• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp av kunniga.

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Hej !
Nu behöver jag hjälp av er som förstår sig på personbilar. Då maken ligger på sjukhus behöver jag er hjälp. Vi har en Volvo V40-00 som brukar funka utan problem men idag när jag står på tomgång varvar den upp och ner mellan ca. 1000-2000 varv. Låter som om jag satt och tryckte/släppte på gasen i ett.
Vad kan detta bero på ???? Tack på förhand.
Gunilla

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp av kunniga.

Den första och enklaste åtgärd skulle kunna vara att plocka bort en pol på batteriet så att bilens databox återställs precis som att göra datorn strömlös när den låser sig.
Sen återstår bara ca 10 andra orsaker, där får det nog bli ett verkstadsbesök

Lycka till P-zon

F

F.d. 24320

Guest

låter som det skulle kunna vara varvtalsregulator eller luftmängdsmätaren som är på väg, eller har, gett upp.
Detta är inget ovanligt fenomen för dom som jobbar på verkstan så jag skulle rekomendera att du bara kör in och låter dom konstatera vilket av det det är och låter dom byta.
När du kör in bilen kan dom förmodligen även läsa av felet i bilens dator.
Det är varken särskilt komplicerat eller särskilt dyrt att få det fixat. Men bör nog göras av verkstan om du inte är van att skruva,
Har haft samma fel på min volvo.
MvH Benny

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Det vanligaste felet är att tomgångsventilen kärvar. Det är en ventil som håller tomgången konstant även om motorn belastas av generator, luftkonditioneringskomprassor od.
Efter många mil fastnar det föroreningar från luften på ventilens reglerslid som då kärvar.
Det brukar gå att göra rent den försiktigt men en volvoverkstad byter den förmodligen.
//W

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

"Grattis" eller inte .... Svågern har bytt sitt gaspjäll för 7500.- och likaså jobbarkompisen har bytt 2 , hoppas det inte är det felet iofs .

Urklipp :

Har en VOlvo V70 2,4T årsmodell 2000 (Gen1) och på den så vart jag tvungen att byta det elektroniska gasspället för nästan exakt ett år sen pga att det krånglade och levde ett eget liv.
Nu är det så att det är precis samma med det nya gasspjället!
Detta är ju tydligen ett väldigt vanligt fel så hur kan då Volvo som vet om detta ersätta ett krånglade gasspjäll med ett likadant som de vet att det oxå kommer att börja krångla i sinom tid?

En polare till farsan har jobbat i volvos personbilsverkstad i säkert 30 år och han hävdar att de gassspjällen kan gå allt mellan 2mil till 30000mil innan de börjar krångla och då blir man ju ännu mer fundersam på vad det är för skit av volvo att stoppa dit igen när de byter?

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

"Grattis" eller inte .... Svågern har bytt sitt gaspjäll för

Gasspjället är en annan historia, inte att förväxla med tomgångsventilen. De första gasspjällen tillverkades av Magneti Marelli och ställde till en del problem i början.
Din svåger har väl 2 års reservdelsgaranti, om han betalt för gasspjället vill säga.
Jag vet att det gjordes en del ändringar på gasspjället i början på 2000-talet, men vad som gäller nu vet jsg inte då jag lade av på Volvo i den vevan.
//W

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Tack för alla svar. Min stora undran nu är : törs jag köra med bilen ändå eller kan jag då göra skadan värre eller bli stående ? Ska ju in till Linköpings lasarett och hälsa på (eller hämta hem ) min "gubbe" idag.
GUNILLA

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Gunilla jag kan ju ingenting om det tekniska men hur är det med gubben? Allt bra?
Jodå gubben är hemma medtagen men glad att vara hemma. Allt har gått över förväntan men självklart är han mycket trött. Han har inte ont men det kan ju förklaras med att han får ta mycket morfin både tablettform och sprutor ett par veckor framåt. Två långa stag och flertalet skruvar sitter nu i hans rygg.
När det gäller bilen så går den som en klocka igen kanske hjälpte det att jag svor och skällde på den, för det är det enda jag gjort.

Tack för omtanken Gunilla

Toppen