Sv: Hemska bilder
Hur undviker man att hamna mellan långtradarna.
Om möjligt väljer vi att köra igenom Tyskland på väg söderut ex. till Spanien under lördag och söndag då långtradartrafiken är förbjuden med enstaka undantag. På färd i andra länder finns många alternativa vägar med motorvägsstandard och låg trafikintensitet så där undviker vi motorvägar (läs betalvägar).
Jag har hittat en rytm på tyska motorvägar som passar oss. Jag håller en hastighet något högre än långtradarna ca 95-100 km/tim och behöver därför aldrig ligga mellan långtradare som håller korta avstånd.
Ett annat problem som jag tidigt blev uppmärksam på är att inte gå ut omedelbart efter några omkörande fordon/personbilar för att lägga mig strax efter. Det händer att en långtradare mitt i en lång radda av långtradare bryter sig ut för att köra om framförvarande långtradare. Denne har räknat in att det kommer ett antal bilar i hög fart och avvaktar medan hans egen bil närmar sig framförvarande. När de bilar han räknat in har passerat så kör han snabbt ut för att köra om.
Har jag då lagt mig omedelbart efter den sista omkörande bilen är risken stor att han upptäcker mig försent eller inte alls och olyckan kan vara ett faktum. Detta har jag fått bekräftat av långtradarchaufförer vid ett par tillfällen och även sett den typen av olycka.