• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp...att välja husbil...

F

F.d. 30632

Guest
Tjej funderar på att köpa husbil trots obefintliga kunskaper om all teknik...
Är jag helt galen??? Jag tittar efter en bil för två vuxna och ett antal hundar. Jag tänkte göra om garaget till hundrum och det är bra om det går att göra en passage/lucka mellan bodel och garage. Den kommer att användas både under varm sommar som kall höst/tidig vår. Så vad för uppvärmningssystem behöver jag då? Jag kommer att köra en del till Danmark och England så storlek=färjeavgifter har viss betydelse men är kanske inte avgörande. Viktigt att den är enkel och smidig att köra för det blir mycket småvägar på landsbygden. Jag undrar också hur dyrt det är att köra? Det måste dra mycket mer än en vanlig bil? Jag har hittat en Hobby Siesta 555 AK GFSC -2011. Är det en bra husbil? Runt 350.000 kan jag tänka mig att betala för en prisvärd bil, det ska helst vara ett objekt som inte är svårsålt om det visar sig att husbils livet är för tekniskt komplicerat... Jag har tänkt mig max 4500 mil, diesel, inte äldre än 2009. Vad ska jag fråga om? Antal ägare? Vinterförvaring? Krockad? Servicebok? Fukttestad? Svensksåld? Vad är mer viktigt?
Tips mottages med tacksamhet! Är totalt grön på området, har aldrig ens varit inne i en husbil!

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp...att välja husbil...

Vi är flera stycken som fått en bur byggd till garaget till hundar, du får spela hur många och hur stora hundar så kan du säkert få mer hjälp. Själva har vi långbäddar så buren kan nås både inifrån mellan bäddarna och från en garagedörr. Det brukar också fungera i husbilar med tvärbädd bak. En del har redan lucka till garaget inifrån medan andra får man bygga om lite.

Åk runt på några större husbilsfirmor och titta på många olika bilar så är det lättare att komma på vad som passar dej. Känn efter, provsitt och provligg för att fundera på vad du tror stämmer för er! Lycka till och kom gärna med följdfrågor, speciellt efter att varit och kikat på några bilar. Ha inte bråttom att köpa första bästa, det är en stor investering som ska få ta tid...

F

F.d. 30632

Guest

Ahh...det där sista med första bästa är nog så riktigt, jag ska kika runt!
Bra råd!
Men...är inte en Hobby Siesta 555 ganska bra för ändamålet praktiskt sett? Finns garage, går att bygga hundbur, under 6m som är bra på färjor, det som jag inte vet är om det är en bra bil ur andra aspekter. Som bränslesnål, fukttålig, värme etc. Några synpunkter på det, någon?

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Hobby på Transit är en mycket trevlig och lättkörd bil och skulle nog fungera väldigt bra för det ändamålet som du beskriver. Att bilen är under 6 meter är ju ingen nackdel om du skall vara ute i europa och åka färjor.

Den enda nackdelen är att alkovvarianten är mycket vindkänslig. Innan du bestämmer dig så provkör när det är lite blåsigt. Den finns ju en motsvarande som är halvintegrerad.

Jag har en bekant som köpte en liknande bil, Euramobil byggd på Transit med alkov och strax under 6 meter. Hon var jättenöjd med bilen men klagade på att den var så vindkänslig och att man fick sitta och parera när det blåste. Hon sålde bilen.

/Kenneth

F

F.d. 30632

Guest

Det var bra att jag fick veta det med vindkänsligheten. Tack! Jag ogillar starkt när vind tar tag i bilen när jag kör. Jag har läst på lite mer och tror att jag behöver investera lite mer än jag tänkt. Den kommer att användas en hel del, så det krävs nog hygglig standard. Förslag på annan husbil?

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Haka inte upp dig på vindkänslighet. Vi har i alla fall inga problem, har inte ens tänkt på att den skulle vara speciellt vindkänslig. Skulle vara om Ford är extra usel och vinglig då. Har kört över Öresundsbron i mycket hård vind, då fick jag hålla i ratten, särskilt mitt på, men det fick alla andra också göra.
Och för den delen -hur ofta är det storm ?

Master, du kör ju integrerat ....;)

Peter :) (3.1m hög alkov)

F

F.d. 30064

Guest

Hej
Vi har en Hobby FS 555 men den halvintegrerade, 585 lång och har allt. Vi är två personer och stor hund. Har den med fransk säng (dubbel säng) därbak. Vi ligger ute 5 -6 veckor i sträck på vår semester och lyckas aldrig fylla hela bilen med grejor. Den har stuvutrymmen överallt känns det som. Vi har kompletterat med luftfjädring bak, solceller, ett extra bodelsbatteri och en inverter. Rymmer utan problem golfbagar, hundmat, hundleksaker, utemattor, bord o stolar t.om en liten toppmatad tvättmaskin och allt detta under sängen. Toan och dusch är stor. Vi är väldigt nöjda med vår lilla bil. Går som ett spjut med samma känsla som en personbil. Vår är gjort på Ford Fiesta chassi.
Lycka till.
Sylvia

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Haka inte upp dig på vindkänslighet. Vi har i alla fall inga problem, har inte ens tänkt på att den skulle vara speciellt vindkänslig. Skulle vara om Ford är extra usel och vinglig då. Har kört över Öresundsbron i mycket hård vind, då fick jag hålla i ratten, särskilt mitt på, men det fick alla andra också göra.
Och för den delen -hur ofta är det storm ?

Master, du kör ju integrerat ....;)

Peter :) (3.1m hög alkov)

Hej Peter

Jag har haft alkovbil på Fiat och upplevde inga större problem. Det som jag återgav var en bekants upplevelse med en kort alkov byggd på Ford Transit. Kanske att dom är extra känsliga i chassit. Det är möjligt att det går att styva upp dom med extra luftkuddar på bakaxeln.

/Kenneth

S

Staffan W

Guest

Den där Hobby FS 555 verkar intressant men jag hittar den absolut inte på nätet annat än med alkov.
Jag har aldrig besvärats av någon vindkänslighet heller trots att min nuvarande har alkov.

Staffan

F

F.d. 30632

Guest

Det är nog bäst att prova själv hur man upplever det med vindkänsligheten. Det kan säkert vara väldigt individuellt.
Vad säger ni om kvaliten på en Hobby Siesta 555 då?
Har kikat lite på Knaust också. Lite dyrare än Hobby men är kvaliten därefter?

Toppen