• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp 5:ans växel skrot på citroen c25

F

F.d. 7

Guest
Vet att detta inte är helt rätt forum för växellådor men vill försöka posta här i hopp om hjälp snabbt.

Hursomhelst, under våran premiär tur för året som skulle bli julas camping i skara började 5ans växel hoppa ur i tid och otid när vi var 10 mil från skara. när det bara var någon mil kvar och jag fick växla ner i en rondell så gick det inte alls att lägga i 5an. Blev att köra 26 mil på 4ans växel hem vilket inte var så kul i 70kmh.

Så jag undrar om någon här på forumet vet om någon husbilsskrot eller liknande så man kan ringa och få tag på en bättre begagnad låda snabbt, måste ha bilen i jobbet i juni....

Modellen är en citroen c25 bensinare med 5 växlad låda, kan även tillägga att den gått 10500 mil, så jag vet inte hur länge en begagnad håller. Bästa hade väll varit att lägga vantarna på en nyrenoverad men antar att det är fina priser på dom.

Tacksam för alla svar

Mvh EP

F

F.d. 27368

Guest
Sv: Hjälp 5:ans växel skrot på citroen c25

Begagnade lådor finns det inte så många och skicket är det ingen som vet .
Bossings i Linköping har genomgångna växellådor samt att dom renoverar 5 på plats . Fungerar lådan på andra växlar så är det bara och renovera lådan på plats . Och använda redline växelådsolja .

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

5:ans växel ligger utenpå selve lådan under et lokk som er festet med ca. 10 skruer. Det som har raset på din er synkroniseringen, men kjøp et komplett sett med drev for 5:an. Du kan evt. endre utvekslingen - finnes 3 å velge mellom om jeg husker rett. Viktig når det har gått så langt som hos deg å bytte oljan i lådan, det kan ligge biter av drevene i botn.

F

F.d. 3088

Guest

Kanske så men bra att ha att göra med.

GH

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Sammenlign prisene med nye deler fra Axel Augustin. Tok under en uke for meg den gangen jeg byttet 5:an på en Ducato.

hans p

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2025

Hej jag har en till salu tel 035-41062

F

F.d. 7

Guest

Har precis hämtat en fiat ducato pickup med 5 växlad låda som enligt (svärfar) gick utan broblem före den fick stå och rosta. pga dålig motor så körde jag bara på backen och 1 an och 2an. men alla lägen verkar gå i som de ska. Däremot tror jag det är en mindre motor i fiaten typ 1,6?. min husbil är på 62kw och fiaten är på 55kw. så utväxlingarna kanske inte stämmer. någon som vet hur man kollar dett på nåt nummer eller nåt? kan tillägga att det bara är 14 tums hjul istället för 16 på den. Så kanske med lite tur har de växlat den med mindre hjul.

Förövrigt är tanken att jag ska renovera den som är kass så jag har en riktig i reserv när den här havererar. antar att lådan klarar sig bättre i en pickup än i en husbil, så den kanske har nån säsong kvar att ge

EDIT: Enligt Laga.se så står det att min donatorbil är en 2.0

Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej EP. Jag såg att hans p ovan har en låda till salu.

Jag vill bara tala om att du har första generationen av växellåda i din bil och dessutom växlad för bensinmotorn.
Så om du byter låda måste du ha en låda äldre än -94 för rattväxel och till bensinmotorn.
Om lådan verkar bra för övrigt kan det vara värt att köpa nya delar till femmans växel från Tyskland som det också står om i tidigare inlägg.
Tyvärr är det lite bökigare att byta femmans drev i första gen. växellådor än i de efter -95 som är med i beskrivningarna som finns.
På din låda är det inte en plåtkåpa som lossas lätt, utan en aluminiumkåpa som dessutom motor/växellådsfästet sitter bultat i. Men man måste ändå vinkla ned motor/låda lite för att komma åt.

Kåpa
nareadCAGJ5K94.jpg

Låda
bensinlåda.jpg

Låda
S6000276.jpg

Om du vill byta delar i stället så ser de ut så här
5väx bensin.jpg

Delarna du behöver om växelgaffeln är hel TROR jag är följande från Axel A. i Tyskland.
----3290001 och 3290003-----, men det är nog bäst att du ringer till dem och förklarar till vilken låda du behöver delar, så du inte beställer till diesellådan. Det funkar med engelska.

Länk till Axel A. dreven.
Getriebeteile 5 Gang - Autoteile Axel-Augustin

Om du tycker det verkar bökigt så finns det renoverade lådor av gamla generationen att skicka efter från England till bra priser. Hör av dig om det kan vara av intresse. Adressen till den firman sitter fast i en dator som vägrar starta :wall: men jag kan nog leta fram den om du tycker du behöver den.

M.v.h. JANKRO.

Red. du hann före med ditt senaste inlägg. Det är nog värt att kolla upp utväxlingen på sexton kontra fjorton tumshjul. Titta på drevsidan på Axel A. som jag har med i inlägget.

JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 7

Guest

Jo både husbilen och donatorbilen är av samma årsmodell intervall för växellådor och till bensinare med rattväxel på båda, ska prova att slita ut lådan på donatorbilen nu under veckan och sen lämna in husbilen på en lokal verkstad för byte, eventuellt om demonteringen av donatorlådan går bra så kanske jag byter i husbilen själv också.

Sen undrar jag om det ska vara för mycket olja i dessa gammla lådorna med? har läst att de nyare ska ca 0,5-1liter extra i lådan mot vad det står i speceifikationerna.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Om det är bensinmotorer i båda så är det samma, det är bara kamaxel, kompression och förgasarbestyckning som skiljer..............om inte bilen är från första hälften av åttiotalet för då kan det vara en 1,8L men det skall ändå vara samma block som 2L motorerna.

JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 7

Guest

Om det är bensinmotorer i båda så är det nog samma, det är bara kamaxel och kompression som skiljer..............om inte bilen är från första hälften av åttiotalet för då kan det vara en 1,8L men det skall ändå vara samma block som 2L motorerna.

JANKRO.

Jo fiaten som lådan ska tas från är en 87:a och min är en 90 års. Trodde det var samma utväxling på alla bensinare, men så var nog inte fallet då kanske. med lite tur så varvar nog bilen lika, blir nog ingen förlust om den varvar lite mer på femman än den gjorde före heller:)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej igen, vi har visst skrivit lite "före" varandra i de sista inläggen men...
Det är möjligt att de kompenserar de större hjulen med några extra hästkrafter och utväxlingarna är lika i lådorna. Jag har också hört att det bara finns en utväxling till bensinmotorerna.
Angående oljenivån i lådorna så har jag läst om och kört med en nivå som ligger 2cm över det övre nivåsträcket på oljestickan, och det har funkat bra, men det måste sitta bra simmerringar i ingående axeln och i hålen för drivaxlarna annars är det risk för läckage.

JANKRO.

F

F.d. 7

Guest

Tackar så mycket för all hjälp. Hoppas nu på att min donatorlåda ska hålla ialla fall denna sommaren.

JANKRO kommer nog att återkomma till dig senare angående skisserna på renovering när det är dags att kika på den nuvarande lådan med kass femma, om det är ok

mvh Eric

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej igen EP, jag råkade att hitta uppgifter om utväxlingen på femmans växel till bensinmotorerna.
Det verkar tyvärr som det finns tre olika utväxlingar. Så här står det i boken.

Each gearbox has a "Type indentification number" and only.........o.s.v. Typnr. talar om utväxlingen på lådorna.

5th gear..................0.767 : 1 eller.... 0.674 : 1 eller.... 0.733 : 1

JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 7

Guest

Du vet inte var typkoderna kan tänkas sitta, har lämmnat bort både växellådan och husbilen. så jag får ringa så han får kolla upp vad det sitter i husbilen. varvar den mer på 5:an så ser jag det inte som någon nackdel direkt. men tvärs om låter inget vidare

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

De forskjellige alternativene passer alle i lådan, så når du bytter hele satsen så kan du velge det ytterpunkt du ønsker. Byttet selv slik at jeg flyttet den "trygge" hastigheten fra 80 til 70 kmh på en 1999.

Toppen