• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hemtelefon eller inte ...

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sitter och tittar på våran senaste faktura från Telia och då är det iofs under 3 månader men av räkningen som är på 835kr så är det 585kr i fasta avgifter som är då :
Nummerpresentation 60,00
Prisavtal Kväll & helg 90,00

Telia Bas 435,00

Det känns lite som att det är dags att skrota hemtelefonen och använda enbart "mobilen" .

Finns det något bolag som är mycket billigare i fasta kostnader ?

Senast ändrad:
F

F.d. 29782

Guest
Sv: Hemtelefon eller inte ...

Har varit utan hemtelefon sedan slutet av förra året, fungerar utmärkt
med mobiltelefoner och mobilt bredband.
Kan nämna att under sista 3 månader betalade vi över 10:- per samtal
på hemtelefonen (hade telia bas, nummerpresentation och prisavtal
kväll & helg)
Knaus /Aimo

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag tror att Glocalnet har aningen lägre grundpris per månad än Telia men det är så liten skillnad att det blir ointressant.

Jag har varit utan fasta abonnemang i över ett år nu, kör tele2 mobilt både på telefon och internet och det fungerar utmärkt och jag sparar en massa pengar på det.

Jappe

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027

Vi har lagt av med fast telefon, har numera 2 st mobiler och mobilt bredband kopplat i en trådlös router. Vi har Telias 29:-/mån, 29 öre/min och 79 öre i öppning, sen har vi på respektive telefon "nära o kära" till våra barn som Telia har har för 69 öre öppning och fria minuter. Vi har valt Telia för det passar oss bäst när vi inte har några Tele2 kompisar. I ditt fall så har vi drygt 300:-/mån till samtal extra på mobilerna.
Det är ju bara att kalkylera, titta på sista räkningen som bör ha samtalsspecifikationen med, så ser man hur man ringer, många samtal, korta eller långa. Då kan man räkna på olika öppningsavgifter, minutavgifter till eget nät eller andra nät o operatörer.
Operatörerna är rätt duktiga på att röra till med sina olika avgifter.

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2026

Vi har 3, som hemtelefon fast det är en av våra mobila telefoner sedan 1 år tillbaka
Vi har vårt gamla telefonnummer kvar
Det är stor skillnad på telefonkostnaderna.

Vi skaffade den när 3 hade en kampanj, så månadspriset är 69:- (har sett att de har det ibland) Öppningsavgift är 0,69/samtal, 0,00 minutavgift till fasta telefoner och andra 3 telefoner, man har nummerpresentatör.

Vi är jättenöjda

Carina & Gunnar

STANTON

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025

Vi funderar ochså att skrota den fasta telefonen drog in fiber i samband med fjärrvärmen så vi är inte beroende av fast linje sen kan man ju bli av med telefon försäljare :mad: man kan ju alltid hoppas i alla fall:D till husbilen har vi mobilt internet så vi överlever i den ochså.

/ Stefan

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Vi avslutade dom fasta abonnemangen på telefonen för ca ett halvår sedan. Använder kontantkort till mobiltelefonerna. Till datorerna så är det mobilt bredband med abonnemang. Fungerar mycket bra för oss. Det finns så mycket att välja på, det är en djungel.

Eva

F

F.d. 4018

Guest

Vi bytte bort Telia mot Ip-telefoni för ca ett år sedan, och slipper således den fasta kostnad som Telia debiterar. Det fungerar utmärkt, och telefonräkningen ligger numera på ca 50 kronor per månad. Vi valde

IP-TELEFONI: billig ip-telefoni

men det finns också andra operatörer.

Janne S

F

F.d. 5361

Guest

Ingen hemtelefon men ett hemnummer
och ett Telenor kontantkort

Har bara Telia mobilt bredband och Europa-Package från Skype 50kr
Kan ringa 160 timmar i månat innom hela Europa
Ringa jag en hemnummer är det kostnadsfri, bara mobil kosta mellan 1-2,3kr/min
men för mobil har jag kontantkortet

Har alltid samma hemnummer oavsett var jag befinna mig.
Jag jobba nästa månad i Tyskland och i Frankrike och har min
svensk hemnummer alltid med.
Kan sända SMS för 1kr och leda om person som ringa till min utomlands kontantkort när jag vill.
Först hade jag Sipnet men nu 4 eller 5 år Skype och det funka utmärkt
Det går allt med eller utan dator
Min snittkostnad i månad är 400kr
Med svensk hemnumret, Skype europa-package och Telenor kontandkort

Mvh.

Norbert

F

F.d. 2577

Guest

Sa upp Telia förra våren när de ville höja priset på bredband, med en månads varsel skulle de avkräva den högre kostnaden. När jag protesterade sa den jag ringde upp att jag skulle betala 3 mån avtalsenlig uppsägning. Efter lite tjafs bad jag hennes chef ringa mig. När chefen ringer förklarar jag att Telia begår ett avtalsbrott, de har satt mig i en situation som inte ger mig en valmöjlighet då även Telia har 3 mån. uppsägning vid ändring av priser. När jag sa att vi reder ut det här nu utan domstol blev hon så glad att hon även efterskänkte de 371:- jag hade för betalning.

Det blev ComHem som finns indraget i området. Nu kostar det 149:-/månad för bredband 2 Mb och telefonen ingår bara samtalskostanden kostar. Det fungerar alldeles utmärkt.
Leffe

F

F.d. 55383

Guest

Hej,

Kolla med Phonera och pruta!
Du kan få billigt taxa till utlandet tex Tyskland, USA, etc.

mvh Stefan

F

F.d. 51064

Guest

Vi tog bort vår fasta telefon i september förra året. Sista räkningen innan uppsägningen hade en totalkostnad av 859 kronor varav 91 kr var trafikavgifter. Vi har nu 2 mobiler som vi även hade tillsammans med den fasta telefonen. Kostnader för mobilerna har inte ökat utan snarare minskat. Bredbandet har vi via kommunens kabelnät. När vi är ute och åker med husbilen har vi ett oberoende mobilt modem med kontantkort. Fungerar perfekt för oss. /Karin

Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4757
Medlemskap
2026

Hej!

Hur funkar det när frun och jag är på våra jobb och det ringer på hemnummert och den vill tala med den som inte har hemmatelnr. Det är väl bara en telefon som är kopplad till hemnummer.

F

F.d. 5361

Guest

Hej!

Hur funkar det när frun och jag är på våra jobb och det ringer på hemnummert och den vill tala med den som inte har hemmatelnr. Det är väl bara en telefon som är kopplad till hemnummer.

Skype har flera telefoncentral i Sverige
Lund, Göteborg, Stockholm Kiruna osv..
Du få ett riktnummer t.ex. Lund med 046 och din telefonnummer
t.ex. 299 12 345
Du får din egen telefoncentral från Skype
Ringa någon så går det till Lund i din telefoncentral
Är du hemma kan du prata med dem över dator, mobiltelefon t.ex Nokia N900
eller Skype-telefon
Är du inte hemma slå till telefonsvarare och du kan avlyssna med dator eller telefon
När du vill få du SMS på din mobiltelefon om wem har ringt,
eller du kan leda om på din mobiltelefon.

Skype har ingen stor bindningstid och sluta själv
Finns kontrakt med 1, 3 och 12 månader
En månad är bra om prova eller semesterresa

Allt kan du styra över din dator och Skype mjukvaror

Skype funka utmärkt bra och pålitlig.

Här står allt Obegränsade samtal till fasta telefoner - när som helst, dygnet runt.

Mvh.

Norbert

Senast redigerad av en moderator:
Toppen