• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hissa upp på pallbockar, för att slippa möss?

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En nackdel är att en råtta kan krypa in på något ställe i bilen och dö och lukta och mycket svårt att hitta, händer i gamla sommarstugor. Har bott här sen 2007 men inte sett några möss varken inne eller spår av i någon av mina bilar. Kanske sniglarna tar död på dom? Såna finns i överflöd man hittar snäckskal överallt lägger man en bräda på marken så nästa dag är den full med snäckor ute ser man ofta slemspår från sniglarna. och det har kommit i år!
De klättrar upp överallt även på bilar och träd och buskar.

Sniglar..??? .....
Du skall se att det är nog något utomjording som börjar ta över.. :eek::twitcy:;)

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Min personbil har haft boende i motorutrymmet de senaste två vintrarna.
Massor med råttskit och urin från dom som har luktat.

Vintern för två år sen var värst. Det var ett läckage från kylsystemet, orsaken är osäker på. Troligen var det råttorna som hade mumsat på expansionskärlet. Jag fick byta ut det. Glykolen tog nog död på några råttor. Det stank död råtta på långt håll. Jag har försökt att spola rent så gott det går. Men råttorna har kommit tillbaka till och från.

Jag använder inte motorvärmaren lika ofta längre. Värmen lockade dit dom, det märktes.
Jag har haft tur att dom inte har tuggat sönder något. Det hade varit ett elände.

Det har grävts och sprängts i närområdet i två år. Det brukar göra råttor oroliga och då brukar de söka sig till nya områden. Jag kommer ihåg när Citybanan i Stockholm sprängdes fram för en del år sen. Vilket råttproblem det blev.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Min personbil har haft boende i motorutrymmet de senaste två vintrarna.
Massor med råttskit och urin från dom som har luktat.

Vintern för två år sen var värst. Det var ett läckage från kylsystemet, orsaken är osäker på. Troligen var det råttorna som hade mumsat på expansionskärlet. Jag fick byta ut det. Glykolen tog nog död på några råttor. Det stank död råtta på långt håll. Jag har försökt att spola rent så gott det går. Men råttorna har kommit tillbaka till och från.

Jag använder inte motorvärmaren lika ofta längre. Värmen lockade dit dom, det märktes.
Jag har haft tur att dom inte har tuggat sönder något. Det hade varit ett elände.

Det har grävts och sprängts i närområdet i två år. Det brukar göra råttor oroliga och då brukar de söka sig till nya områden. Jag kommer ihåg när Citybanan i Stockholm sprängdes fram för en del år sen. Vilket råttproblem det blev.
Om du har lite dynamit..... Då kan du ju lätt skrämma iväg dem..
PS.... Lägg inte dynamiten i motorrummet då det kan orsaka värre skador än råttorna.. ;)

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029
Vår vovve kanske kan skrämma bort dom.
Visst ser hon läskig ut.

Visa bilaga 236341
Ja, är det möss du har fått in i bilen, så kan hon säkert fungera men är det råttor, så tror jag att det är bäst att hon håller sig undan. Hon är ju inte mycket större än en råtta.
PS. Även jag säger och skriver ibland "råttor", när jag menar "möss". DS.

beritoove

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
5780
Medlemskap
2024
0
Jag är trött på att göra rent efter möss varje vår. Varje år tar de sig in i motorrummet och bygger bo i ljudisoleringen, men på nåt vis kommer de även in i själva husbilen och bajsar och kissar där.

Funderar på att köpa fyra pallbockar och hissa upp husbilen så att hjulen är tex 10cm ovanför marken. Förr hade man ju uthus som spannmålsförråd. Man gjorde då fyra stenpelare som huset stod på. En stor platt sten sattes nånstans på varje sån stenpelare, som råttorna inte kunde klättra förbi. Om man trär en skiva på varje pallbock kanske det hindrar mössen på samma sätt?

Är det nån som provat något sånt här?
Jag tar en halv urpressad citron fyller med någon eterisk olja och häller i svartpeppar. Mössen tycker ej om peppardoften. Lägger vå sådana under bilen

Jpn56

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
31751
Medlemskap
2024
Det enda som verkligen fungerar, vad jag läst mej fram till är.
Pepparmyntsolja från apoteket.

Att sätta metallmyggnät (Biltema) vid öppningar typ friskluft intaget under motorhuven, öppningar under bilen typ b-stolpar m.m. kan också hjälpa att hålla mössen utanför husbilen.
Brukar hänga några tepåsar pepparmynta som jag droppar lite extra pepparmyntsolja på i motorutrymmet och några påsar inne i husbilen, funkar bra, men ska skaffa metall myggnät snarast också, låter även motorhuven stå öppen under vintern, bilen står i kallgarage

Toppen