• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp djuren i naturen.

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
Det är kallt i hela Sverige. Vi människor sitter i stugvärmen och har det gott (vi som har el).
Djuren har det svårt. nu dör många småfåglar, och klövdjuren svälter där snödjupet är stort.
Var i går ute och fodrade våra rådjur, mina sista 5 säckar med vetekross gick åt.
17g kallt, fick dra 3 säckar på en pulka till den längs bort liggand foderbordet.
När maten tar slut får vi köpa mer hos bonden.

Småfåklarna får talgbollar och solrosfrö samt fläsksvålar från julskikan.

Anm: Jagar inte varg.

Jägarn:)

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hjälp djuren i naturen.

Fläsksvålar från julskinkan är nog ingen bra föda för småfåglarna. De blir, precis som vi, väldigt törstiga efter intag av salt föda.

För övrigt så hittade jag en självdöd älgkalv (troligen trafikoffer med brutet bakben) i naturen tidigare i höstas. Har varit ett väldigt kalasandet ett tag. Nu, efter att jag har sparkat bort huvuddelen av snön så har en del vilda djur, mest fåglar, hittat tillbaka till "vinterförrådet".

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest

Jo snacka om vargavinter det är kallt långt söderut att dela några brödsmulor med fåglar är alltid roligt. ¿ Jag trodde att fåglarna fick vatten i sig av snö?
Juan

Kjellberg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2025

Tänk även på att t.e.x koltrastarna inte kan klänga i talgbollarna dom har sitt födointag från marken,här utfodrar vi nu ett tiotal dagligen på en blandning av falukorv bröd russin äpple och ostbitar allt nermalt i den gamla hushållsassistenten till lämplig konsistens

Bosse

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021

Hej!

Vi matar fåglarna med solrosfrö, talgbollar och bröd, lägger ut c:a 2kg frö/dag.

Rådjuren o hararna får viltfoder som vi köper på Granngården.

Mvh

Bosse

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Vid dagens frukost kom ett rådjur förbi köksfönstret för att försöka slicka i sig några frön från småfåglarnas matställe.
Egentligen gillar jag inte rådjuren när de stryker omkring i villaträdgårdarna och käkar upp bl.a. mina rosknoppar andra efterlängtade knoppar på våren. Ska rådjuren matas så är det ute i skogen och inte i villaträdgårdarna.
Men, det är vackra djur att se på och lite roligt att de dyker upp så nära.
V-backen ;)

Bilagor

• IMG_0085_0041.jpg
    IMG_0085_0041.jpg
    2,3 MB · Visningar: 1

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

På nätterna är rådjuren ända inne på fasaden. Öppnar jag ytterdörren kommer dom nog in.;) Diverse mjuka buskar går visst att äta, men ogräs i alla former ratar dom:)

Toppen