• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp! Är Fiat Ducato 5600 ett bra köp?

F

F.d. 55073

Guest
Hejsan alla! :bye:

Jag är helt ny i husbilsvärlden, men har bestämt för att skaffa mig en husbil för mer eller mindre permanent boende.

Jag har fått nys på en Fiat Ducato LMC 5600 -89, 26-tusen mil. Bensinmotor på 55 kw. Den verkar vara i fint skick och allt fungerar, besiktad till nästa år. Ska få den för 45 tkr.

Men det finns ingen servicebok och ägaren vet inte om det är kamkedja eller kamrem, senaste dokumenterade oljebytet är juni 2017. Tror dock den bara gått 700-800 mil sen dess.

Allt känns bra förutom att jag inte vet om det är kamrem eller kamkedja, jag hittar ingen servicemanual oavsett hur mycket jag googlar. Av det jag kunnat utläsa på detta forum så gissar jag att det är kamkedja på denna bensinare.

Men vad har kamkedjan för serviceintervall isåfall? Har för mig att jag läst 30-tusen mil, isåfall är det ju rätt snart. Vad kostar det att byta kamkedja och är jobbet som ett kamremjebyte? Och kan man hitta reservdelar till sådan gammal bil?

Alla svar är tacksamma, även kommentarer om val av bil efter mina behov etc. Eller annat bra att veta tar jag tacksamt emot också!

På återseende, Kim
 
F

F.d. 58689

Guest
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Personligen så känns typen av kamdrivning mindre viktigt.
Det viktiga är eventuella fuktskador, ifall du inte själv har erfarenheten, så betala en erfaren "husbilsmänniska" att följa med och göra en besiktning på den.
Hittar man röta, har du större problem än kamdrivning.
Det säljs halvruttna gamla husbilar för många gånger ditt pris, med mycket tråkiga följder för den nya ägaren.
Gör även en besiktning på en bilprovning innan köp.

Lycka till :)
 
F

F.d. 55073

Guest
Tack, det var nog där jag läste också! Visste inte om jag kunde utläsa det som att det helt säkert att det var kamkedja på denna också.
Personligen så känns typen av kamdrivning mindre viktigt.
Det viktiga är eventuella fuktskador, ifall du inte själv har erfarenheten, så betala en erfaren "husbilsmänniska" att följa med och göra en besiktning på den.
Hittar man röta, har du större problem än kamdrivning.
Det säljs halvruttna gamla husbilar för många gånger ditt pris, med mycket tråkiga följder för den nya ägaren.
Gör även en besiktning på en bilprovning innan köp.

Lycka till :)
Tack för ditt svar! Jag förstår att fukt och röta är viktiga saker att kika på. Det får jag kika ordentligt på plats om!

Men min stora oro ändå hur jag ska en aning om hur jag ska serva bilen ang. kamdrivningen? Annat underhåll tänker jag är rätt universial procedur kring. Men just kamdrivningen skulle jag vilja veta vad som gäller. Serviceböcker verkar vara svårt att finna och vart kan man vända sig där dom vet sånt isåfall?
 
F

F.d. 58689

Guest
Tack för ditt svar! Jag förstår att fukt och röta är viktiga saker att kika på. Det får jag kika ordentligt på plats om!
Tycker du ska läsa om HBKaren Minigordinis erfarenheter om fukt i sin Fiat Ducato, efter köp, trots protokoll.
Kanske du måste vara medlem för att läsa det.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Motoren i den er en PSA 2 liter bensinmotor med støtstenger og kort registerkjede. Motoren satt opprinnelig i Peugeot 504 og har kun en kjent svakhet - den tåler dårlig å bli for varm. Det som skjer da er at cylinderforingene kan klippe topp pakningen så det kan komme vann i oljen med risiko for motorhavari.
 
Toppen