Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Funktionen blir densamma, om man tar från en "D+"-kabel eller Cigg-uttaget som styrs från en "D+-signal".Min dotter har problem att hitta D+ vid förarplatsen och undrar om man kan ta plus till DcDC från cigguttaget för det går på tändningen eller blir det fel
Dom har en Citroen Jumper 2019 som dom bygger själv
Du kan ta det från cigguttaget,men tänk på att den börjar ladda så fort du slår på tändningen,lämnar du in bilen på verkstad tex.kan det vara praktiskt att montera en brytare som kopplar bort den funktionen.Min dotter har problem att hitta D+ vid förarplatsen och undrar om man kan ta plus till DcDC från cigguttaget för det går på tändningen eller blir det fel
Dom har en Citroen Jumper 2019 som dom bygger själv
Cigguttaget styrs inte av D+, det är vanlig tändningsström. D+ kommer först när generatorn börjar ladda, den signalen kommer direkt från generatorn eller simuleras på nyare bilar.Funktionen blir densamma, om man tar från en "D+"-kabel eller Cigg-uttaget som styrs från en "D+-signal".
Så det ska fungera utan problem.
Fungerar den med "smart-generator" också?En sådan HÄR borde funka bra i ett hembygge.
Bra synpunkt!Cigguttaget styrs inte av D+, det är vanlig tändningsström. D+ kommer först när generatorn börjar ladda, den signalen kommer direkt från generatorn eller simuleras på nyare bilar.
Jag tror inte något fordon med "smart-laddning" släpper ner spänningen till 13V, där från slaget sker, men kolla det för säkerhets skull, mät batterispänningen vid gaspådrag, sjunker den då till 13V, så slår simulatorn ifrån.Fungerar den med "smart-generator" också?
Kan inte i detalj, hur en sådan riktigt arbetar.
Mer än att den alltid inte laddar, vid vissa förutsättningar.
Om den slutar ladda (pga av dess smarthet) under körning, kopplar Votronic-simulatorn "ifrån" då?
Min bil med smartgenerator ligger mellan 12.7-13.0V för det mesta, vid motorbroms uppåt 15VJag tror inte något fordon med "smart-laddning" släpper ner spänningen till 13V, där från slaget sker, men kolla det för säkerhets skull, mät batterispänningen vid gaspådrag, sjunker den då till 13V, så slår simulatorn ifrån.
Det lägsta värde jag mätt i mina fordon är 13,4V.
Dn DC-DC modulen går väl att spänningsstyra dvs du sätter ett tröskelvärde på generatorspänningen som den ska öppna på (dvs när motorn startas) och det omvända när motorn slås ifrån (något över vilospänningen på startbatteriet).Min dotter har problem att hitta D+ vid förarplatsen och undrar om man kan ta plus till DcDC från cigguttaget för det går på tändningen eller blir det fel
Dom har en Citroen Jumper 2019 som dom bygger själv
Om man bara tar själva frågan rakt av med närmaste D+ vid ratten, så beror det ju först på om det finns en vanlig D+ i bilen beroende på vilken sorts generator som sitter i bilen.Min dotter har problem att hitta D+ vid förarplatsen och undrar om man kan ta plus till DcDC från cigguttaget för det går på tändningen eller blir det fel
Dom har en Citroen Jumper 2019 som dom bygger själv