• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hittat guld

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Skogens guld alltså!
Jag vill inte undanhålla alla HBK:are dagens skörd.
Egentligen var det lite mer, men vi tvingade i oss en stor kantarellomelett till lunch.
Så vad väntar ni på? Ut i skogen med er. (Bara inte där vi bor.)
:D
//W

Bilagor

• P1000331.jpg
    P1000331.jpg
    185,6 KB · Visningar: 6
T

tranebo3

Guest
Sv: Hittat guld

Hej

Just nu sitter Bosse och jag och rensar kantareller. Vi har hittat lördag - söndag c:a 4 lit. Det är smaskens. Hälsningar Berit:wub:

F

F.d. 1370

Guest

Har just kommit hem med ett billass (...nåja handfull då) kantareller från Kroksjön!! Massor (32 st) stora praktfulla riktigt gula. (nåja lite blekt gula i alla fall - en del var små, riktigt små). Men sk-t samma! Det är kanrtareller och dom är mina, bara mina!!
:twitcy::spinny:
Nils

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Plocka kantareller går väl an...men det där med att rensa dem är mindre roligt.... Hur som helst nu ligger de snart i fyrsen!

I

Ice-Man

Guest

Hej

Just nu sitter Bosse och jag och rensar kantareller. Vi har hittat lördag - söndag c:a 4 lit. Det är smaskens. Hälsningar Berit:wub:

4 liter!! Jag har de senaste åren försökt hitta kantareller i skogen men inte ens lyckats hitta 4 STYCKEN på flera år. Jag har nog inget "kantarellöga" men jag äter dem gärna.
I affären finns de lyckligtvis att köpa så det brukar lösa sig ändå....

Jag åkte med en kompis till "hans kantarellställe". Vi var nog för tidiga men hittade i alla fall EN kantarell. Tänkte jag skulle få hunden o nosa upp fler, men hon ville bara äta upp kantarellen (och det kan man väl inte anklaga henne för). Försökte förklara för hunden att de är bättre smörstekta, men hon var inte intresserad.

Jag får helt enkelt vänta tills de börjar dyka upp i affärn...

S

StorDansk

Guest

Ja nog finns det kantarell tidigt i år, det här lasset plockade jag i Stjärnorp socken norr om Linköping under gårdagen, vet inte hur mycket i liter det är, har aldrig förstått hur man mäter, men gott är det!

Bilagor

• kantarell2.jpg
    kantarell2.jpg
    163,6 KB · Visningar: 2
F

F.d. 3297

Guest

Jo, kanske någon mykologiskt kunnig kan ge oss andra en
liten lektion om var man ska söka vilken svamp?

För de har ju olika önskemål för att växa.

jag har lärt mig att:
Blåmusseroner vill ha fuktigt och granar.
Murklor vill ha gräs och före midsommar.

vilka andra "minnesregler" kan vi sammanställa?

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Att man kan äta alla soppar med två undantag:
Djävulssoppen som smakar -just det för dj---vligt, men är inte giftig.
Och så en annan sopp som jag inte minns namnet på, men som bara växer på kalkhaltig jord (Gotland t ex.)
Sedan kan de smaka mer eller mindre bra. Kosopp är ingen höjdare, men Mamma Mu och hennes kompisar gillar den (Inte Göran Person inräknad).
:D
//W

F

F.d. 5095

Guest

Att det finns trattisar i november är inte ovanligt men att vi skulle hitta på svart trumpetsvamp trodde vi inte, mums.
Kanske inte så många men lite smak kan det nog bli i grytan imorr'n

Bilagor

• Svart trumpet.jpg
    Svart trumpet.jpg
    806,3 KB · Visningar: 1
Toppen