• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp en student med husbilsfrågor..!

F

F.d. 5423

Guest
Hej alla!
Jag studerar informationsprogrammet vid universitet i Karlstad, och min studiegrupp har fått ett mission impossible (?) från läraren. Vi ska planera en kampanj för att "Öka husbilsanvändandet hos unga".
Inte helt lätt.

Just nu försöker vi göra en omvärldsanalys, så om ni vet någon sida där det finns någon form av husbilsstatistik skulle det vara super!

Vi har inte riktigt hittat vilken målgrupp husbilsförsäljare riktar sig till (men vi har våra misstankar), hur många husbilar det finns i Sverige, hur många husbilar som årligen säljs (eller köps) i Sverige, etc.

Det enda vi egentligen vet om husbilar idag är att det:
-är dyrt
-är inte särskilt attraktivt bland unga (20-30år)
-säkert är praktiskt
-skapar gemenskap

Skulle ni vilja hjälpa oss med vårt uppdrag?

/Lisa (med flera)

husbilar

FD HBK Medlem
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp en student med husbildfrågor..!

Gå in på Google och sök på husbilstidningar, husbilsstatistik, husbilsklubbar och liknande.

F

F.d. 6657

Guest

Hej Lisa!

Jag tycker att din lärare gav er en härlig uppgift,
"Öka husbilsanvändandet hos unga", super bra.
Jag levde på sjuttiotalet när flower/ power och windsurfers
alltid hade husbil. Visserligen var jag bara tonåring, men
man så dom åka runt i VW bussar och Fordtransit mm.
Och det vara bara ungdomar, visserligen många år sedan!
Men det var det första jag upplevde om Husbilen.
H.Olof

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Om man ser till vilka bilar utställarna hade tagit med till Elmiamässan i år, så kan man säga att det är tydligt att målgruppen är 55+
Där fanns mest hel och halvintigrerade bilar, alltså inte alkovbilar (som passar barnfamiljer mest).
Många av bilarna hade bara en bädd, oftast långbäddar bak (varsin säng) utan stegar och trappor.
Den vanligaste husbilsköparen är nog ett par 55-60 årsåldern med utflugna barn (och låga boendekostnader).
Det är en köpstark grupp som kan tänka sig att köpa en helt ny bil.
Byter kanske bil vart 5:e år eller oftare.
Detta är ingen statistik utan mina egna slutsatser...jag kan ha fel.

Men av allt att döma så är barnfamiljer i minoritet och unga par utan barn förmodligen en sällsynthet.

/Annette

/Annette

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Lisa med kompisar,
verkligt kul och intressant uppgift ni har fått.
Anar att er lärare förmodligen själv är husbilsintresserad och kanske t.o.m. har en husbil.
Hur som helst, i detta forum kan man läsa sig till att det finns ca 49 000 husbilar registrerade i Sverige. Det finns en uppskattning om att det årligen kommer ca 100 000 husbilsturister från övriga Europa.
Ökningstakten ligger runt 3 500 - 4 500 husbilar per år.
Ett stort antal husbilar används enbart under den varmare delen av året och ställs därför av på vintern. Det finns dock många anpassade husbilar som kan användas även vintertid.
Jag tror att alla åldrar bland husbilsturisterna i Sverige är representerade med en övervikt av 55+.
Att åka husbil är en härlig upplevelse som med husbilen ger stor rörelsefrihet och med teknikens hjälp är husbilsturisten mer eller mindre oberoende av både tid och rum.
Det finns flera husbilsklubbar och husbilstidningar varav flera som är kombinerade med husvagnar.
Husbilsturisten är till en del intresserad av särskillda parkeringar eller "ställplatser" som det heter i branschen, där det finns allehanda service för t.ex. latrintömning, dricksvatten och eluttag för att bl.a. kunna ladda sina batterier. För det mesta söker husbilsturisten andra natursköna parkeringar för t.ex. övernattning utan tillgång till service.
Bifogar några saiter där ni kan hitta mer information:
http://www.husbilentest.se/
http://www.husvagnochcamping.se/
http://www.husbilhusvagn.se/start/
http://www.caravanclub.se/
http://www.husvagnochcamping.se/nyheter/article318503.ece
http://www.husbilsnytt.se/
Upptck Europa med bil - Bila i Europa.se
http://www.reisemobil-international.de/?-http://www.bilaieuropa.se/index.htmlsession=bordatlas:52B681B718e152D582LGU138D6D0#Szene_1
Lycka till med uppgiften.
V-backen

Senast ändrad:
F

F.d. 50097

Guest

Hej Lisasomstuderar!

Vilken kul uppgift! Jag har ägnat ett antal inlägg i vår husbilsblogg åt detta med husbilsstatistik, vilket inte var så enkelt som jag först trodde. Inläggen hittar du här:

Husbil inget för Stockholmare? | Freedomtravel

Hur många husbilar finns det? | Freedomtravel

Svårt att räkna husbilar? | Freedomtravel

Jag har också funderat lite över det här med husbil och varför det finns så få som är yngre... En sak som jag verkligen studsade över i marknadsföringssammanhang var när Elmia (stor husbilsmässa) i en stor affisch lockade besökare med rubriken "Du blir populär hos barnbarnen". Det gjorde faktiskt att jag kände mig lite mindre välkommen på mässan....

Husbil bara för äldre | Freedomtravel

/Helena

pannor

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024

Varför det inte är så många ungdommar i husbil?Hur många ungdommar,när räknas man som ungdom?,har råd att köpa husbil idag.Med ett diselpris på 11-12 spänn och dyr skatt,å inte lär det bli billigare.Bland många av mina vänner räknas det som lite pensionärs varning(brist på bättre vetande)ända tills kall öl och god middag serveras och varm sängplats erbjudes.Ja då kommer det fram"Fan va gött du har det i din bostad"Nä ja tror nog att dom lägger sina surt förvärvade slantar på chater resor istället

F

F.d. 5423

Guest
Sv: Hjälp en student med husbilsfrågor..!

alla:

Tack!
Vilket trevligt bemötande, bra tips och länkar vi absolut behöver..!

Jag ska se till att vi läser länkarna och återkommer med fler frågor och funderingar sen :)

B

Boxer

Guest

Informationslinjen i Karlstad, där gick min fru på 80-talet.
Jag kollade med mina döttrar (21 o 23) som lånar husbilen vid enstaka tillfällen.
Enligt dom är den väldigt användbar vid festivaler men annars är det inte den sortens resande som lockar dom. Det är resor betydligt längre bort som drar.
Sen är det ju så att i den här klubben räknas man väl som ungdom om man är under 40.
Har man barn blir ju prioriteringarna annorlunda och husbilen blir plötsligt ett praktiskt fordon. Har man sen som jag en motvilja mot campingplatser och husvagn ger kalla kårar men alltid nyfiken på hur det ser ut runt nästa hörn är den inte så tokig.

S

Stavve

Guest

Hej Lisa och alla andra!

Tänk på att hyra också är ett sätt att använda husbil. Ett sätt att få upp ögonen på nya kategorier.

Mvh Stavve

F

F.d. 29289

Guest

Surfbuss är det en husbil ? i så fall finns många unga som har husbil
en enkelt inredd van eller dyl en folka buss för ett gäng på väg till fotboll mm
Olika åldrar olika behov och olika inkomst
Men om du vinklar tanken till att åka bil bo i bil i en för ändamålet inredd bil med eller utan gasol toa mm ja då har du husbil eller ?
Jag tycker du ska ta upp detta i din uppgift en husbil kan se ut på många sätt

F

F.d. 4326

Guest

Häftig uppgift!! Klart att ni har fått just den uppgiften eftersom i stort sett hela husbilsmarknaden är riktad mot äldre besuttna med låga boendekostnader och utflugna barn!! Men Olsson har ju en intressant vinkling: hippietiden! Så: leta efter billiga husbilar, och andra användningsområden än för oss gamlingar! Racingteam har ofta husbilar, musikbilar kanske, festbilar - det finns ju såna i limousin-tappning! ja, er uppgift är väl att hitta dom där andra vinklingarna som kan passa ungdomar. Ut och intervjua ungdomarna - skippa oss 50-plussare och våra vanor - det är inte oss ni ska bjuda på husbilar!! Kolla också in häftiga lackeringar och ungdomliga inredningar!! Dom finns!!:mcride:
Lycka till - ser fram emot att ni lägger ut det färdiga jobbet på Husbilssidan!!
Jonsson

F

F.d. 5423

Guest

Nu har vi kommit igång ordentligt..!
Jag lovar att ni ska få ta del av arbetet när det är klart :)

En sak till, skulle ni kunna hjälpa mig att plocka fram den svenska husbilsstereotypen?
Egenskaper, situation, ålder, värderingar osv.

På ett ungdomsforum har vi fått fram följande fördomar (?) om husbilsanvändande:

-Jag tror att det är mest personer (par) som har vuxna barn och som inte unnar sig vardagslyx som har en husbil.
-Jag tror att det fortfarande finns matchande träningsoveraller.
-Jag tror att matchande träningsoveraller är oerhört viktigt i frågan! :D
- Samt att jag förundras över mångas vilja att ställa upp husbilen på EN plats, SAMMA plats, år ut och år in och bygga in den med förtält med golv, staket, blomlådor och fan vet vad. Är inte poängen att man ska kunna köra runt?
-Annars får det mig att tänka på en organiserad och irriterad pappa som försöker hålla reda på familjen och köra husbilen medans barnen inte alls vill följa med
-campingplatser vill bara ha dit barnfamiljer och pensionärer, ungdomar är för stökiga
-det finns inget roligt för ungdomar på campingplatser, av ovanstående anledning
-husbilar och husvagnar är dyra! I alla fall om man inte kan tänka sig något söndermöglat åbäke som inte går igenom besiktningen.
-det är trångt och besvärligt att bo i husvagn/husbil.

F

F.d. 20998

Guest

Angående svaret som du fick på ungdomsforumet så finns det några saker som jag reagerar på direkt. Det är det här med att ställa upp husbilen på campingplatser, visst finns det många som gör det. Men väldigt många uppskattar friheten med husbilen och undviker campingplatser och fricampar istället.

Just det här med att ställa upp husbilen på en och samma plats år ut och år in är väl något som husvagnsfolket ägnar sig mer åt, dom ställer vagnen på favoritplatsen och har den som en slags spartansk sommarstuga medans husbilsfolket är mera rörligt och inte stannar så länge på samma plats och definitivt inte bygger in den med förtält, staket m.m.

Husbilar behöver inte vara dyrt, man kan hitta äldre exemplar i fint skick förhållandevis billigt. Äldre kan faktiskt vara rätt så fräscht också, särskilt som husbilar inte körs så mycket och man kan lägga krutet på att hitta en som är fuktfri då drivlinan brukar vara det minsta problemet.

Trångt och besvärligt behöver det inte vara, det handlar snarare om att hitta rätt husbilstyp som passar ens egna behov. Visst kan det ibland vara bökigt om den ena står och lagar mat och någon måste passera, men det är bara att vänta några sekunder och flytta sig några steg till där det finns mer plats så är det problemet ur världen. Problemen blir inte värre än vad man gör dom. Man kan stå ut med mycket småsaker med tanke på allt positivt med husbil, just att man är så mobil och oberoende. Det finns dom med egna elverk som klarar sig väldigt lång tid på egen hand.

Senast redigerad av en moderator:

pannor

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024

Hej
För egen del så uppskattar jag den totala friheten som att ha med sig bohaget överalt,nästan,helt oberoende av ström.Campingplatser är nog bra för många.Framför allt barnfamiljer.Jag kan parkera mitt i stan.Behöver ej cyckel för att ta mej dit.Kan åka in på små krokiga vägar och upptäcka idyler.Givet vis med hänsyn till privata intresen.Tror inte husvagnsfolk bemödar sig att utforska små vägar och platser.Ända nakdelen är att,har man väll hittat en bra plats kan man inte åka där ifrån och sedan komma till baks och tro att den är ledig

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Men Lisa, ska du verkligen ta fram "Den svenska husbilssteriotypen". Det är ju bara att gräva fram en massa fördommar om oss som äger husbilar och förstärka dom! Vi tycker och är ganska olika och vi använder bilarna ganska olika också. Det blir ju som att säga att alla med samma namn har samma åsikter. Hmm ta Göte till exempel, vi har rätt olika åsikter !

// Göte J

Toppen