• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HI-202E GPS -puck

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Hur får jag min GPS - puck HI-202E att fungera tillsammans med Windows 7 och Auto Route?
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: HI-202E GPS -puck

Den pucken är gammal så det finns risk att drivrutinen inte fungerar i Windows 7.
Har du installerat drivrutinen du bör ha fått med pucken?
Om du gjort det utan felmeddelanden så skall du sätta in sladden i en USB-port och se om operativsystemet hittar pucken och sedan talar om att hårdvaran är klar att använda.
Starta sedan AutoRoute och låt det programmet leta efter pucken.
Fungerar det så är det bara att åka! Det kan vara ganska bökigt innan man "får till det"
/Nisse
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: HI-202E GPS -puck

Eftersom jag inte har någon CD på minilaptoppen har jag inte kunnat installera medföljande programvara. Har att kopierat programvaran till sticka - men kan inte starta installationen därifrån.

Har sticka som skall fungera som CD - hur gör man?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: HI-202E GPS -puck

Kurt - har du sett på http://www.haicom.com.tw/support.aspx de har en USB driver pakke for win7 og sine GPS-pucker.

Ser at de bruker Prolific USB-to-Serial Comm Port - tror win7 har denne inne i windows update biblioteket.

Test først å la mini-pcen ha nettet opp og koble til pucken. Vent 10 min og se under portet i enhetsbehandlingen - tipper den dukker opp som en com-port.

Forslaget om gps-gate fra Franson er bra, har brukt produktet på min bil-pc i 6 år i forskjellige utgaver.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: HI-202E GPS -puck

Tack Knut
Satt med samma problem, och hittade drivrutinen. Nu fungerar min BU-303 med Windows 7. Får uppgradera min Autoroute för jag har en gammal 2005.
Calle
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: HI-202E GPS -puck

Jag behövde Franson's "GPS-gate" program för att "brygga över" GPS-puckens baud-rate till Autoroute's baud-rate. Det bara inte gick utan.

Det behövdes också en massa timmears googlande och lärande av både GPS-puckens och Autoroutens hantering....

Lycka till
jyrki
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: HI-202E GPS -puck

Ett jättestort TACK Knut, nu fungerar det. Tänk vad enkelt allt är när man har kunskap. Laddade ner filen du rekommenderade och så funkade det.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: HI-202E GPS -puck

Så enkelt trodde jag det var. Fick GPS-pucken att fungera men kan ej konfigurera. Kan inte installera programvara. Jag har programvara på CD. När jag försöker kopiera över programvaran på min cruser, får jag beskedet att programvaran är skrivskyddad. Har varit inne på HAICOM suport men hittar inte drivrutiner där för att ladda ner.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: HI-202E GPS -puck

Hvilken programvara? Driveren fra Haicom gjør usb-serial synlig på pc.
Hvis det er instillinger for seriel hastighet så kan den være et problem, ref innlegg fra jyrki. Endel navigasjonsprogram ser bare et par baud-rates med sine spesielle bits pr. byte, kan du ikke justere dette i programmet slik at det matcher hva pucken støtter så kan gps-gate være en meget god løsning.
En bonus med dette program er om du har flere programmer med stød for gps så kan alle brukes samtidig.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: HI-202E GPS -puck

GPS´n startar och jag se den på kartan. Com 3 är aktiverad. Behöver kanske inte bry mig om vad som står ang. configur GPS.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: HI-202E GPS -puck

Ni som är haj på gps! Vad innebär kort tid.?:confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HI-202E GPS -puck

Kort tid?
Beskriv gärna i vilket sammanhang, annars blir det bara gissningar.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: HI-202E GPS -puck

Samma kordinater inslagna på två navigatorer. Den med kort tid hamnade på en garageuppfart, den med kortats väg hamnade på ställplatsen.:confused:
 
Toppen