• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjääälp! Är på gång att köpa en ELNAGH

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Hej alla entusiaster,
Jag är på gång att byta ut min gamla alkov CABBY med Peugeot besinare 1989 till en ELNAGH magnum x5 årmodell 2000 med 2, 8 TDI motor. Är det någon därute som kan ge mig lite information om denna husbilsmodell/typ. Detta exemplar har rullat 17000 mil och kamrem är bytt vid 16000 mil. All information om husbilstypen mottages tacksamt. Hur är det att vintercampa med denna modell?

F

F.d. 5322

Guest
Sv: Hjääälp! Är på gång att köpa en ELNAGH

Hej bara Mia här! När vi skulle till att köpa så kollade vi på en Elnagh...gud ske lov att vår granne är god kännare av både husbilar och husvagnar så där fick vi både för och nackdelar. Nackdelarna övervägde tyvär fördelarna för vårt behov...men som sagt smaken är som baken. Trevlig God 3:e advent från ett blåsigt Småland.// Kram Mia

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Se först och främst till att göra ett oberoende fukttest för äldre bil med trästomme kan innehålla vad som helst .
Skall du vintercampa så är det ju gott med en husbil med vattenburen värme samt bör ju avloppstanken vara uppvärmd/isolerad på något sätt.
Är det denna? Elnagh magnum x5 År 00 | Värmland | Blocket den ser ju fin ut .
Här är ju en bra vinterbil : Nordic 595 -98 Vinterbil | Värmland | Blocket vad är din budget ?

Senast ändrad:
F

F.d. 24336

Guest

Hej

vi har en magnum -91 har varit kanon nöjd med den går som en klocka aldrig varit några problem och det finns ingen fukt i våran....om ni är nöjda med planeringen så slå till.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Tack alla som svarat på mitt nödrop! Vi har nu varit och beskådat objektet. Det ser ut att vara en mycket bra bil mekaniskt och bra skick. Dock blev vi besvikna på planeringen invändigt, då förar/passagerarutrymmet tar upp en mycket stor del av invändig plats. Dessutom tycker vi inte om att dubbelsängens placering är hög, varför man måste "klättra" upp i sängen. Av denna placering blir också alla stuvningsutrymmen/skåp över dubbelsängen svåråtkomliga. Detta sagt baserat på att vi (jag och frun) redan nu är begränsade i rörlighet av ålderskrämpor. Skall man då behålla husbilen några år blir ju inte detta bättre. Sammanfattat kan jag säga att frånsett utrymmet förarplats/passagerare, så har vi bättre plats i vår gamla CABBY 595 där vi har en ständigt färdigbäddad säng i "normal" sitthöjd i bakre delen av bilen som den mest behövande (begränsad rörlighet) använder och därutöver hela alkoven som då blir en väl tilltagen säng för en den andra . Vi tackar nej till detta objekt, men kan varmt rekommendera detsamma till någon som uppskattar rymlig förar/passagerarplats på bekostnad av bodelsutrymme. Vi ser fram emot att hitta en CABBY 24LB -09 med vattenburen golvvärme och långbäddat till ett skäligt pris. GOD JUL till er alla!

myrorna

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2025

Hej och god fortsättning.

Om du inte handlat än.. bara ett tips. Kolla nogrannt fukt över framdörrar i takvinkel, tag bort sidotyget. Har haft en 00:a med fukt i dessal dear.

Stommen för vek så att rörelse uppkommer. Hade också problem med bodelsdörr, stod man lite ojämt gick inte dörren att öppna. Detta ockå ett resultat av för vek stomme.

Elgnagh gör inga helintegrerade bilar efter denna modell, jag tror mig veta varför

Häln
Myror

Toppen