eller häfte kanske man ska säga - med grejer till husbil, får ta en sväng dit någon dag.
IKEA har mycket förstås - och lätta saker. Vi måste ju ha en liten stekpanna, kastruller och sånt och då kanske de är bäst?

/AnnSofie

LarsoEwa

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
7837
Medlemskap
2025

Vi har handlat det mesta hos GH campingshop som har en jättebra nätshop.
Grillen är en Weber Go Anywhere camping-grill (kol).
Vi har dessutom köpt en induktionshäll ( liten ) på Lidl för ca 300 kr.Bra att ha om man står med el, och härligt att kunna stå ute och steka på sommaren. Dessutom blir den ju aldrig varm! Dock måste man tänka på vilka kastruller och stekpannor man har.
Lycka till med husbilslivet!

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Hej
När Du är ute efter produkter som används i såväl båtar som husbilar så kolla med:

Motala Båtvarv, AB
0141-21 60 20
Fabriksgatan 26
591 37 MOTALA

Jag har ofta hittat samma, eller bättre, produkter där till lägre pris än i husbilshandeln.

Lasse

F

F.d. 25404

Guest

Det vet jag vart det är! Men har inte haft en tanke på att de har en butik också!

F

F.d. 25404

Guest

Vi har handlat det mesta hos GH campingshop som har en jättebra nätshop.
Grillen är en Weber Go Anywhere camping-grill (kol).
Vi har dessutom köpt en induktionshäll ( liten ) på Lidl för ca 300 kr.Bra att ha om man står med el, och härligt att kunna stå ute och steka på sommaren. Dessutom blir den ju aldrig varm! Dock måste man tänka på vilka kastruller och stekpannor man har.
Lycka till med husbilslivet!

Tack för tipset!

Har lagt in sidan som favvo! Det fanns ju en hel del där!

/AnnSofie

F

F.d. 25404

Guest

Hur har ni gjort med bord och stolar?

Vi kommer för det mesta att vara två - ibland 3-4 st

Ska man köpa ett större bord, alltså 140 cm långt + 4 stolar, eller ett litet bord, 110 cm långt, två stolar och två pallar?

Åker ni runt med extra stolar i bagaget när ni är två?

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Vi har ett bord på ca 120 cm och 2 st. sköna ställbara stolar. Vi har även med oss 2 st biltemastolar med bord för extra passagerare samt vid kortare kafferaster utefter vägen. Detta fungerar för oss som mest åker 2 st.

Däckstol med bord

Hopfällbar. Lätt och stabil stomme av aluminium. Utfällbart bord. Sits, rygg och armstödsskydd av blå nylonväv. Mått inkl. bord: 800 x 480 x 800 mm. Mått hopfälld: 120 x 480 x 800 mm. Bordsyta: 240 x 390 mm. Vikt: 2,75 kg.

Lasse

F

F.d. 25404

Guest

Vi har ett bord på ca 120 cm och 2 st. sköna ställbara stolar. Vi har även med oss 2 st biltemastolar med bord för extra passagerare samt vid kortare kafferaster utefter vägen. Detta fungerar för oss som mest åker 2 st.

Däckstol med bord

Hopfällbar. Lätt och stabil stomme av aluminium. Utfällbart bord. Sits, rygg och armstödsskydd av blå nylonväv. Mått inkl. bord: 800 x 480 x 800 mm. Mått hopfälld: 120 x 480 x 800 mm. Bordsyta: 240 x 390 mm. Vikt: 2,75 kg.

Lasse

Det är klart - det känns ju lite tokigt att behöva ställa upp ett stort bord om man bara är två och ska ta en kort paus...så..
Däckstolen med bord lät intressant, men jag hittar den inte i Biltemas nya katalog. Den enda däckstolen som finns där verkar vara av trä...

/AnnSofie

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Sidan 502. art.nr: 25-372 199:-
Lasse

F

F.d. 25404

Guest

Sidan 502. art.nr: 25-372 199:-
Lasse

Å, tack Lasse, jag tittade i registret och hamnade inte på den sidan, de hade nog glömt det sidonumret.
Då P-G är vänsterhänt så måste jag fråga om bordet går att flytta till vänstra sidan?

/AnnSofie

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Hej
Nej det är fast på höger sida. Men det sitter med 4 st långa nitar genom benen så med en borr och 4 st skruvar av lämplig storlek så går det att bygga om.

Nu letar jag upp bingen så om Du har fler undringar så tar vi dom i morgon.
God natt.
Lasse

F

F.d. 18017

Guest

Jag har slitit mitt hår nu i snart ett år över vad som skall med och inte.
Jag började med att i sann internetanda stjäla alla packlistor jag kunde hitta på internet och sammanställa.
Sen la jag till allt jag själv kommit på.
packlista är mitt resultat.
Vissa skaer på denna lista är strukna eller "framtida"
Eftersom vi inte konsumerar alkohol så är vinglas osv troligen inte med på denna lista.

Toppen