• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Hitta D+ vid ratten

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
Min dotter har problem att hitta D+ vid förarplatsen och undrar om man kan ta plus till DcDC från cigguttaget för det går på tändningen eller blir det fel
Dom har en Citroen Jumper 2019 som dom bygger själv

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Min dotter har problem att hitta D+ vid förarplatsen och undrar om man kan ta plus till DcDC från cigguttaget för det går på tändningen eller blir det fel
Funktionen blir densamma, om man tar från en "D+"-kabel eller Cigg-uttaget som styrs från en "D+-signal".
Så det ska fungera utan problem.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Du kan ta det från cigguttaget,men tänk på att den börjar ladda så fort du slår på tändningen,lämnar du in bilen på verkstad tex.kan det vara praktiskt att montera en brytare som kopplar bort den funktionen.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Funktionen blir densamma, om man tar från en "D+"-kabel eller Cigg-uttaget som styrs från en "D+-signal".
Så det ska fungera utan problem.
Cigguttaget styrs inte av D+, det är vanlig tändningsström. D+ kommer först när generatorn börjar ladda, den signalen kommer direkt från generatorn eller simuleras på nyare bilar.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Fungerar den med "smart-generator" också?
Kan inte i detalj, hur en sådan riktigt arbetar.
Mer än att den alltid inte laddar, vid vissa förutsättningar.
Om den slutar ladda (pga av dess smarthet) under körning, kopplar Votronic-simulatorn "ifrån" då?
Jag tror inte något fordon med "smart-laddning" släpper ner spänningen till 13V, där från slaget sker, men kolla det för säkerhets skull, mät batterispänningen vid gaspådrag, sjunker den då till 13V, så slår simulatorn ifrån.

Det lägsta värde jag mätt i mina fordon är 13,4V.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag tror inte något fordon med "smart-laddning" släpper ner spänningen till 13V, där från slaget sker, men kolla det för säkerhets skull, mät batterispänningen vid gaspådrag, sjunker den då till 13V, så slår simulatorn ifrån.

Det lägsta värde jag mätt i mina fordon är 13,4V.
Min bil med smartgenerator ligger mellan 12.7-13.0V för det mesta, vid motorbroms uppåt 15V

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Dn DC-DC modulen går väl att spänningsstyra dvs du sätter ett tröskelvärde på generatorspänningen som den ska öppna på (dvs när motorn startas) och det omvända när motorn slås ifrån (något över vilospänningen på startbatteriet).

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Om man bara tar själva frågan rakt av med närmaste D+ vid ratten, så beror det ju först på om det finns en vanlig D+ i bilen beroende på vilken sorts generator som sitter i bilen.
Men om det är en ointelligent generator med en vanlig laddlampa i panelen så är närmaste stället räknat från ratten att ta D+ från är på den sladd till laddningslampan som kommer borta från generatorns lilla D+ uttag, som i princip är jord tills generatorn börjar ladda och då även skickar + upp genom den sladden.
Lite beroende på vad en D+ signal styr på nyare husbilar, med viss elektronik i.o.f., men grundidén är ju att den skall tala om när generatorn börjar ladda och att bilen då är igång. För om man har/hade skiljerelä till bobatteriet och relä till kylskåpets 12V så skall det ju inte vara sammankopplat med startbatteriet redan innan startmotorn börjar att dra några hundra Amp. vid start,

M.v.h. JANKRO.

Toppen