• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hitta rätt husbil, kanske med uppfällbar alkov?

sfors

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2025
Vi grunnar på att skaffa en begagnad husbil. Vi är vana att bo i vår segelbåt som har 2 separata kabiner men nu kollar vi runt efter en trevlig husbil.
- max 8 - 10 år, kanske brytpunkten går vid 2002 common rail diesel (Fiat).
- max 600cm för att kunna köra på trånga alpvägar, parkera på små trånga parkeringsplatser i sydeuropa etc.
- maxvikt 3,5 ton, men gärna kunna lasta min 450 kg samtidigt som jag vill kunna uppgradera i framtiden till Personbil klass 2 (tydligen är ett krav minst 16" hjul)
- Troligen alkovbil (då vi får in mer volym och dessa bilar verkar vara billigare att köpa än halv- resp helintegrerat) men den måste vara med en uppfällbar alkov .
- Gärna ALKO chassi
- Prisklass till lite drygt 300´000kr.
- Två vuxna och en tonåring som bör kunna vara lite för sig själv.
- Från passagerarsätet (bak) måste man har bra utsikt.

Har varit in i en Adria A680 men den är lite för stor (och lite för dyr) men har finessen att kunna skjuta fram alkoven. Har sett att Knaus Traveller ska finnas med vikbar alkov men vilka modeller har det som ligger på max 600cm?

Finns det några bra förslag som ni kan komma med. Jag vet att man måste vara beredd på att kompromissa.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hitta rätt husbil, kanske med uppfällbar alkov?

En bil som kunne passe er en Arto 59G, de kom i 2000 og ble produsert med små variasjoner frem til 2008. En helintegrert med en dobbeltseng foran og en enkeltseng bak, brukbart baderom og lasteevne. De tidlige utgavene på Fiat orginal chassi, senere Fiat ALKO chassi.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

Såg att vår förra Frankia var till salu på Blocket. En riktigt fin bil med mycket utrustning som borde uppfylla alla dina krav, trots att den är 6,5 meter.

Frankia 650 ED -2005 Fullutrustad | Älvsborg

Jag vet inte vad priset är för det står inte i annonsen.

sfors

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2025

Hej

Tack för tips. Nu vill jag inte trampa på någon men som nybörjare verkar Chausson vara ett udda märke i Sverige. De har tex ingen officiell importör i Sverige. Men den kan vara bra ändå.

Eura Mobil och Frankia kan vara intressanta.

Har Hymer eller Dethleffs alkovmodeller där man kan fälla upp alkoven?

F

F.d. 53197

Guest

Chausson är ovanligt i Sverige, men vi köpte i Tyskland, och där finns det en hel del. Inte som de stora märkena, men ändå. Om man tänker på reservdelar osv, så är husbilar uppbyggda av delar från olika fabrikanter, tex Fiat, Thetford, Dometic osv, som är samma för många märken. Det var så vi tänkte, och vi utgick från planlösningen i första hand.

/Jessika

Toppen