• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp för slappa bladfjädrar; alternativ till luftfjädring?

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: J5
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 1.8 Bensin
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Cabby
Husbilsmodell: CABBY 525
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Ett alternativ för att få bättre stabilitet och körbarhet när bakre bladfjädrar har blivit "slappa" kan vara det sätt jag löst problemet på min gamla CABBY. Jag har låtit tillverka fyra stycken gummikilar som monterats in i gapet som blir över det undre fjäderbladet i fjäderpaketet när man lyfter bilen så att bakhjulen avlastas. En gummikil monteras i fram och bakkant på varje fjäderpaket. Resultatet blir en mycket följsam bil som känns stabilare och säkrare på vägen och speciellt i svängar. Dessutom blir styrningen lättare. Detta kan jag rekommendera som ett alternativ för äldre bilar där fjädringen blivit med åren slappare och man inte vill investera stora summor på att montera luftfjädring.
Jag ber om överseende med den dåliga skärpan på bilden, som visar den främre kilen på högra sidans fjäderpaket.

F

F.d. 53000

Guest
jag har funderat lite vad jag skulle göra med mina fjädrar,din ide verkar ju vara en lösning vill du vara snäll och skriva ut ungefärliga mått , Hälsningar Yngve

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Bilprovningen har inget att invända. Denna gummikil har samma placering som det tidigare befintliga friktionsgummit. Naturligtvis skulle det vara bättre att smida om fjäderbladen eller till ochmed billigare att köpa nya., eftersom smideskostnaden troligen ärter upp en lika stor summa som nya blad kostar. Demontering och återmontering måste ju göras i vilket fall som helst. Tanken med gummikilarna är att hålla nere kostnaden och få en bättre och säkrare bil, inte det bästa men tillräckligt bra.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Knyttet skrev:
jag har funderat lite vad jag skulle göra med mina fjädrar,din ide verkar ju vara en lösning vill du vara snäll och skriva ut ungefärliga mått , Hälsningar Yngve

Måtten är lite olika på olika bilar beroende på hur stor öppningen mellan nedre bladet och övriga fjäder paketet blir när du lyfter bilen och avlastar hjulen. I mitt fall så är kilarna (alla lika) 55 m/m breda, 150 m/m långa, 30 m/m höga i den tjockaste ändan samt 15 m/m i den tunna ändan. Eftersom gummit är flexibelt opch på så vis självjusterande, blir det inga onormala spänningar eller brytningar i fjäderpaketet. Bilen blir lite högre, stabilöare och behagligare att köra. Dety är viktigt att göra hålen i gummit så att kilarna kan säkras med stripes eller liknande. Dessa bör hamna i det område på det understa fjäderbladet där det ursprungliga friktionsgummit har varit monterat.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
På några bilar har jag demonterat hela bladfjäderpaketen och lämnat till en smidesfirma som jobbade med detta i Malmö, kunde få precis vilken lutning man ville på bilen. Lägga i ett blad till och spänna upp paketet. Denna firma finns inte kvar längre, kan finnas kvar någon i landet men med frakt och jobb är där säkert ingen ekonomi i det. Vill man inte montera luftfädrar kan man köpa extra blad http://www.reimo.com/s/M46762-extra_fjaedrar_foer_foerstaerkt_koerkomfort/ som är billigare.

Toppen