• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hissa upp på pallbockar, för att slippa möss?

enok

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
40795
Medlemskap
2024
Jag är trött på att göra rent efter möss varje vår. Varje år tar de sig in i motorrummet och bygger bo i ljudisoleringen, men på nåt vis kommer de även in i själva husbilen och bajsar och kissar där.

Funderar på att köpa fyra pallbockar och hissa upp husbilen så att hjulen är tex 10cm ovanför marken. Förr hade man ju uthus som spannmålsförråd. Man gjorde då fyra stenpelare som huset stod på. En stor platt sten sattes nånstans på varje sån stenpelare, som råttorna inte kunde klättra förbi. Om man trär en skiva på varje pallbock kanske det hindrar mössen på samma sätt?

Är det nån som provat något sånt här?

enok

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
40795
Medlemskap
2024
Ja hm, de kanske bara klättrar upp längs väggarna (på tältet som husbilen ska vinterförvaras i) och hoppar ner därifrån.

Hanza

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Många använder sig av enris runt hjulen för att slippa möss, vet ej om det funkar men andra härinne kanske vet.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det enda som verkligen fungerar, vad jag läst mej fram till är.
Pepparmyntsolja från apoteket.

Att sätta metallmyggnät (Biltema) vid öppningar typ friskluft intaget under motorhuven, öppningar under bilen typ b-stolpar m.m. kan också hjälpa att hålla mössen utanför husbilen.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Även vid användning av husbilen händer det att gnagare tar sig upp i motorrummet och/eller in i husbilen...
Sen många år tillbaks har jag strött ut gift i motorrummet och i mellangolvet...
Värsta scenario skulle ju vara om de gnagare hål på en vattenslang i mellangolvet... Eller gnagare sönder elektroniken....
Än så länge har bilen klarat sig.... Men jag har haft tur.... Och gnagare otur.. :yes:
Att detta fungerar känner jag ungf 1-2 ggr om året när en dålig doft stannar kvar 3-5 dagar i husbilen.. :twitcy:

steningeboda

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
6161
Medlemskap
2024
Även vid användning av husbilen händer det att gnagare tar sig upp i motorrummet och/eller in i husbilen...
Sen många år tillbaks har jag strött ut gift i motorrummet och i mellangolvet...
Värsta scenario skulle ju vara om de gnagare hål på en vattenslang i mellangolvet... Eller gnagare sönder elektroniken....
Än så länge har bilen klarat sig.... Men jag har haft tur.... Och gnagare otur.. :yes:
Att detta fungerar känner jag ungf 1-2 ggr om året när en dålig doft stannar kvar 3-5 dagar i husbilen.. :twitcy:
var köper du giftet? vad jag vet har det inte i handel på många många år

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Påsen i den övre delen av bilden i inlägg #14 innehåller ämnet Brodifakum. Information bara för kännedom, var försiktiga. Uppgifter från MSB:s RIB farliga ämnen.

Giftig (GHS06) Hälsofarlig (GHS08) Miljöfarlig (GHS09)

KodFaroangivelse
H300Dödligt vid förtäring.
H310Dödligt vid hudkontakt.
H330Dödligt vid inandning.
H360DKan skada det ofödda barnet.
H372 [*]Orsakar organskador (på blodet) genom lång eller upprepad exponering.
H410Mycket giftigt för vattenlevande organismer med långtidseffekter.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jepp farliga saker. Ska ha den i en liten burk i motorrum där inte katter och annat kommer åt. Men är lockande burk för musar

Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
En nackdel är att en råtta kan krypa in på något ställe i bilen och dö och lukta och mycket svårt att hitta, händer i gamla sommarstugor. Har bott här sen 2007 men inte sett några möss varken inne eller spår av i någon av mina bilar. Kanske sniglarna tar död på dom? Såna finns i överflöd man hittar snäckskal överallt lägger man en bräda på marken så nästa dag är den full med snäckor ute ser man ofta slemspår från sniglarna. och det har kommit i år!
De klättrar upp överallt även på bilar och träd och buskar.

Toppen