• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

HJÄLP MED BORRMASKIN

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har en något "trasig" borrmaskin sedan 70-talet som jag inte vill skiljas från. Felet uppkom ursprungligen genom att den inte ville stanna så jag öppnade handtaget och rättade till en fjäder och provade att den fungerade, dock inte efter att jag åter satt på kåpan.

Nu har jag försökt flera sätt att få "knapp mekanismen" (själva strömbrytaren är OK) att fungera utan framgång och jag börjar luta åt att någon detalj saknas, även om jag inte kan förstå hur.

Om någon har en Black & Decker DNJ 82 som på bilden så önskar jag en bild med hantagskåpan avlägsnad.
//Conny

Bilagor

• Black & Decker DNJ 82.jpg
    Black & Decker DNJ 82.jpg
    80,4 KB · Visningar: 3

Sörren

HBK Medlem
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP MED BORRMASKIN

Prova att skruva isär handaget och blås rent med tryckluft, fungerar det inte så släng den på Återvinning el !

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Sök på Google så får du fram många svar tex.: Black & Decker Service Technical Home Page
B&D har mycket reservdelar även till gamla maskiner.
Calle
Prova att skruva isär handaget och blås rent med tryckluft, fungerar det inte så släng den på Återvinning el !
Jag har redan kollat på den sidan men vill gärna veta hur jag skall blåsa för att få alla komponenter i rätt läge.
//Conny

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Har du kollat att kolen inte är utslitna eller kärvar i hållarna? Det är lätt att lura sig på att maskinen gick för en stund sedan. Utslitna kol kommer alltid som en överraskning!
Jag vill minnas jag har en liknande maskin liggande. Återkommer isåfall.
// Göte J

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Nä....det sitter i knappen. Jag har nog en lika dan och den får jag joxa med knappen ibland innan den stannar. (den närmar sig skroten...:cool:)

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Låt mig förtydliga problemet (ursäkta att det blir övertydligt):
Motor och den elektrisk vipp-strömbrytaren fungerar utan problem.

För att påverka den elektrisk vipp-strömbrytaren finns som man kan se på bilden en "avtryckare" i svart plast som både kan återfjädra och hakas upp så att den blir intryckt.

Normalt skall avtryckare göra så att den elektrisk vipp-strömbrytaren skall "hoppa"/växla mellan att vara till eller från, då den inte får hamna i något difust mellanläge.
Detta kan jag inte få att fungera.

Förutom nämnda komponenter har jag en sprialfjäder och två bockade trådar, samt en liten kupad mässingbricka.

Första gången jag öppnade och petade till sprialfjädern så fungerade allt som det skulle men efter att jag satt på kåpan så är det som förgjort så jag börjar misstänka att någon detalj saknas, även om jag inte förstår hur.

Vad jag behöver är en bild av ovanståened mekanism med kåpan på handtaget avlägsnad.
//Conny

PS
Kolla först bilden på mitt första inlägg om ni har en lika dan. Modellbeteckningen enligt skylten är DNJ 82
DS

Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Hej Conny. Den B&D-maskin jag har är tydligen inte samma som din. På min maskin sitter spärrknappen inbyggd i strömbrytaren.
// Göte J

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Mulig jeg har samme modell liggende, men jeg kan ikke få sjekket dette før tidligst i påsken. Min var ny ca 1973 og fungerer fortsatt selv om jeg bruker andre nyere borrmaskin.

Toppen