• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Here Drive+, Here Maps, Here Beta,???

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025
Har laddat ner Here Maps till min Windowsplatta 8.1.
Testat att lägga en rutt men svårt att få in brytpunkter (waypoints) mellan start och mål.
Är Here Maps ett fullständigt nav-program?
Eller är det Here Drive+ man ska ha först för att få full funktion på navigationsbiten?
Hur hänger det ihop med de olika alternativen?

Förklara gärna enkelt för en okunnig!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Here Drive+, Here Maps, Here Beta,???

Appen kan användas offline med röstnavigering men kan inte mäta sig med de bästa navigeringsapparna.

image.jpg

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025

Trevligt att du svarar Anders, du har ju stenkoll!
När jag läser på nätet är det Drive+ som har röstnavigering + lite annat.
Maps har det inte enl. deras hjälpsida.
Som du ser har jag en Windows 8.1 platta, ingen telefon.
Hittar ingen nerladdning för Drive+ till platta.

Bilden du visar får jag inte fram i Maps.

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025

Hur är det med Drive+ contra Maps?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag tror att Nokia bara har Here Beta för Androider.

Dahl

HBK Medlem
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025

Hej!

Jag har använd HERE i runt två år när jag har varit på tjänstresa i USA, Kina och Europa och den har hittat rätt väg värja gång. I sista vecka var det Italien. det som är perfekt är att man kan använda den offline på alla karta i hela världen. bara ladda hem i telefonen.

Markera din position som ett mål när du går från husbilen så kan du altid hitta tillbaks :twitcy:

MVH

Kim

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har sjekket litt rundt Here, og det er Android utgaven som er utviklingsplatform og det ferdige produkt bygges så for IOS. De har et abstraksjonslag mellom programkoden og os som gjør flyttbarheten enkel.

For oss er det en funksjonalitet som Here kaller for Collections som vi bør forske litt på. Dette er egne poi - foreløpig litt vanskelig å løfte ferdige lister inn, men det ligger i api kode for kml filer. Har ikke funnet om det lett kan lages noe slik at filene til Locus kan hentes inn direkte - ser at collections kan sendes direkte til navigatoren i Mercedes!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sygic - Next Generation

Ser at det muligens finnes en måte hvor Here på telefon/platte dekker allt, som Navigator er den velprøvd ikke bare på telefoner, Mercedes og endel andre bilprodusenter bruker den i sine biler. Den finnes på flere telefonos med samme brukergrensesnitt som i bilene. 2D og 3D navigasjon - Navteq kartverk er heller ikke noe å le av.

Det som mangler pr. i dag er en måte å få våre POI lister inn som Collections i Here.com - gjerne via websiden, da kan en synkronisere alle sine enheter direkte og bilnavigatorer med et par tastetrykk.

Enkelt sagt så har en samme program på bil, Android og IOS som på Windows og web. Selvfølgelig med full valgbar offline navigasjon på allt unntatt web.

Har ennå ikke sett noe som tyder på prising av produktet for privat bruk.

F

F.d. 14324

Guest

Collections måste vi verkligen undersöka mer och då tänker jag på om det är möjligt att dela collections med varandra, eller jag tänker mer på att Hbk delar med medlemmar.
Tänk er en karta som alla medlemmar kommer åt med Hbks platser här i forumet, som eventuellt går att synkronisera med både Android, Ios och windowsplatta(?) i en hygglig navigator.
Kanske inte den optimala lösningen för de som har extremt stora krav på hur saker och ting ska vara, men för den stora massan kan det vara en riktigt bra lösning om det är möjligt att genomföra.

mvh jocke

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sygic - Next Generation

Samme har jeg tenkt, men har ikke funnet bakveien inn ennå. Mulig en egen webside med here maps og endel egen kode som krever brukerpålogging mot here. Om vi der klarer å få til en collection pr. bruker så er det saken.

Det finnes støtte i api for innlegg av sted via et xml som ser ut som et supersett av kml. Har lett endel i filsystemet i Android etter hvor poi lister og kartdata ligger, men egne collections ser ut til å ligge i cache også ved offline bruk - permante Places ligger sammen med øvrige kartdata i en myriade av binære filer.

Har sendt en forespørsel til here support.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Nokia säljer Here...19 miljarder. Vi får se vad det betyder för utvecklingen.

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022

Hejsan!

Here Beta för android fungerar föredömligt och det är bra att kartorna kan användas offline.
Då jag testade applikationen fanns inte fartkameror inbyggda men det kanske det finns idag. Eniro GPS har annars fartkameror och offlinefunktion ....

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nokia säljer Here...19 miljarder. Vi får se vad det betyder för utvecklingen.

Nokia säljer HERE
Det rapporterar Bloomberg News sent på fredagseftermiddagen med hänvisning till personer med insyn.

Bakgrunden är att bolaget vill fokusera på kärnverksamheten mobilsystem i affärsområdet Networks samt även förbättra kreditbetyget.

Intresse uppges finnas bland både enskilda företag samt bolag inom private equity. Bud kan komma snart, enligt uppgift.
Enheten är bokförd till 2 miljarder euro i Nokias räkenskaper.

Nokia har totalt tre affärsområden. Dessa är Networks, Technologies och Here.

Toppen